חדשות מתפרצות

ועדת החוץ והביטחון האריכה את החיסיון של חברת קצא"א בשנה אחת

מבזק חדשות

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, החליטה היום. להאריך את החיסיון של חברת קצא"א, בשנה אחת בלבד, במקום בחמש שנים, כפי שביקש משרד האוצר. ההחלטה התקבלה לאור ההתנגדות הנרחבת שהייתה להארכת החיסיון, מטעם גופים וארגונים רבים, בהם החברה להגנת הטבע, צלול, אדם, טבע ודין והתנועה לאיכות השלטון.

התנועה לאיכות השלטון נמסר: "ההחלטה להאריך את חיסיון קצאא בשנה אחת מוכיחה שהלחץ הציבורי עובד, ואנחנו מברכים על החלטת ועדת המשנה של חוץ וביטחון על ההחלטה. החיסיון הוא כר פורה לשחיתות וסיאוב, והתוצאות שלו נראות היטב בכל אירועי הדליפה החמורים והנזקים הסביבתיים שבאחריות קצאא. מוטב היה לדעתנו לשנות את ברירת המחדל ולהפוך את קצאא לחברה ממשלתית רגילה, ולהותיר את הסודיות רק לאותם המקרים החריגים שבאמת מעורבים בהם נושאים של ביטחון המדינה, אבל ההחלטה של ועדת המשנה היא איתות חשוב לחברה ולשקיפות הציבורית".

מארגון "אדם, טבע ודין" נמסר: "אף שהארכת החיסיון הלא מוצדק של קצא"א לשנה בלבד עדיפה על הארכתו לתקופה ארוכה יותר, עדיין היה ראוי שחיסיון זה לא היה מוארך כלל. 

"כפי שמנהל קצאא לשעבר יוסי פלד אמר, אין שום סיבה אמיתית להמשך החיסיון. ומצד שני, הארכת החיסיון מונעת קבלת מידע חיוני מקצאא, בין היתר בנוגע להשקעותיה בשמירת הסביבה ותיחזוק הצינור הישן שלה, וגם איזה חלק מהדלקים שמזרימה קצאא, דרך שמורות ושטחים רגישים שכבר ארעו בהם דליפות בעבר, מיועד באמת לצרכי האנרגיה של מדינת ישראל, ואיזה חלק מקורו אולי בעיסקאות וקומבינות למיניהן. 

"לא ברור למה משרד האוצר מתעקש על המשך החיסיון, ומדוע לא ניתן היה להסתפק במנגנון שהוצע, לפיו ועדת החוץ והביטחון תוכל לאשר חיסיון בעניינים בטחוניים מסויימים אך שכל יתר המידע הנוגע לקצאא יהיה פתוח בפני הציבור. החלטת ועדת החוץ והביטחון שלא לקבל הצעה זו היא החלטה פגומה ומצערת".

 

יובל בגנו 14/02/2023 16:57
שתפו: