בשבוע שעבר כתבנו על כך שנצרת זוכה לתשומת לב של תיירים ישראלים כשבועיים בשנה: בזמן הזה בדצמבר, כשהכל מקושט ולובש חג לכבוד כריסמס, הישראלים שנשארים בארץ ורוצים ליהנות קצת מהצבעוניות של החג - נוסעים לבקר בנצרת.

אחרי שעסקנו בהיסטוריה ובמקומות הקדושים בעיר, מה עוד אפשר לעשות ואיפה אפשר לטייל? בעוד אירופה מתקשטת לקראת הכריסמס כבר מתחילת־אמצע נובמבר, בנצרת אווירת החג האמיתית מתחילה רק עכשיו.

בשביל להרגיע את הבטן, העצירה הראשונה תהיה בקניון FASHION BIG נצרת - שבחג מספק אווירת חו"ל: הקניון כולו מעוטר בקישוטים, ובית עץ מסורתי של סנטה קלאוס משמש כחנות פופ אפ. בשבתות סנטה יטייל במתחם ויחלק מתנות לילדים, ושוק החג שיפעל במקום יכלול דוכני אוכל והופעות רחוב להשלמת האווירה.

אבל אל תתמלאו במזון מדוכני האוכל, כי בקומה העליונה של הקניון מחכה אחת המסעדות הטובות שתאכלו בהן - מסעדת "לונא ביסטרו", מסעדה ערבית עם אוכל אותנטי משובח. המלצה שלנו - תבואו רעבים.

מסעדת לונא (צילום: מיטל שרעבי)
מסעדת לונא (צילום: מיטל שרעבי)

כדאי להתחיל עם שלוש ראשונות: עולש מוקפץ עם שום ובצל קריספי לצד צנונית טרייה (טבעוני), סמבוסק פלאפל - בצקוני קריספי פלאפל על מצע טחינה עם אריסה חריפה (טבעוני ומדהים!) וכרובית זהרה על מצע טחינה, בזילוף רוטב רימונים, אגוזים ונענע (טבעוני).

אם מתחשק לכם - תזמינו עוד, כי הראשונות של "לונא" - וואו. בעיקריות, אל תוותרו על קובה לבנייה ועל ספיחה - מאפה מהטאבון עם מיקס של בשרים עגל וטלה בתיבול יוגורט וטחינה עם צנוברים. בכלל, הכל מתובל ביד כל כך עדינה ומדויקת שזה פשוט תענוג. כמה היה טעים? אף על פי שלקינוחים יש קיבה נפרדת - היינו כל כך שבעים שוויתרנו בצער.

משם סעו להר הקפיצה, מרחק של כחמש דקות נסיעה. מדובר באחת מנקודות התצפית היפות ביותר בגליל, במיוחד ביום עם ראות טובה. ההר מתנשא לגובה 397 מטר מעל פני הים, וניתן להשקיף ממנו אל הכרמל, הרי הגלעד, הר תבור, הגלבוע ועמק יזרעאל. לפי הנצרות, כשישוע נמלט מפני המון יהודי זועם, הוא הגיע אל ההר, קפץ מקצהו וניצל בנס. בדוכן "הבקתה של האני" שבמקום תוכלו ליהנות מכוס קפה.

משם סעו לכיוון העיר העתיקה. את הטיול בעיר העתיקה מומלץ לעשות במסגרת סיור מודרך, כך תוכלו להתוודע לסיפורים מאחורי הבניינים והמקומות. אבל אפשרי גם לבד. אנחנו לקחנו סיור עם מורה הדרך איציק ליטאני, שמדריך טיולי תרבות ואוכל גם בנצרת. הוא עושה רק סיורים פרטיים, טיילור מייד, מאדם אחד ועד קבוצות מאורגנות.

