החוק שאוסר צריכת זנות בישראל וקובע כי מי שצורך זנות או מנסה לצרוך זנות עובר עבירה פלילית וייקנס בסך 2,000 שקלים, נכנס הבוקר (שישי) לתוקף, יחד עם תוכנית ממשלתית לשיקום העוסקות בזנות. אתמול ארגון טרנסיות ישראל עתר לבג"ץ בדרישה לעכב את אכיפת החוק עד להיערכות המשטרה לאכיפה באופן שלא יפגע בנשים וגברים בזנות.

לפי העתירה, הממשלה נכשלה ביצירת מענים לנשים בזנות בתחום הרווחה ובתחום התעסוקה ולמרות החלטת הממשלה בנושא, משרד הרווחה והביטוח הלאומי לא ערוכים אליה עדיין. העותרים דורשים כי נשים בזנות לא יעוכבו או יעצרו תוך כדי פעילות נגד צרכני הזנות, כי הן לא תידרשנה להעיד נגד לקוחותיהן, וכי השוטרים יעברו הכשרות מתאימות. 

"המדינה הפקירה בחוסר רגישות את האוכלוסייה המוחלשת ביותר שהוקעה מהחברה ונשלחה למכור את גופה. נשים וגברים שהגיעו למעגל הזנות על מנת לממן את עצמן לא יצליחו לצאת ממנה אם הרשויות לא יושיטו את ידן", אמרה יו"ר האגודה למען הלהט"ב, הילה פאר. "מוכרחים להקצות את התקציבים ולממש את כל המענים בשטח, ועד שזה יקרה - לדחות את מועד תחילת האכיפה בפרק זמן מוגדר".

אישה בזנות (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)
אישה בזנות (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)

ממשרד המשפטים נמסר כי תכנית השיקום והטיפול לעוסקות בזנות תוקצבה על ידי הממשלה ב-90 מיליון שקלים לשלוש השנים הקרובות ותכלול, בין היתר, סל מענים גמיש בגובה אלפי שקלים לאדם, בו הושם דגש על טרנסג'נדריות, כולל מענים לסיוע בחובות, צרכים רפואיים, דיור זמני ומענים נוספים.

את הקנסות על צרכני הזנות יטילו שוטרים שיזהו את ביצוע העבירה בשטח. כאמור, גובה הקנס 2,000 שקלים, כאשר עבירה חוזרת מהווה עילה לכפל קנס (4,000 שקלים). במידה ויבוצעו עבירות מרובות על החוק או משיקולים אחרים, יהיה ניתן גם להגיש כתב אישום פלילי נגד הצרכן שעשוי להסתיים בהטלת קנס עד גובה של 75,300 שקלים.

כ-14,000 נשים וגברים עוסקות ועוסקים בזנות בישראל - 95% נשים וכ-5% גברים. מדובר בכ-11,500 נשים, בהן כ-400 טרנסג'נדריות, כ-1,100 קטינות, כ-520 גברים וכ-30-40 קטינים. רק 7% מהזנות בישראל ניתנים במסגרת זנות רחוב. כל היתר במסגרות שונות 'תחת קורת גג' – דירות דיסקרטיות, בתי בושת, 'מכוני עיסוי' וכיו"ב. האומדן המצטבר של תשלומי לקוחות עבור זנות בישראל ב-2014 הוערך בכ-1.3 מיליארד שקלים.