על פי השירות המטאורולוגי, היום (שני) צפוי עומס חום קיצוני שיתבטא במזג אוויר חם מהרגיל ברוב חלקי הארץ. עם זאת, בהמשך השבוע צפוי הקלה משמעותית בעומסי החום. התחזית המלאה:

ביום שני: הטמפרטורות יעלו במידה ניכרת ויעשה שרבי ברוב אזורי הארץ. בשעות הצהריים אוויר קריר יותר ולח יחדור לאזורינו והרוחות יתחזקו.

ביום שלישי: יהיה מעונן חלקית עד בהיר. תחול ירידה ניכרת בטמפרטורות ועליה בלחות.

ביום רביעי: מעונן חלקית עד בהיר. תחול ירידה נוספת בטמפרטורות והן יהיו נמוכות מהרגיל לעונה.

ביום חמישי: יהיה נאה והתחממות קלה.

משרד הבריאות קרא לציבור הרחב, לאוכלוסיית הקשישים ולחולים במחלות כרוניות בפרט, להקפיד על הנהלים הבאים: להימנע ככל האפשר מחשיפה לחום ולשמש וממאמץ גופני שאינו הכרחי, להקפיד לשתות מים ולהימצא ככל האפשר במקומות ממוזגים.

ברשות הטבע והגנים הדגישו כי חל איסור מוחלט להדליק אש בשמורות טבע וגנים לאומיים למעט במקומות המאושרים בתחום חניון, זאת בשל סכנת שריפות.

עוד ציינו ברשות, כי הם מבקשים מהציבור להימנע מיציאה לטיולים במסלולי הליכה בשטח הפתוח בימים אלו מחשש להתייבשות וסכנת חיים, כאשר ניתן לטייל באתרים בהם משך הטיול קצר, המסלול מוצל וקיימים בהם מקומות להתרעננות ומי שתייה. בנוסף, בשל התנאים תיתכן סגירת מסלולי טיול ואתרים.

בשירותי בריאות כללית התריעו לקראת השרב הכבד הצפוי ופרסמו המלצות למניעת מכות חום והתייבשות. "ההגנה הטובה ביותר בעת הופעת 'גל חום' היא מניעה", ציינה מנהלת המחלקה לחינוך וקידום הבריאות בשירותי בריאות כללית, פרופ' דיאן לוין.

לדבריה, יש להקפיד על שמירת סביבה קרירה. "מזגן הוא הדרך היעילה ביותר לקירור הבית. אם לא מעוניינים להפעיל אותו במשך כל היום, אפשר להפעילו בחלק מהשעות, אך חשוב שאלו יהיו השעות החמות ביותר. אם אין בבית מיזוג אוויר, מומלץ לשהות במקום ציבורי ממוזג כמה שעות ביום, כמו למשל בקניון".

עד אמרה, כי מאווררים יכולים להקל את תחושת החום, אך בטמפרטורה של מעל 35 מעלות הם אינם יכולים לקרר את הגוף ולהגן עליו מפני פגיעה בבריאות.

"בשעות היום, כדאי לצמצם את חדירת קרני השמש לבית על ידי סגירת תריסים ווילונות (תריסים ווילונות סגורים עשויים להוריד את חדירת החום לדירה בכ – 80%). יחד עם זאת, חשוב לשמור על אוורור הבית. לפנות ערב, יש להקפיד לפתוח תריסים וחלונות כדי לאוורר ולקרר את הבית", היא המליצה עוד – "ניתן לקרר את הגוף במים קרירים, במקלחת, באמבטיה או באמצעות מגבת לחה".

לדבריה, גם מומלץ ללבוש בגדים בהירים, קלים ונוחים, להימנע מיציאה החוצה וממאמץ גופני ולהשתדל שהפעילות בחוץ תיעשה בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב.

חוף הים ביום חמסין (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
חוף הים ביום חמסין (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

"אם היציאה מהבית הכרחית מומלץ ללבוש בגדים בהירים, קלים ונוחים, לחבוש כובע רחב שוליים, להרחיב משקפי שמש, למרוח קרם הגנה ולהצטייד בבקבוק מים לדרך ובמקביל, לשהות בצל ולצמצם ככל האפשר את משך השהייה בחוץ", היא אמרה עוד והזהירה: "לעולם אין להישאר או להשאיר אדם אחר ברכב חונה שחלונותיו סגורים, אפילו לא לזמן קצר".

עוד מומלץ,, כי יש להרבות בשתיית מים, כאשר הכמות הנדרשת היא שמונה-עשר כוסות שתייה ביום, גם אם לא מרגישים צימאון. בנוסף, יש להקפיד על אכילת ארוחות קלות בכל שלוש-ארבע שעות לערך.

עם זאת, אם הרופא נתן הוראה להגבלת כמו השתייה המותרת – יש לבדוק איתו עד כמה ניתן להגדיל את הכמות בעת גל חום וזאת, כדי להחזיר לגוף את כמות הנוזלים הרצויה מבלי לגרום נזק לבריאות.