מקרה נדיר בישראל: משרד הבריאות עדכן כי גבר תושב מחוז הצפון, בן 36, ללא מחלות רקע, נפטר לאחרונה מדלקת מוחית הנגרמת מאמבה נדירה בשם naegleria Fowleri, המכונה גם "אמבה אוכלת-מוח". 

ממשרד הבריאות נמסר כי החקירה לגבי חשיפה אפשרית נמצאת בעיצומה. משרד הבריאות פועל עם המשרד להגנת הסביבה ומשרד החקלאות ויעדכן את הציבור בממצאים.

מדובר על מקרה נדיר שאובחן בזכות עירנות של רופאת זיהומיות שחשדה באבחנה ועירבה את לשכת הבריאות המחוזית והמעבדה המרכזית של משרד הבריאות. לאור נדירות המקרה היה צורך לשלוח את הדגימה הקלינית למרכז לבקרת מחלות בארה"ב.

על פי ויקיפדיה, האמבה נמצאת במים מתוקים, שלוליות, או מקורות מים עומדים מסוגים שונים. ניתן למצוא את האמבה בעיקר במקורות מים מתוקים חמים כמו אגמים, נחלים, נהרות ומעיינות חמים, אך גם בשלוליות ובאדמה ליד אזורי שפך של מים חמים ממפעלים תעשייתיים ובבריכות שחייה לא מוכלרות.

בעולם דווחו כ-400 מקרים של הידבקות בה. מדובר על מחלה נדירה, אלימה וקטלנית, ששיעור התמותה ממנה גבוה. מתוך 450 מקרים מתועדים של הזיהום, רק 7 שרדו, חלקם עם נזק מוחי לצמיתות, מה שגורם לזיהום להיות אחד מהקטלניים ביותר, עם שיעור קטלניות של 98.5%.

החדירה לגוף האדם מתרחשת דרך האף, וכך החדירה למוח היא ישירה והאמבה מתחילה בהתרבות ואכילת הנוירונים במוח. בעקבות כך מופיעה דלקת המוח (אנצפליטיס), המחלה חריפה והמוות עלול להגיע תוך 6-5 ימים. המופע החריף מלווה בחום, כאבי ראש, הקאות, קשיון עורף, פרכוסים, פוטופוביה, אובדן הכרה ומוות.

כל הזכויות שמורות פרט למידע  מתוך ויקפדיה הגלוי וזמין בויקפדיה לפי תנאי רשיון ( ⒸSA ).