המבקרים מופתעים לטובה מההקפדה/ יוסי קרל

“אנחנו עסק משפחתי שהתחיל מהסבא והסבתא, שהיו חייטים והקימו את החנות הראשונה ב־1977. כיום אבא שלי יהודה ואני מנהלים ביחד את חמש החנויות שלנו – ששלוש מהן בבני ברק ושתיים בירושלים. אנו מתמחים באופנת גברים - חליפות, חולצות, נעליים, עניבות ועוד – באיכות של כיכר המדינה ובמחירים של בני ברק. קהל הלקוחות מגיע מכל הארץ, והוא כולל גם כיפות סרוגות וחילונים, אנשי עסקים ועורכי דין. בתחילת השנה עבדנו על מיתוג חדש, ואז התחלנו להרגיש את השפעות הקורונה. פשוט, אנחנו מייצרים בסין את הסחורה תחת הליייבל שלנו, והתחילו בעיות עם המשלוחים משם לקראת חג הפסח.

“כשראינו מה המצב, סגרנו את החנויות והוצאנו את העובדים לחל"ת עוד לפני שכל המדינה נכנסה לסגר. לא רצינו לקחת סיכון על העובדים שלנו, כי יש דברים שהם חשובים יותר מכסף. היה עצוב לראות כל הסחורה יושבת במחסנים. היו מקרים בודדים שבהם הגענו לשמח חתנים ולעזור להם להצטייד בבגדים לקראת החתונה. את התקופה הזו ניצלנו לקדם את אתר המכירות שלנו באינטרנט, שיעלה בקרוב. אנו רוצים שהלקוחות באתר ייצאו עם הבגדים שהכי מתאימים להם ועם חוויית קנייה מיוחדת. 

“כשהמשק החל לצאת מהסגר, פתחנו את כל החנויות ביחד. יש פרנסה ויש לקוחות, אבל ברור שהמחזור נפגע. מה שחורה לי זו העובדה שבגלל כמה קיצונים הוציאו סטיגמה על תושבי בני ברק שהם לא שומרים מפני הקורונה – וזה ממש לא נכון. כשאנשים מגיעים מבחוץ, הם מופתעים לטובה עד כמה מקפידים פה על היגיינה אישית, מסיכות ומדידת חום. זה עוול לפגוע בפרנסה של ציבור שלם, שגם ככה הקורונה לא עשתה לו טוב". 

הכותב הוא מבעלי וממנהלי רשת אופנת הגברים “קרל" בני ברק וירושלים. טל' 2091966־054

יוסי ויהודה קרל (צילום: פרטי)
יוסי ויהודה קרל (צילום: פרטי)

הרמנו מערך משלוחים מהיום למחר/ יובל כהן

“אבא שלי יוסי היה סוכן של חברה גדולה לשיווק כלי בית, כשלפני כעשר שנים הוא ירד מההגה ורכש מחבר שלו את החנות, שקיימת כבר מעל ל־30 שנה וידועה בכל בני ברק. אנחנו מוכרים בכל טווחי המחירים כלי בית וכל מה שקשור לבית – מהשטיחון בכניסה, דרך ארון הפלסטיק במרפסת ועד לציוד במטבח. אני הייתי בתחילת השנה בטיול אחרי צבא בדרום אמריקה כשקיבלתי טלפון מאבא שאמר ‘מצאתי מקום טוב באזור של קוקה קולה לפתוח חנות שנייה – תחזור לישראל’. ואכן, שבתי במהירות לארץ, ויחד עם אחי הצעיר התחלנו להקים את החנות במטרה לפתוח אותה לפני הפסח, שנחשב ל’חג של כלי הבית’ - ואז באה הקורונה ועצרנו הכל.

“במהלך הסגר היה לנו מותר להגיע לחנות בבני ברק, אבל רק כדי לתפעל מערך משלוחים לטובת הלקוחות שהיו לחוצים על ציוד ומוצרים לחג. זה לא היה פשוט, אבל מצאנו דרך יצירתית להרים מערך משלוחים מהיום למחר. במקביל השקענו בפרסום בעיתון מרכזי בעיר של מוצרי החג המובילים שלנו. בדיעבד, הצעדים האלה נתנו לנו כוח וחמצן לתקופה שנעצרה העבודה.

