שר הביטחון בני גנץ התייחס היום (שני) לתקיפה המיוחסת לאיראן נגד הספינה הבריטית בבעלות ישראלית במפרץ עומאן, בה נהרגו אזרח בריטי ואזרח רומני, ואמר במליאת הכנסת כי "התוקפנות של איראן באזור בכלל ובחזית הימית בפרט, הולכת ומחריפה".

לדבריו, "התקיפה האחרונה שהביאה לרצח של שני אזרחים היא עליית מדרגה. זו בדיוק הסיבה שחייבים לפעול כעת מול איראן שלא רק חותרת לגרעין צבאי, אלא גם מביאה למירוץ חימוש מסוכן, ומפוררת את היציבות במזרח התיכון בעזרת מיליציות טרור שמחזיקות מאות כטב"מים - באיראן, בתימן, בעיראק ובמדינות נוספות. כולם תוצרת התעשייה האיראנית. כולם מאיימים על המרחב - ביבשה, באוויר ובים".

גנץ הוסיף: "איראן תחת התליין ראיסי שייכנס לתפקידו השבוע, תהיה מסוכנת יותר לעולם משהייתה עד כה, הרסנית יותר לאזור משהייתה עד כה, ותשאף להפוך לאיום קיומי על ישראל. אנחנו נפעל להסיר כל איום כזה. ישראל מחזיקה במגוון כלים ואפשרויות בכדי להגן על אזרחיה, ונבוא חשבון עם כל מי שמבקש לפגוע בנו, בזמן, במקום ובדרכים שמשרתות אותנו ואת ביטחוננו".

הוא הדגיש: "זה לא עניין ישראלי בלבד, העולם כולו שרואה את תוצאות התוקפנות של איראן, חייב לפעול, וכל הסכם עם איראן חייב להתייחס גם להסרת האיום שלה על המרחב, ופגיעתה בחפים מפשע ובכלכלה העולמית".

בתוך כך, גם ‏ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון התייחס היום לתקיפה שבה נהרגו אזרח בריטי ואזרח רומני ואמר כי "איראן צריכה להתמודד עם ההשלכות של מה שעשתה. זו הייתה מתקפה שערורייתית על ספינה מסחרית". ג'ונסון הוסיף: "אזרח בריטי מת. זה חיוני בהחלט שאיראן וכל מדינה אחרת תכבד את חופש הניווט ברחבי העולם, ובריטניה תמשיך להתעקש על כך".

פיצוץ ספינה, ארכיון (צילום: רויטרס)
פיצוץ ספינה, ארכיון (צילום: רויטרס)

כזכור, מוקדם יותר היום טען דובר משרד החוץ האיראני סעיד חטיב זאדה כי טענות בריטניה וארה"ב לפיהן טהרן עומדת מאחורי ההתקפה הן "חסרות בסיס ופרובוקטיביות". בנוסף, זאדה אמר כי מדינתו ערוכה להגיב "לכל הרפתקה אפשרית, באופן מיידי וחזק".

גם שר החוץ הרומני, בוגדן אאורסקו, התייחס בחשבון הטוויטר שלו לתקיפת הספינה במפרץ עומאן, וכתב כי "בהתבסס על המידע העדכני, רומניה מגנה בתוקף את התקיפה האיראנית על הספינה 'מרסר סטריט', במהלכה נהרג אזרח המדינה". "אין שום הצדקה לפגיעה מכוונת באזרחים, אנו ממשיכים לשתף פעולה עם שותפינו על מנת להגיב בצורה מתאימה", הוסיף.