המתיחות בדרום: במועצה אזורית אשכול הודיעו הערב (חמישי) כי נכון לעכשיו, אין שינוי בהנחיות וחסימות הצירים במרחב עוטף עזה יימשכו גם הלילה ומחר.

ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח היום טלפונית עם ראשי הרשויות מהדרום, זאת ברקע המתיחות באזור והחשש מפני מתקפה של הג'יהאד האסלאמי. במהלך השיחה, לפיד עידכן את ראשי הערים בהתפתחויות האחרונות בעוטף עזה, ובהודעת לשכתו נמסר: "ראש הממשלה אמר לראשי הרשויות כי הוא מבין היטב את הפגיעה בשגרת החיים, אך הדגיש כי לא יאפשר למצב הנוכחי להימשך עוד זמן רב. רה"מ לפיד הבהיר כי ישראל נערכת לכל תרחיש, ותפעל בהתקפיות נגד כל ארגון שיאיים על ביטחון אזרחי ישראל אם תידרש לכך. כמו כן, הסביר רה"מ לפיד כי בהמשך היום הוא יקיים הערכת מצב נוספת". בתוך כך, לפיד החליט לדחות את יציאתו המתוכננת לחופש וימשיך לנהל הערכות מצב מהקריה.

הג'יהאד האסלאמי במסר מאיים בעברית: "מחכים שבעזה יכריזו על מלחמה"
בצל איומי הפלסטינים: בישראל מעריכים כי הכוננות הגבוהה תימשך בימים הקרובים

עוד נמסר כי "ראש הממשלה הנחה את מנכ"לית משרדו לסייע ככל שיידרש, הן באופן מידי לטווח הקרוב והן לטווח הרחוק". בשיחה השתתפו מנכ"לית משרד רה"מ נעמה שולץ, מזכיר הממשלה שלום שלמה, המזכיר הצבאי אלוף אבי גיל, ראש העיר שדרות אלון דוידי, ראש מועצה אזורית אשכול גדי ירקוני, ראש מועצה אזורית חוף אשקלון איתמר רביבו, ראש מועצה אזורית שדות נגב תמיר עידן וראש מועצה אזורית שער הנגב אופיר ליבשטיין.

לאחר מכן השתתף לפיד בדיון הערכת מצב, ובסיומו מסר: "אנו מבינים ושותפים לקושי של תושבי הדרום. מה שעומד מול עינינו - שמירה על חייהם והגנה על ביטחון ישראל. סידורי הביטחון שהוחלט עליהם הם היערכות נדרשת וזמנית בלבד. לא נקבל מצב לאורך זמן שבו ארגוני הטרור ישבשו את חיי התושבים. לא נירתע מהפעלת כוח כדי להחזיר את שגרת החיים בדרום המדינה, ולא נפסיק את מדיניות המעצרים של פעילי טרור ביו״ש".

בתוך כך, הרמטכ"ל אביב כוכבי ביקר באוגדת עזה, וקיים הערכת מצב עם מפקד האוגדה, במהלכה הוצגו לו תמונת המצב המודיעינית-מבצעית לצד פעילות הכוחות הלוחמים באוגדה וכוחות השריון והתותחנים שהגיעו לגזרה. בצה"ל הוחלט על תגבור אוגדת עזה בכוחות נוספים לטובת הגברת המוכנות. אוגדת עזה תוגברה בכוחות ארטילריה, הנדסה, חי״ר, שריון וכוחות מיוחדים. בשלב זה לא קיימת פקודת עוצר יציאות, אך הוחלט שחלק מהכוחות ישארו בגזרה.

הרמטכ"ל אביב כוכבי בסיור באוגדת עזה. צילום: דובר צה"ל

מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף נמרוד אלוני, אמר: "הכוחות באוגדת עזה נמצאים בימים האחרונים בכוננות גבוהה. אנחנו מזהים כוונות של הג׳יהאד האיסלאמי לממש פיגועים כנגד תושבי העוטף וחיילי צה״ל, ולכן פרסנו חסימות לכל רוחב הגזרה. החסימות ימשכו ככל שיידרש. בטחון התושבים קודם לכל. לצד מאמצי ההגנה אוגדת עזה קולטת כוחות לעימות אפשרי עם הג׳יהאד האיסלאמי בהתאם להערכת המצב".

מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף נמרוד אלוני, צילום: דו"צ

במקביל, ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ קיימו התייעצות ביטחונית. השניים דנו בתמונת המצב הביטחונית בדרום ובצעדים הנדרשים להמשך הביטחון באיזור. בסיום הדיון סוכם  כי השניים יקיימו חיתוך מצב נוסף בהמשך היום.

אתמול גייס צה"ל 100 חיילי מילואים לחיזוק אוגדת עזה, כדי לסייע באבטחת השטח ולהרחיק אזרחים מאזורים שעלולים להיות מאוימים על ידי הג'יהאד האסלאמי, ששיגר בעבר טילים נגד טנקים לעבר כלי רכב ישראליים, אזרחיים וגם צבאיים. במקביל נערכו בצה"ל ליירוט טילים באמצעות מערכת ההגנה האווירית "כיפת ברזל".

המתיחות באזור עלתה לאחר שביום שני נעצר ראש הג'יהאד האסלאמי בגדה המערבית, באסם סעדי, ביחד עם חתנו במהלך פשיטה בג'נין. הוא נראה כשהוא נגרר על ידי כוחות צה"ל וננשך קלות על ידי כלב צבאי במהלך מעצרו.

22 מבוקשים נעצרו ברחבי יהודה ושומרון

לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב פעלו הלילה ברחבי אוגדת יהודה ושומרון ובחטיבת הבקעה והעמקים, בין היתר בכפרים ג׳יפטליק, בית חסן, בית דקו ובעיר קלקיליה.

הכוחות פעלו בכפרים נור א-שמס וסילת אל חארתייה שבמרחב החטיבה המרחבית מנשה ועצרו שלושה מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור. בפעילות כוחות ימ"ס מג"ב איו"ש בכפר נור א-שמס, התפתחה הפרת סדר אלימה במהלכה פלסטינים יידו אבנים והשליכו מספר רב של מטענים לעבר הלוחמים, שהגיבו בירי. זוהו פגיעות. 
 
במקביל, פעלו הכוחות בכפרים אל חאדר, ג'בל מוואלח, חלחול ובמחנה הפליטים דהיישה שבמרחב החטיבה המרחבית עציון, ועצרו שבעה מבוקשים החשודים במעורבות בטרור. במהלך הפעילות התפתחו הפרות סדר במספר מוקדים, במהלכן עשרות חשודים יידו אבנים לעבר כוחותינו, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות.

פעילות צה''ל, שב''כ ומג''ב ביו''ש (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל, שב''כ ומג''ב ביו''ש (צילום: דובר צה''ל)

כוחות צה"ל פעלו הלילה גם בעיר שכם שבמרחב החטיבה המרחבית שומרון ועצרו שני מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור. כמו כן פעלו הכוחות במרחב קבר יוסף לשיפור עמדות הביטחון במתחם. במהלך פעילות הכוחות בעיר מספר חשודים יידו אבנים לעבר הכוחות, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות.

פעילות צה"ל, שב"כ ומג"ב ביו"ש. צילום: דובר צה"ל

הלוחמים פעלו הלילה גם בעיר חברון ובכפר ואדי סימן שבמרחב החטיבה המרחבית יהודה, עצרו עשרה מבוקשים נוספים והחרימו תחמושת. בסך הכל נעצרו 22 מבוקשים, כולם הועברו להמשך חקירת כוחות הביטחון.