עלות סיור לארבעה אנשים בנצרת היא 800 שקלים, לא כולל תשלום לטעימות, שמשולם ישירות לספקים. איציק הוא אנציקלופדיה מהלכת של ידע, והתשוקה שלו לעשייה ניכרת, והכי חשוב - הוא נעים, קשוב ולא מכביד, ויוצר מסלול שמותאם למי שנמצא מולו.
לפרטים נוספים: 077-8050211, eitours.co.il

כיכר המעיין (צילום: מיטל שרעבי)
כיכר המעיין (צילום: מיטל שרעבי)

את הסיור בעיר העתיקה נתחיל בדרך הצליינים ובבניין המוסקוביה, בניין גדול ומרשים שכיום משמש כתחנת משטרה, אבל סיפור משעשע מאחוריו. בעקבות היחלשותה של האימפריה העות'מאנית, מעצמות אירופיות קנו אדמות בארץ. רוסיה קנתה את מגרש הרוסים הידוע בירושלים, ובין השאר גם את מתחם המוסקוביה (מלשון מוסקבה) בנצרת. בשנות ה־60 רכשה ישראל מברית המועצות את המתחם - ושילמה בתפוזים!

משם נמשיך לכיכר מעיין מרים, שם נמצא הרהט אשר שימש את התושבים כמקור המים היחידי במשך שנים. הכיכר נושאת את שמה של מריה הקדושה, על שום קרבתה לבאר מרים הנמצאת בכנסיית הבשורה היוונית־אורתודוקסית, שעליה סיפרנו כבר בשבוע שעבר.

ממש בכיכר מחכה לכם יין חם מושלם במסעדת "רוזמרי" של ג'סאן תומא. עשו לכם אתנחתה קלה רגע לפני שתלכו לאיבוד בין החנויות והדוכנים שנמצאים סביב הכיכר. משם המשיכו אל מערת אל־קילאי. כינויה של העיר נצרת הוא אום אל־מוע'ור - אם המערות, ולא בכדי.

מסעדת רוזמרי  (צילום: מיטל שרעבי)
מסעדת רוזמרי (צילום: מיטל שרעבי)

מערת אל־קילאי, בת אלפיים שנה, מספקת הצצה קטנה לכך. אל־קילאי משמעו - מקום הסתתרות הנזיר. ישנה סברה שישו עבר שם, ועל כן המקום מקודש לנוצרים. בכניסה תראו מקווה עתיק ומזבח. הכניסה בחינם, אך נהוג להשאיר תרומה לכנסייה לתחזוקת המערה. שימו לב כי המערה פתוחה בשעות 10:00־13:00 בלבד.

בשלב זה, אם הבטן כבר מקרקרת, התיישבו לאכול במסעדת "תישרין", מסעדה אותנטית בשילוב ניחוחות פיוז'ן. אל תוותרו על גבינת ברינזה בתנור שמגיעה עם סלט עגבניות שרי. תוכלו למצוא שם פסטות, בשרים ופירות ים.

שמרו מקום לקינוח ובשבילו תחצו את הכביש ל"ג'וז ולוז" - מעדנייה המתמחה בכנאפה מיוחדת בסגנון מצרי, עם תערובת גבינות בקר ועזים, שברי פיסטוקים ושקדים. יש להם שמונה טעמי כנאפה ולא סתם שמם הולך לפניהם. אם אינכם מחובבי הכנאפה, אל תדאגו - יש להם גם סחלב נפלא.

אחרי שתעכלו המשיכו לכיוון השוק וטיילו בסמטאותיו.

מסעדת תישרין במעיין (צילום: מיטל שרעבי)
מסעדת תישרין במעיין (צילום: מיטל שרעבי)

אם אתם מרגישים שהספיק לכם מהכריסמס ובא לכם להוסיף לטיול עוד תחנות שקשורות לאמונה, תוכלו להמשיך למסגד הלבן - המסגד העתיק ביותר בנצרת ומסריו הם שלום ואחווה בין הדתות. המקום פתוח לכולם. הכניסה בלבוש צנוע, יש לדבר בשקט ולחלוץ נעליים כנהוג. ולסיום המסלול קנחו בכנסיית בית הכנסת - על פי הנצרות שימש המקום כבית כנסת לפני יותר מאלפיים שנה, וישוע, בהיותו יהודי, התפלל כאן בקביעות.

כל הזרמים בנצרות מקדשים את הכנסייה הזו ומייחסים למקום את הכתוב בבשורה על פי לוקס, שם מסופר על ישוע, שפירש דרשה בבית הכנסת והעלה את חמתם של חבריו לתפילה, כאשר סברו שהכריז על עצמו כמשיח. בעקבות האירוע עזב ישוע את נצרת בהיותו בן 30. הכניסה למקום ללא עלות, אך יש לתאם את הביקור מראש. 