בשורה לנשים שיצאו לחופשה ללא תשלום והרו במהלך התקופה: שר האוצר ישראל כ״ץ ומנכ״ל ביטוח לאומי מאיר שפיגלר סיכמו כי נשים שהוצאו לחל״ת מתחילת משבר הקורונה בחודש מרץ 2020 ומאוחר יותר ובלבד שלא עבדו במשך עשרה חודשים ברצף לפחות בעקבות משבר הקורונה, וילדו החל מחודש ינואר 21', יהיו זכאיות לדמי לידה. 

נתניהו מסכם את 2020

בעקבות משבר הקורונה נשים רבות נמצאות בחל״ת לתקופה רצופה וממושכת ואינן עובדות מאז תחילת המשבר. במהלך תקופה זו חלק מהנשים החלו תקופת הריון והיו זכאיות לתשלום דמי אבטלה. לפי החוק הקיים יולדת אשר תלד החל מינואר 2021, ושקיבלה דמי אבטלה ברציפות לתקופה ממושכת ולא חזרה לעבוד מאז תחילת ההריון, לא תהיה זכאית לדמי לידה.

בנוסף, לפי חוק עבודת נשים כיום, חל איסור להעסיק נשים בתקופת הלידה וההורות, ועל כן הן אינן עומדות בהגדרה של ״מובטלת״ לצורך קבלת דמי אבטלה. משכך, במצב החוקי כיום ובשל הקורונה, נוצר עיוות שלפיו אותן יולדות לא יהיו זכאיות הן לדמי לידה והן לדמי אבטלה. 

לאור זאת החליט שר האוצר, לאחר דיון שקיים יחד עם אנשי משרד האוצר ומנכ"ל הביטוח הלאומי לקדם פתרון שלפיו יולדות, אשר שהו בחל״ת רצוף לתקופה ממושכת וילדו בתקופה שבין 1 בינואר 2021 ל-30 ביוני 2021, יהיו זכאיות לדמי לידה.

השר כ"ץ אמר כי ״אני שמח שמצאנו פתרון לבעיה כאובה שקרתה בגלל התמשכות דמי האבטלה בזמן הקורונה. הסיוע לנשים שילדו החל מחודש ינואר חיוני ומוצדק ויסייע ליולדות בקיום המשפחה המורחבת. מגפת הקורונה יצרה אתגרים כלכלים רבים לאזרחי מדינת ישראל, אבל כפי שהבטחתי לא נשאיר אף אחד מאחור, גם את הנשים היולדות שזכאיות למלוא הסיוע. נמשיך לטייב ולשפר את רשת הביטחון ככל שיהיה צורך ולסייע לכלל הציבור עד להתגברות מלאה על המחלה וחזרה לשגרה״.

שר העבודה והשירותים החברתיים, איציק שמולי, בירך על ההסכמות ואמר כי הן "ימנעו פגיעה לא מידתית באלפי נשים יולדות שפוטרו או הוצאו לחל״ת ויאפשרו את תשלום דמי הלידה כסדרם בתקופת הקורונה. נשים נפגעו במיוחד במשבר והן אינן צריכות לשלם את המחיר הזה. תודתי לשר האוצר ולמנכ"ל הביטוח הלאומי על שיתוף הפעולה".

מנכ״ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר אמר כי ״במשבר הקורונה נקלענו למצבים לא הגיוניים בהם על פי החוק הקיים, נוצרה פגיעה בזכויות סוציאליות בסיסיות של אוכלוסיות מסויימות וככל שהמשבר מתמשך, יותר מהן משלמות את המחיר. עובדי הביטוח הלאומי פוגשים מידי יום את הציבור ונחשפים למצוקות איתן הוא מתמודד כתוצאה מהמשבר. האבסורד הפעם הלם בנשים שנמצאות בהריון במהלך תקופת החל״ת הממושכת שנכפתה עליהם. בסופו של יום, בתוך ימים ספורים מצאנו אוזן קשבת, שותפות ואחריות ציבורית ובעיצה אחת סיכמנו לתקן את החוק, ובכך למנוע את העוול שהיה נוצר אלמלא כן. כל המעורבים בנושא הוכיחו מעל לכל ספק שכל עוד הנר דולק, אפשר למגר את החושך, אין הרגשה טובה מזו".

"החלטה מאוד דרמטית"

הדס עשור יצחק, שלא עבדה במהלך ההיריון, התייחסה לתיקון הצפוי של החוק בראיון שקיימה הערב עם ענת דוידוב בתכניתה 'איפה הכסף' ב-103FM.

"זה מה שהתבשרתי היום, זה משנה את המציאות מאפס הכנסה לתקופת 15 שבועות להכנסה כלשהי כי אם לא הייתי זכאית, מרגע שאלד בעוד שבועיים לא הייתי מקבלת כלום. כרגע כאשר לא אלה פניי הדברים, אקבל השתכרות של 15 שבועות שזה כמובן מאוד דרמטי".

כמה זמן היית מובטלת?
"החל ממרץ ועדיין, יצאתי לחל"ת ואחרי חודשיים הם הפfו לפיטורים מנסיבות הקורונה, וזה הולך להימשך עד סוף תקופת הזכאות שכרגע לא ברור עד מתי היא".

איך התנהלתם במהלך החודשים האלה? מה היה המצב הכלכלי? כמה המצב הורע לעומת מה שהיה בתקופות קודמות?
"הייתה הרעה, הסכומים לא אותם סכומים. זה השפיע, אמנם היה איזון מזה שגם בשאר תחומי החיים היו הורדות, ההוצאות משתנות וזה מתאזן אך הורגש גם מהסביבה שלי המון אנשים שחשו שינוי יומיומי ובמאזן החודשי בעקבות השינוי בהכנסה. זה אי וודאות עד מתי זה יהיה ומה יהיה, זה היה אמור להסתיים אך האריכו את הזכאות ולא ברור איפה זה עומד".