“בתחילת מאי חזרנו לפעילות, וגם החזרנו את שני העובדים הוותיקים שהוצאנו לחל"ת. המחזורים לא גבוהים כמו בעבר, אבל זה ככה בכל בני ברק. פחות כסף נתרם לישיבות ולאברכים, וזה משפיע על כולם. מין גלגל שאחד תלוי בשני. רחוב רבי עקיבא היה פעם שוקק אנשים, וכיום התנועה בו דלילה מאוד. ובכלל, לכל הענף יש בעיות קשות של מלאי, כי היבוא מחו"ל, ובמיוחד סין, נעצר כמעט לגמרי. יש מוצרים שאני מחכה להם עוד מלפני הפסח ועדיין לא הגיעו".

הכותב הוא מנהל ברשת כלי הבית “הום פלייס", סוקולוב 4, בני ברק. טל׳ 6157826־054

יובל ויוסי כהן (צילום: פרטי)
יובל ויוסי כהן (צילום: פרטי)

להתמקד בטיב המוצר והשירות/ עומר חרמוני

כרגע אין טעם להילחם בטחנות הרוח ולנסות לשכנע שבני ברק בטוחה כשאר הערים. בסופו של דבר, הסטיגמה הזו סופה להיעלם, ומי שכן מגיע לחנויות ממילא כבר התגבר על החשש. לכן אני ממליץ לעסקים בעיר לפצל את ערוצי הפרסום והמסרים לשני קהלים שונים: תושבי בני ברק (עיתונות מקומית, חדרי חרדים וכד’), ולשאר הציבור (במדיות הדיגיטליות). 

עבור לקוחות מחוץ לעיר, יש להתמקד בטיב המוצר והשירות ולהצניע את השם בני ברק. כך, בפרסום החנות השנייה של "הום פלייס", יש לציין את המיקום - "בקרבת מחלף קוקה קולה". לאנשי אופנת "קרל" הייתי מייעץ לציין את היותה רשת ארצית עם סניפים בירושלים ובאזור המרכז. לשניהם אני מציע להדגיש בכל ערוצי הפרסום כי מדובר בבתי עסק המקפידים מאוד על הוראות “התו הסגול", ובכך להעביר את המסר שהם "בטוחים ומוגנים’".

הכותב הוא יועץ עסקי

ליצור מרווחי ביטחון ורזרבות/ יורם גרוסמן

התנהלות פיננסית, ובוודאי ניהול עסק, דורשים מיומנות רבה וצעדים נכונים, שכוללים: עבודה על פי תזרים הכנסות והוצאות שוטף, התאמת מסגרות אשראי לצורכי העסק, התייחסות למאפייני תחום הפעילות של העסק והקפדה על צמצום הוצאות על ידי ניהול כוח אדם ומלאי. במקביל, יש לקחת בחשבון תקלות או שינויים בלתי צפויים - וליצור מרווחי ביטחון ורזרבות ליום סגריר. כאשר ההתנהלות הפיננסית של העסק מנוהלת נכון, נותר לבעליו יותר זמן לטפל בנושאים אחרים, כמו המשך הצמיחה, חיפוש תחומי עיסוק נוספים והתייעלות. התנהלות נכונה כאמור לעיל גם מסייעת לעסק בעבודה מול גורמים מממנים. אין ספק שאנו נמצאים כיום בתקופה מאתגרת מאין כמוה, שלא דומה למשברים קודמים שהכרנו, אולם אנו רואים שעסקים שמתנהלים בצורה נכונה, מגיבים לשינויים ומתאימים את עצמם אליהם - מתמודדים יותר בקלות עם המצב.

הכותב הוא מנהל סניף בני ברק בבנק הפועלים

על רקע ההתמודדות המתמשכת במשק עם משבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית עם תקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, 

לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. העסקים הקטנים והבינוניים הם עמוד השדרה של הכלכלה הישראלית. בייחוד עכשיו, זה הזמן לקנות מקומי, לתמוך בעסקים ובתוצרת המקומית ולהשיב את המשק למסלול של צמיחה. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.