חדשות מתפרצות

באור ירוק מתריעים: 60 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנה

משה כהן צילום: מעריב אונליין
חדשות מתפרצות
חדשות מתפרצות | צילום: AdobeStock

60 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2025 – 22% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים השנה. מתריעים בעמותת "אור ירוק".

עוד עולה מהנתונים, כי 25 מהרוכבים שנהרגו מתחילת שנת 2025 הם רוכבים צעירים (עד גיל 24) – 42% מכלל הרוכבים ההרוגים.

מפילוח הנתונים עולה עוד, כי 45 רוכבים נהרגו בתאונות דרכים בכבישים בינעירוניים ו-15 נהרגו בכבישים עירוניים.

עוד עולה מהנתונים, כי 37 רוכבים יהודים נהרגו בתאונות דרכים מתחילת השנה (62%).

בנוסף, נהרגו 21 רוכבים מהחברה הערבית (35%)* ושני רוכבים נוספים שנהרגו מוגדרים כ"אחרים" (זרים וכדומה).

ב"אור ירוק" גם פרסמו נתונים על הערים המובילות בשיעורי היפגעות רוכבי אופנועים וקטנועים בתאונות דרכים בחמש השנים האחרונות.

במקום הראשון מבין הערים המונות למעלה מ-50 אלף תושבים מדורגת גבעתיים, בתחומיה 138  נהגים נפגעו בתאונות דרכים בחמש השנים האחרונות (2024-2020), מהם 84 היו רוכבי אופנועים וקטנועים – 61% מכלל הנהגים שנפגעו בתאונות דרכים. 

בתל אביב-יפו נפגעו 2,615 נהגים בתאונות דרכים ב-2024-2020, כאשר 1,404 מהם היו נהגי אופנועים וקטנועים – 54%.

 ברמת גן נפגעו 583 נהגים בתאונות דרכים באותן שנים, מהם 299 נהגי אופנועים וקטנועים – 54%.

 בני ברק ניצבת במקום הרביעי, כאשר 293 נהגים נפגעו בתאונות דרכים בעיר בחמש השנים האחרונות, מהם 128 היו נהגי אופנוע וקטנוע - 44%. 

אילת סוגרת את חמשת הערים המסוכנות לרוכבי אופנועים וקטנועים – 136 נהגים נפגעו בתאונות דרכים בעיר בחמש השנים האחרונות, מהם 59 היו נהגי אופנוע וקטנוע – 43%.

לעומת זאת, מהנתונים עולה, כי באר שבע היתה הבטוחה לנהגי האופנוע והקטנוע עם 7% רוכבים נפגעים מכלל הנהגים שנפגעו. 

בקרית גת ובעפולה נאמד חלקם של נהגי האופנועים וקטנועים שנפגעו בתאונות דרכים מכלל הנהגים שנפגעו בשיעור של 9%.

ירושלים היא העיר שנפגעו בה הכי הרבה נהגים בתאונות דרכים, אך במדד ההיפגעות היחסי של רוכבי אופנועים וקטנועים מכלל הנפגעים היא נמצאת במקום ה-18. 

3,005 נהגים נפגעו בתאונות דרכים בעיר בשנים 2024-2020, מהם 718 רוכבי אופנועים וקטנועים – 24% מכלל הנהגים הנפגעים.

"רוכבי אופנועים וקטנועים נמצאים בסיכון גבוה להיפגע בתאונת דרכים. חוסר היציבות של כלי רכב דו גלגלי, היעדר מיגון מספק, תהליך הכשרה קצר ותשתיות לא מותאמות הם מהגורמים העיקריים להיפגעותם הגבוהה של הרוכבים", התריע מנכ"ל "אור ירוק", עו"ד יניב יעקב – "ראשי וראשות הערים חייבים לייצר סביבה בטוחה יותר עבור רוכבי האופנועים והקטנועים שנוסעים בכבישי העיר".

לדבריו, יש למפות את הכבישים והצמתים האדומים בעיר ולפעול על מנת לשפר את הבטיחות בהם.

"בשנים האחרונות ישנו גידול ניכר במספר הרוכבים ההרוגים בתאונות דרכים ולכן' חייבים לקדם תכנית לצמצום היפגעותם הגבוהה של הרוכבים בתאונות דרכים ובמקביל לעודד יותר ויותר רוכבים להצטייד באביזרי בטיחות מצילי חיים ובמערכות בטיחות מתקדמות, ממש כמו בכלי רכב פרטי". 

עוד עולה מהנתונים, כי  2024 היתה שיא במותם של רוכבי אופנועים וקטנועים בתאונות דרכים, כאשר 104 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו – עלייה חדה של 33% במספר הרוכבים ההרוגים לעומת שנת 2023 ושיא של כל הזמנים.

ב"אור ירוק" ציינו, כי האופנוע מהווה אמצעי תחבורה יעיל וחסכוני. בהשוואה לרכב פרטי, האופנוע גוזל פחות מקום על הכביש, חוסך זמן נסיעה ופחות מזהם את האוויר.

על רקע עומסי התנועה הכבדים, האופנוע יכול לנוע במהירות יחסית, בעת שהנהג נאלץ להמתין בפקקי התנועה. 

אולם, הרכיבה על אופנוע מסוכנת באופן משמעותי יותר מאשר נהיגה ברכב בעל ארבעה גלגלים. 

"הן במספרים מוחלטים והן באחוזים היפגעות רוכבי אופנוע נמצאת במגמת עליה לאורך העשור החולף", התריעו עוד ב"אור ירוק".

"בהשוואה לנהגי רכב, הסיכון למוות או פציעה קשה בתאונת דרכים גבוה פי-18 בקרב רוכבי אופנוענים וקטנועים. שיעור ההרוגים ל-10 אלפים אופנועים בישראל גבוה במידה ניכרת הן מממוצע והן מהחציון במדינות ה-OECD", טענו עוד ב"אור ירוק". 

עוד עולה מהנתונים, כי מעבר למספר הנפגעים הגבוה, היפגעותם של רוכבי האופנועים והקטנועים עולה למשק הישראלי גם המון כסף. 

עלות התנגשות רכב - אופנוע נאמדות ב-1.39 מיליארד שקלים בכל שנה בממוצע. 

מבזקים - כתבות אחרונות
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף