לקראת חודש הרמדאן ובניסיון לעצור את ההסלמה הביטחונית, היום (ראשון) התקיימה בעיר עקבה שבירדן פסגה מדינית שדנה בתוכנית האמריקאית להרגעת המתיחות ביהודה ושומרון. המשלחת הישראלית כללה את ראש השב"כ, רונן בר, היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל, צחי הנגבי, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן ומנכ"ל משרד החוץ, רונן לוי. זאת, לצד משלחות מארה"ב, ירדן, מצרים והרשות הפלסטינית.

לאחר סיום הפסגה, הודיעה מחלקת המדינה האמריקאית כי ישראל התחייבה לא לבנות ביהודה ושומרון בארבעה חודשים הקרובים לא להכשיר מאחזים בחצי שנה הקרובה.  "שני הצדדים (הצד הפלסטיני והישראלי) אישרו את מחויבותם לכל ההסכמים הקודמים ביניהם ואישרו מחדש את ההכרח להתחייב להורדת הסלמה בשטח ולמנוע אלימות נוספת. המשתתפים הסכימו לנקוט בצעדים בוני אמון ולחזק את האמון ההדדי על מנת לטפל בסוגיות הבעייתיות באמצעות דיאלוג ישיר. שני הצדדים יפעלו בתום לב כדי ליטול אחריות ולהגביר את האמון ההדדי", נכתב בהודעה.

עוד נמסר כי "המדינות מכירות בחשיבות של קיום הסטטוס קוו ההיסטורי באתרים הקדושים בירושלים מדגישים בהקשר זה את תפקידה המיוחד של ירדן. המדינות הסכימו להתכנס שוב בשארם א-שייח' במרץ כדי להשיג את המטרות המפורטות לעיל".

בעקבות כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "בניגוד לציוצים, הבנייה וההסדרה ביהודה ושומרון יימשכו בהתאם ללו״ז התכנון והבנייה המקורי, ללא שום שינוי. אין ולא תהיה שום הקפאה".

עם זאת, ראש המועצה לביטחון לאומי צחי הנגבי הוסיף: "בניגוד לדיווחים ולציוצים על הפגישה בירדן, אין שום שינוי במדיניות ישראל. בחודשים הקרובים מדינת ישראל תסדיר 9 מאחזים ותאשר 9,500 יחידות דיור חדשות ביו״ש. אין שום הקפאת בנייה או שינוי בסטטוס קוו בהר הבית ואין שום הגבלה על פעילות צה״ל". 

סמוטריץ': "לא תהיה הקפאה של הבניה"; לפיד: "זה כאוס מסוכן"

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', התייחס לדיווח ומסר: "אין לי מושג על מה דיברו או לא דיברו בירדן. שמעתי על הוועידה המיותרת הזו מהתקשורת בדיוק כמוכם. אבל דבר אחד אני כן יודע: לא תהיה הקפאה של הבניה והפיתוח בהתיישבות אפילו לא ליום אחד (זה בסמכותי). צה"ל ימשיך לפעול לסיכול טרור בכל שטחי יו"ש ללא שום מגבלה (נוודא בקבינט). פשוט מאוד". השר איתמר בן גביר אמר: "מה שהיה בירדן (אם היה), יישאר בירדן". 

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, תקף: "‏לא ייתכן שמדינת ישראל שולחת נציגות רשמית בדרג הבכיר ביותר לוועידה בחסות אמריקאית, מגיעה להסכמות, ואז שרים בכירים בקבינט מצייצים נגד עצמם. זו לא ממשלה, זה כאוס מסוכן".

מנגד, גורם מדיני בכיר מסר בסיום הוועידה: "הסתיימה הוועידה הבינלאומית בעקבה, ירדן, שעסקה בעיקר במאמץ למנוע הסלמה ביטחונית לקראת הרמדאן, במהלכה נועדו ראשי 5 המשלחות עם עבדאללה מלך ירדן, שבירך על הניסיון לקדם הסכמות בין הצדדים לקראת חג הרמדאן והפסח.  המשתתפים הגיעו להסכמה על הקמת ועדה ביטחונית משותפת שתבחן את חידוש התיאום הביטחוני ואת הנכונות והיכולת הפלסטינית לשאת באחריות למאבק בטרור בשטחי הרש״פ. סוכם כי הצדדים יקיימו מפגש נוסף לפני הרמדאן, בחסות מצרים, על מנת לבחון את ההתקדמות בציר הביטחוני".

"כמו כן, סוכם להקים ועדה אזרחית משותפת שתפעל לקדם צעדים כלכליים בוני אמון. נציגי מדינת ישראל הדגישו במפגש כי לא יחול שינוי בהחלטה להסדיר 9 יישובים בהתיישבות הצעירה ולבנות 9,500 יחידות דיור ביו״ש. כמו כן, צוין כי בחודשים הקרובים לא צפויות החלטות נוספות בעניין ההתיישבות", אמר.

אמש מסר גורם אחר, כי "המטרה בפסגה המדינית בעקבה, היא לייצר אמון ונתיב הידברות שירגיע את השטח. לדבריו, אין תנאים מוקדמים שאף צד מגיע איתם, כולם מבינים שצריך לעשות הכל כדי לא להביא להסלמה". עוד מסר כי, "העובדה שראש השב"כ, ירון בר, מצטרף למשלחת הישראלית, מלמדת על כך שיש רצון ישראלי לבדוק אם הרשות הפלסטינית אכן יכולה לקחת אחריות על מקומות בהם היא נעדרת נוכחות כמעט לחלוטין".

כוח צה''ל בשכם (צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90)
כוח צה''ל בשכם (צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90)

בתוך כך, מי שלקחו חלק במשלחת הפלסטינית הם מזכיר הוועד הפועל של אש"ף חוסיין א-שייח, ראש שירות הביון הכללי, מג'ד פרג' ויועצו של אבו מאזן, מג'די אל-חלידי. עיתון "אל-אח'באר" הלבנוני, המזוהה עם ארגון חיזבאללה, דיווח כי במסגרת הפסגה המדינית, ידרשו הפלסטינים תוספת של עשרת אלפים אנשים למנגנוני הביטון של הרשות והכשרה של חמשת אלפים אנשי המנגנון הקיימים. כמו כן, הפלסטינים דורשים כניסה של נשק וציוד לטובת שירותי הביטחון.

כמו כן, העיתון הלבנוני דיווח, כי במשלחת הפלסטינית מבקשים להקים חדר תיאום משותף פלסטיני-ישראלי-אמריקאי, שמטרתו למנוע מצה"ל לבצע פעוולת גדולות ביהודה ושומרון ללא תיאום עם שאר הצדדים. עוד נמסר, כי מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, חוסיין א-שייח', ופמלייתו, ידרשו להרחיב את שיתוף הפעולה הביטחוני בין הרשות הפלסטינים לאמריקאים והישראלים, כדי להתמודד עם ההסתה המופצת על ידי גורמים בעזה, או ממדינות אחרות, הדוחפת את הפלסטינים בגדה לעימותים עם כוחות הביטחון. בנוסף, בלבנון דווח כי הרשות הפלסטינית תדרוש לעצור את אישורי הבנייה והקמת מאחזים חדשים, ולדון בחזרה למשא ומתן עם ישראל.

חמושים בשכם (צילום: נאסר אשתייה, פלאש 90)
חמושים בשכם (צילום: נאסר אשתייה, פלאש 90)

גורמים המעורים בפרטים מסרו לערוץ הסעודי "א-שארק", כי במקביל לדרישה להפסיק את הבנייה בהתנחלויות, המשלחת הפלסטינית תדרוש מממשלת ישראל להפסיק את ה"ההסתערות" על מסגד אל-אקצא. המקורות הוסיפו כי "ישראל הפרה את ההבנות האחרונות אליהן הגיעו שני הצדדים בתיווך ארה"ב, ובהן הכשרת המאחזים, הפרת הסטטוס קוו באל-אקצא והפלישה לשכם". במקביל, המקורות הדגישו כי הרשות הפלסטינית תדרוש מישראל התחייבות להפסיק את הפשיטות באזורים שבהם יש שליטה של הרשות, על מנת להגיע להבנות עם ארגוני הטרור החמושים בערים הפלסטיניות.

מקור מדיני ציין כי  "יש עניין בינלאומי גדול בפגישה הזו, שמגיעה בתקופה מאוד רגישה. עבור הקהילה הבינלאומית, קיום זה מהווה צעד הכרחי והישג חשוב לירדן להגיע להבנות פלסטיניות-ישראליות שעוצרות את ההידרדרות ולסלול את הדרך להליכים שסוללים את הדרך למעורבות כללית יותר".

עוד הוסיף הגורם כי "ירדן רואה בסוגיה הפלסטינית את הסוגיה המרכזית הראשונה שפתרונה על בסיס פתרון שתי המדינות מהווה תנאי להשגת יציבות, ביטחון ושלום צודק, בר קיימא וכולל".

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ישראל נענתה להצעה האמריקאית להשתתף במפגש, אשר במהלכו ידונו הנציגים הביטחוניים מטעם המדינות המשתתפות על הדרכים להרגעת המתיחות הביטחונית באזור לקראת חודש הרמדאן".

הפסגה המדינית בעקבה נערכת לאחר הפעילות של כוחות הביטחון בקסבה של שכם, בה נהרגו 11 פלסטינים ונפצעו מעל ל-90.  מצה"ל נמסר, כי בין המחבלים שחוסלו ניתן למצוא את אחד מראשי קבוצת הטרור 'גוב האריות', חוסאם אסלים, שביצע פיגועי ירי ומטען וכן שלח את רוצחי החייל עידו ברוך ז״ל, אשר נעצרו בשבוע שעבר ע״י כוחות הביטחון.

שני המבוקשים האחרים שחוסלו הם - פעיל הג׳יהאד האסלאמי, מחמד עא פתאח, אשר ביצע פיגועי ירי לעבר כוחות צבא בשטחי יהודה ושומרון, ווליד דחיל, מראשי קבוצת הטרור 'גוב האריות', אשר ביצע גם הוא ירי לעבר כוחות צבא. בחיפוש שביצעו הכוחות במבנה בו שהו, נתפסו שני נשקים ותחמושת.