שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן קיים היום (שלישי) מסיבת עיתונאים עם סיכום ביקורו בישראל. בלינקן הגיע לארץ ביום שני כחלק מביקור רשמי במזרח התיכון ונפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה יצחק הרצוג, מקבילו הישראלי שר החוץ אלי כהן ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד.

רגע לפני עזיבתו, נאם בלינקן ואמר כי "אני מגנה את הפיגועים בירושלים, הבעתי את תנחומיי לישראל ולמשפחות שנהרגו מחוץ לבית הכנסת בנווה יעקב. שוחחתי עם נתניהו ועבאס, נעבוד על כך שהפלסטינים והישראלים יזכו שניהם לחופש ולזכויות ושוויון, וזה יוכל לקרות רק אם נשמור ונפעל עם הרעיון של שתי מדינות לשני עמים".

"כל הצדדים צריכים לנקוט בצעדים שימנעו הסלמה נוספת", הוסיף, "הפיגוע הנורא בירושלים הדגיש את האתגרים שיש לנו ביצירת יציבות וביטחון. לאחר חזרתי לארה"ב, אמשיך במגעים עם הצדדים במטרה להתקדם הלאה. ביקשתי מכמה מיועציי להישאר באזור כדי לדון עם הצדדים על צעדים להורדת המתיחות. אפשר יהיה לעשות זאת אם הצדדים יהיו מוכנים לכך. שימור פתרון שתי המדינות הוא בראש סדר העדיפויות של הממשל האמריקאי".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן (צילום: חיים צח לע''מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן (צילום: חיים צח לע''מ)

מוקדם יותר היום נפגש בלינקן עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן והצהיר: "נספק 50 מיליון דולר לסוכנות האו"ם לענייני פליטים פלסטינים". עוד הוסיף: "אנו מתנגדים לכל פעולה יזומה ממי מהצדדים, שתמנע את קידום פתרון שתי המדינות". 

כמו כן, בהצהרה לתקשורת שנשאו בלינקן ונתניהו, הצהיר רה"מ כי "הביקור הוא עדות נוספת ליחסים בין המדינות. ביידן הוא חבר אמיתי של ישראל. אנחנו חולקים את אותם עקרונות של שתי דמוקרטיות". בלינקן מצדו התייחס לרפורמה המשפטית ולהמשך תהליך השלום עם הפלסטינים.

בלינקן התייחס בנאומו לפיגועים הרצחניים שאירעו בירושלים, ואמר: "בדיוק כפי שעשיתי עם הגעתי לישראל, הייתה לי הזדמנות להביע ישירות לראש הממשלה את תנחומיי על שבעת הישראלים שנהרגו במתקפת הטרור הנוראית בתחילת השבוע מחוץ לבית הכנסת. הנשיא ביידן התקשר לראש הממשלה מיד לאחר הפיגוע כדי להדגיש את תמיכתה האיתנה של ארצות הברית בישראל ובאנשיה, מסר שאישרתי בפגישה שקיימנו זה עתה".

עוד אמר השר, כי "בהקשר של המתקפה הזו וההסלמה של האלימות, חשוב שהממשלה ועם ישראל יידעו שהמחויבות של אמריקה לביטחונם נותרה צמודה. המחויבות הזו מגובה על ידי כמעט 75 שנות תמיכה של ארצות הברית. המחויבות של אמריקה מעולם לא התערערה. והיום אני וראש הממשלה דנו בדרכים שבהן נוכל להמשיך לחזק את השותפות שלנו ואת האינטרסים הביטחוניים המשותפים שלנו".

"אנו מסכימים שאסור לאפשר לאיראן להגיע לנשק גרעיני, ודנו בהעמקת שיתוף הפעולה כדי להתעמת עם הפעילות מערערת היציבות של איראן באזור ומחוצה לה. בדיוק כפי שאיראן תמכה זה מכבר בטרוריסטים שתוקפים ישראלים ואחרים, המשטר מספק כעת רחפנים שרוסיה משתמשת בהם כדי להרוג אזרחים אוקראינים חפים מפשע", הוסיף.

בלינקן ונתניהו (צילום:  עמוס בן גרשום לעמ)
בלינקן ונתניהו (צילום: עמוס בן גרשום לעמ)

"בתורה, רוסיה מספקת נשק מתוחכם לאיראן", ציין בלינקן. "זה רחוב דו-סטרי. הזוועות המתמשכות של רוסיה רק מדגישות את החשיבות של מתן תמיכה לכל צרכיה של אוקראינה - הומניטריים, כלכליים וביטחוניים - שכן היא מגנה באומץ על תושביה ועל עצם זכותה להתקיים, נושא שדנו בו גם היום".

עוד אמר, כי "כעת, אחת הדרכים היעילות ביותר להפוך את ישראל לבטוחה יותר היא להמשיך ולבנות גשרים באזור ואף הרבה מעבר לאזור. לכן פעלנו ללא הפוגה להעמקה והרחבה של הסכמי אברהם והסכמי נורמליזציה אחרים בין ישראל למדינות ערב. מוקדם יותר החודש, משלחת גדולה של הממשל האמריקאי הצטרפה לנציגים מישראל, מבחריין, ממצרים, ממרוקו, מאיחוד האמירויות הערביות באבו דאבי לפגישה הראשונה של קבוצות העבודה של פורום הנגב. זו הייתה המפגש הגדול ביותר של פקידים ישראלים וערבים מאז ועידת מדריד ב-1991".

"ראש הממשלה דיבר על היכולת שלנו לעשות דברים גדולים ביחד. ובכן, ההשתלבות הגדולה יותר של ישראל באזור היא אחת מהן. לפני כמה שנים שיתוף פעולה כזה היה בלתי נתפס. כיום היא באמת מטפחת הזדמנויות חדשות לאנשים ברחבי המדינות המשתתפות להתחבר, לשתף פעולה, ללמוד, החל משיתוף פעולה בחקר הסרטן, דרך השקת סטארט-אפים חדשים באנרגיה ירוקה וחקלאות עמידה לבצורת" הוסיף.

לסיום אמר כי "כל אחת מהאינטראקציות הללו מסייעת לשבש הטיות וחוסר אמון מתמשכות, וזה לעולם לא היה קורה ללא הנהגתו של ראש הממשלה. אנו נחושים להמשיך לבנות על ההתקדמות הזו, בנושאים חדשים עם מדינות חדשות, בעודנו פועלים לחיזוק מעגל השלום. מאמצים אלה אינם מהווים תחליף להתקדמות בין ישראלים לפלסטינים, אך ככל שאנו מקדמים את האינטגרציה של ישראל, אנו יכולים לעשות זאת בדרכים שישפרו את חיי היומיום של הפלסטינים בגדה המערבית ובעזה. וזה חיוני להתקדם לעבר המטרה המתמשכת שלנו, שפלסטינים וישראלים ייהנו מאמצעים שווים של חופש, ביטחון, הזדמנויות, צדק וכבוד. הנשיא ביידן נותר מחויב במלואו למטרה זו".