בצל החשש מהסלמה ביטחונית: עיתון אל-אח'באר הלבנוני, המקורב לארגון חיזבאללה, דיווח הבוקר (חמישי) על פרטים חדשים מתוך הפסגות הביטחונית שנערכו לאחרונה בעקבה ושארם א-שייח'. בין היתר, דיווח העיתון כי במהלך הפגישה בירדן, הציגה המשלחת הפלסטינית רשימה חדשה ומעודכנת של פעילים בארגוני הטרור הפלסטינים ביהודה ושומרון, וכי ישראל הבטיחה ליישם הקלות נוספות ברצועה, בתמונה לרגיעה.

עוד נמסר, כי מספר ימים לאחר שובה של המשלחת הפלסטינית מהפסגה בשארם א-שייח', התקיימו מספר פגישות עם אבו מאזן וגורמי ביטחון ברשות,על מנת להוציא לפועל את ההתחייבויות בפסגה, כמו מניעת ההסלמה הביטחונית ביהודה ושומרון. על פי הפרטים בעיתון הלבנוני, מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, חוסיין א-שייח', וראש מנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני, מאג'ד פראג', עדכנו את אבן מאזן כי "יש הבנה של העמדה הפלסטינית בכל הצדדים שהשתתפו בפסגה, למעט ישראל". א-שייח' ציין בפגישה כי "ישראל מסרבת להתחייב לא לפעול בגדה, כי היא לא מאמינה ביכולתה של הרשות לשלוט במצב".

שוטרים פלסטינים ברמאללה (צילום: רויטרס)
שוטרים פלסטינים ברמאללה (צילום: רויטרס)

עוד נמסר, שבפגישה עלה בפניו של אבו מאזן כי "המשלחת הפלסטינית הודיעה שיש גורמים בירושלים שרוצים למוטט את הרשות הפלסטינית על מנת לספח את הגדה המערבית, וכי התכנית לבניית ההתנחלויות תימשך". כמו כן, במהלך הפגישה הציג א-שייח' דוח, ובו פעילות הרשות כנגד הפלגים החמושים בגדה, במיוחד בג'נין ושכם. בתוך כך, על פי המידע שהגיע לאל-אח'באר, מתוכננת פסגה נוספת בחודש הבא בשארם א-שייח', כדי להשלים את הפערים מהפסגות הקודמות, ולדון בהתפתחויות הביטחוניות האחרונות ביהודה ושומרון. כהכנה לכך, א-שייח' ופרג' קיימו פגישה עם מנגנוני הביטחון הפלסטינים, תוך שהם דורשים מהם "לפעול ביתר שאת" בגדה המערבית, ובמיוחד להמשיך בפעילות נגד ארגון חמאס.

עוד ציינו בדיווח, כי ישראל, ארה"ב ומצרים לחצו על הפלגים הפלסטינים להפסיק את ההסלמה בשטחים, ובתמורה ישראל תבטיח ליישם הקלות נוספות על רצועת עזה כדי למנוע עימות במהלך הרמדאן.

לוחמי הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה, ארכיון (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)
לוחמי הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה, ארכיון (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)

כזכור, ביום ראשון האחרון התקיימה בשארם א-שייח' שבמצרים פסגה ביטחונית ישראלית-פלסטינית, בנוכחות נציגים מארה"ב, ירדן ומצרים. זאת, כדי להוריד את גובה הלהבות לקראת חודש הרמדאן. מקורות מצריים ופלסטינים מסרו לעיתון "א-שארק אל-אווסט" כי הפסגה הביטחונית התקיימה על מנת לשאוף להשגת שקט בחודש הקרוב, וגם כדי לדחוף את ישראל לקיים את ההחלטות שנקבעו בפסגה הביטחונית בעקבה".

לפי גורם מדיני בכיר, הצדדים חידשו את מחויבותם להבנות שגובשו בעקבה, ובמרכזן קיום שיח בעניין הסכמות אפשריות על הפסקה של צעדים חד צדדיים הדדיים. המשלחת הישראלית, בראשות ראש המל"ל צחי הנגבי ובהשתתפות ראש השב"כ רונן בר, מתפ"ש ובכירים ממשרדי הביטחון והחוץ, הדגישה כי כדי למנוע הסלמה בתקופת הרמדאן ולאחריה יש לפעול בנחישות נגד הטרור ללא פשרות. כמו כן, סוכם לקיים בשבועות הקרובים מפגש נוסף של הפורום.