פיגוע ירי אירע היום (ראשון) לעבר רכב צומת עינבוס בחאוורה, כאשר חובשים ופראמדיקים של מד"א בסיוע כוח רפואה של צה"ל שהגיעו למקום העניקו טיפול רפואי לשני פצועים, דיוויד שטרן בן 30 מאיתמר ואשתו בת 35 שלקתה בחרדה. כמו כן, לאחר מרדף של כוחות הביטחון המחבל נתפס ונעצר.

"תגובה טבעית לפשעי הכיבוש נגד העם הפלסטיני": ארגוני הטרור מברכים על הפיגוע
רכבת ההסלמה הביטחונית יצאה ללא שליטה מהתחנה - ויהיה קשה לבלום אותה

שטרן שנפצע בפיגוע הינו אזרח אמריקאי, מאמן כיתות הכוננות בשומרון וחייל לשעבר במארינס (חיל הנחתים של ארה"ב). הוא נורה כאמור ביחד עם אשתו בכביש הראשי בחווארה. אשתו, גם היא אזרחית ארה"ב, נפצעה באורח קל.

חובש בכיר במד"א, משה מאיר שמעון, סיפר: "חברנו עם הרכב בכיכר עינאבוס יחד עם כוח רפואה של הצבא. הענקנו טיפול רפואי לגבר בשנות ה-30 שנפצע באורח קשה מירי בפלג גופו העליון ולאישה שלקתה בחרדה. העברנו אותם במהירות לאמבולנסים ופינינו אותם לבית החולים כשמצבו של הגבר קשה".

זירת הפיגוע בחווארה. (צילום: דוברות מד"א)

תחילה, מחבל ירה מספר פעמים לעבר כלי רכב ישראלי ופגע בשני אזרחים בצומת עינבוס בכפר חווארה שבשומרון. האזרח שנפצע קשה דרך את נשקו, ירה לעבר המחבל ופצע אותו, ואף ביצע לעצמו חסם עורקים ראשוני כשאשתו נמצאת בהתקף חרדה. לאחר שהמחבל הבין שהאזרח חמוש הוא השליך את הנשק ונמלט.

נשק המחבל בפיגוע הירי בחווארה (צילום: רשתות ערביות)
נשק המחבל בפיגוע הירי בחווארה (צילום: רשתות ערביות)

כוח צה"ל מגדוד 50 (נח"ל) ששהה בעמדה ירה לעבר המחבל ופצע אותו גם כן. כוחות הביטחון ניהלו אחריו מרדף ואיתרו את המחבל הפצוע ועצרו אותו. הלוחמים החרימו את הנשק ששימש את המחבל לביצוע הפיגוע והוא הועבר להמשך חקירת כוחות הביטחון. המחבל בן 28 והגיע מהכפר מדאמה שסמוך לשכם.

המחבל שביצע את הפיגוע בחווארה (צילום: רשתות ערביות)
המחבל שביצע את הפיגוע בחווארה (צילום: רשתות ערביות)

הפרשן הצבאי של 'מעריב', טל לב רם, התראיין ב-103FM והרחיב על האירוע: "הפיגוע הקשה הזה קורה ממש כמה עשרות מטרים מהפיגוע הקודם. כמה דקות לפני השעה 16:00, רכב ישראלי בו גבר ואישה נוסע במסדרון חווארה ומחבל פותח בירי של נשק מסוג קרלו. הוא יורה סדר גודל של מעל 10 קליעים. אחד הישראלים נפצע קשה. הישראלית השנייה נפצעת קל. המחבל עצמו בורח מהנקודה, זורק את הנשק. כוח צה"ל נכנס לשם לתוך הכפר, יש שם איזה מגע עם חשוד שנפצע מירי של קצין צה"ל".

"התחושה בשטח של הסלמה, גם אם לא כל יום מתרחש פיגוע קשה כמו זה", הוסיף, "מאחורי הקלעים דרך אגב יש איזשהו חיסול מסתורי שמיוחס לישראל, אני לא בהכרח חושב שזה קשור ישירות לפיגוע הזה - אבל נגד איזושהי דמות מוכרת מאוד של הג'יהאד האסלאמי שהמפקדה שלה יושבת באזור של דמשק". 

לאחר מכן נשאל לב-רם האם היו התרעות מודיעיניות, והשיב: "בתקופה האחרונה הייתה עוד עליית מדרגה במה שאנחנו רואים כהימשכות של טרור בעצימות גבוהה כבר מזה כמעט שנה. האזור של חווארה הוא אזור מתוח מאוד". 

בתוך כך, שעתיים וחצי לאחר הפיגוע התקבל דיווח במוקד מד"א על יידוי אבנים וירי לעבר רכב בכביש 463 סמוך לצומת הדואר. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו במקום טיפול רפואי לגבר בן 64 שנפצע קל ופונה לבית החולים שיבא.

הרכב שנפגע בפיגוע הירי בחווארה (צילום: רשתות ערביות)
הרכב שנפגע בפיגוע הירי בחווארה (צילום: רשתות ערביות)

כמו כן, ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן אמר: "לעולם לא תשברו את ההתיישבות בשומרון. אני אומר מכאן לממשלה תהפכו כבר את השולחן לעזאזל תפסיקו להתנהג כמו הממשלה הקודמת שהפקירה את הביטחון בחוסר המעש שלה. אני קורא ודורש מראש הממשלה משר הביטחון לכל חברנו השרים בממשלה. תורו ל צה"ל לצאת למבצע צבאי נגד הרשות הפלסטינית הטרוריסטית. תחזירו את המחסומים תאספו את הנשקים אנחנו לא נקבל ולא נסכים מצב שדם יהודי ממשיך להישפך בשומרון במרכז מדינת ישראל. אנחנו מצפים מהממשלה לתשובות אמיתיות אנחנו מצפים מהממשלה להפוך שולחן ולא לשלוח טוקבקים בשביל זה הממשלה נבחרה".

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן בזירת הפיגוע בחווארה. (צילום: רועי חדי)

כמו כן, חאזם קאסם דובר חמאס אמר: "זו תגובה טבעית לפשעי הכיבוש נגד העם הפלסטיני, האחרון הוא הטבח בג׳נין. האינתיפאדה מתחזקת, וכך גם ההתנגדות בגדה המערבית שמסלימה, והיא לא תיפסק עד להשגת החופש והעצמאות של עמנו".

פיגוע ירי בחווארה (צילום: דוברות מד''א)
פיגוע ירי בחווארה (צילום: דוברות מד''א)

כזכור, פיגוע הירי התרחש בקירוב לזירה הקודמת בה אירע פיגוע נוסף לפני שלושה שבועות, בו נרצחו שני האחים סמ"ר הלל מנחם ויגל יעקב יניב ז"ל, תושבי הר ברכה. האחים, בני ה-20 ו-22, למדו במסלול ההסדר בישיבות ההסדר בקריית שמונה וגבעת אולגה, ונרצחו בדרך חזרה מביתם לישיבותיהם.

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM