יקב מנזר כרמיזן יציג לראשונה לקהל הישראלי יינות מזנים מקומיים מקוריים שכמעט ונכחדו מהעולם. טל חוטינר על זני הבלדי ועל החיפוש אחרי טעמו של היין הארץ ישראלי

ארץ ישראל נחשבת ליצרנית יין מסורתית מזה אלפי שנים. עוד בבית המקדש שתינו יין ובכל חג אנחנו נותנים שלוק אחד או שניים. אז איך יכול להיות שהיינות שלמדנו להכיר כיינות ישראלים שורשיים עשויים זנים צרפתים ובעיקר בורדולזים? בחלוף השנים, ובעיקר תחת שלטונם של שליטים מוסלמים, נעלמו כרמים רבים וגידול ענבים הוגבל לענבי מאכל בלבד. עשרות זנים יחודיים לאזורנו, רובם ענבי מאכל אך חלקם ענבים שנועדו עבור ייצור יין לפולחן, נעלמו ונכחדו והיום ניתן למצוא רק מעטים מהם. במחקר משותף של קק"ל ואוניברסיטת אריאל עסק צוות חוקרים בראשות דוקטור שיבי דרורי (יינן יקב גבעות) בגילוי, מיון וזיהוי של קרוב ל-150 זנים עתיקים, חלקם פרי מחקר של גלעינים שנמצאו בגתות עתיקות. כאשר נסענו, כמה מחברי סנהדרינק, לבקר אותו ביקב שלו הוא דיבר על שני זנים לבנים שאנחנו קראנו להם מיד סדאייב וקדאייב, אבל שמם המקורי הוא חמדאני וג'נדאלי. מסתבר שבגבעות של איזור בית ג'אלה גדלים עדיין כרמים של כמה זנים מקומיים מקוריים. השבוע, בימים שלישי ורביעי בתערוכת היין המקצועית סומלייה 2014, אפשר יהיה להיחשף אליהם כאשר יקב מנזר כרמיזן מאזור בית לחם יציג בפעם הראשונה את יינותיו לקהל הישראלי.

כרמיזן רוחב
כרמיזן רוחב
המנזר הקתולי-סלזיאני-איטלקי נוסד בשנת 1883 והחל לייצר יין וברנדי שנתיים לאחר מכן. בשנת 2007 חודש היקב וכיום, יחד עם אב המנזר המשמש כיינן משנת 1967, מונה יועץ חיצוני ונחשב בשם ריקארדו קוטראלה שנחשב לבכיר הייננים היועצים באיטליה. יחד עם יינות מבעבעים ומיני ברנדי שונים מייצר היקב יין מארבעה זני ענבים מקומיים אסליים. דבוקי 2012: יין לבן מענבים המשמשים גם למאכל וגם לזיקוק בתעשיית הערק הלבנוני.(גם באל נמרוד משתמשים בענבים אלה). יין עדין עם ניחוח קצת מינרלי וירקרק מאד, רענן עם אלכוהול נמוך ומאוזן. 12 % אלכוהול. חמדאני וג'אנדלי 2012: שני זני ענבים מקומיים שנועדו כנראה במקורם להיות ענבי יין. בהתחלה ממש לא הרגשתי שום ארומה אבל לאט לאט היין מתפתח והוא מאד פירותי ורענן עם שמץ של עשב וטרופי. נחמד , יבש וקריספי. קצת מזכיר אורבייטו אבל פחות ארומטי. 13% אלכוהול. בלאדי 2011 : הפחות מוצלח מבין השלישיה. יין אדום חמצמץ עם ניחוחות חלשים מעט של פטל וקצת קלייה, קליל מאוד עם סיומת קצרה. 12.5% אלכוהול.
כרמיזן חמדאני וג'נדאלי רוחב
כרמיזן חמדאני וג'נדאלי רוחב
עדיין קשה להשיג את היינות בארץ, בארץ מאחר ואנשי המנזר רק החלו לנסות לשווק את היין לקהל הישראלי. אפשר למצוא בספיישל רזרב, החנות הנהדרת בחיפה. תערוכת סומלייה 2014 תערך בימים 7-8 לינואר בהיכל התרבות ותהיה פתוחה לקהל המקצועי בלבד מהשעה 12:00 בצהריים ועד 21:00. כניסה בהרשמה מוקדמת באתר התערוכה סומלייה. יחד עם עוד יקבים רבים אחרים תינתן הזדמנות לטעום מהזנים העתיקים הללו בדוכן של יינות מנזר כרמיזן.