בעוד העיניים בעולם נשואות לעיתים קרובות לבירות ולזירות מדיניות רחבות, בלב תל אביב התקיים השבוע אירוע שמוכיח כי הבריתות החשובות ביותר כיום נרקמות דווקא ברמה המקומית. כ-100 ראשי ערים מרחבי העולם נחתו בישראל לקראת ה-Muni Expo 2026 – ועידת החדשנות העירונית הבינלאומית – בשיתוף פעולה הדוק של משרד החוץ ומרכז השלטון המקומי בישראל.
המסר שעלה מהוועידה היה ברור: ראשי ערים הם הקו הראשון בחזית, והאחריות שלהם חורגת מזמן מזמן מעבר לפינוי אשפה ותכנון עירוני. מדובר בניהול משברים, חיזוק חוסן קהילתי ועמידה איתנה מול איומים מודרניים.
במקביל, הפילנתרופית והפעילה טינה פאליק הציפה זירה נוספת: "החזית הדיגיטלית". לדבריה, המלחמה כיום מתנהלת לא רק בטנקים, אלא באלגוריתמים, ברשתות חברתיות ובדיסאינפורמציה. היא קראה לראשי הערים לראות את עצמם כשומרי סף של האמת: "התשובה לשנאה היא בהירות. התשובה למניפולציה היא עובדות. לכל אחד מכם יש תפקיד בשימור הערכים הדמוקרטיים".
כפי שסיכם אחד הדוברים: "העתיד ייקבע לא רק על ידי מי שמגן על גבולותיו בשטח, אלא על ידי מי שיגן על האמת, על האמון ועל הידידות בין עמים". ישראל, כך נראה, ממשיכה להיות המעבדה והחלוצה של העולם המערבי בהתמודדות עם האתגרים הכי מורכבים של המאה ה-21.