גרמניה בנתה, ישראל שיפרה: הספינה שהפכה למפלצת - ומדהימה את העולם

אח״י ניצחון, ספינת סער 6 של חיל הים, חזרה לנמל הבית אחרי חודשים ארוכים של לחימה. מפקדיה ולוחמיה מספרים על הקרבות, המתח והדיוק שמאחורי “מפלצת הברזל”

אבי אשכנזי צילום: אבשלום ששוני
ניסויים בספינות הטילים מסוג ׳סער 6׳ (צילום: דובר צה"ל) | צילום:

אח״י ניצחון עגנה השבוע בנמל הבית של שייטת 3 בחיפה. היא היתה קשורה לרציף. למרות שברציפי נמל חיל הים עגנו עוד ספינות של חיל הים עוצמתה, גודלה הרב של אח״י ניצחון נראה למרחק בדומה ליתר הספינות שעגנו בסמוך.  אח״י ניצחון היא אחת מארבע ספינות סער 6 שרכשה ישראל ממספנות מגרמניה והן הפכו למבצעיות כשנה לפני פרוץ מלחמת ״מלחמת ברזל״.

ספינות סער 6 הן גולת הכותרת של כלי המלחמה של חיל הים, הן נבנו על פי תיכנון ודרישה של חיל הים לשם הגנה על הנכסים האסטרטגיים של ישראל ובראשם אסדות הגז: כריש, תמר ולוויתן. אבל הספינות שמכונות בצה״ל "מפלצות מלחמה ימיות" יכולות לפעול ככח תוקף עם עוצמת אש גדולה, והיא יכולה להתמודד עם איומים ומטרות ימים, על הקרקע ומהאוויר.

בשנתיים של המלחמה לקח צי הסער 6 בפעולות בכל הזירות - מאש תותחים שנורו ממערב לרצועת עזה כדי לאפשר לכוחות הקרקע לפעול ביעילות רבה ומתן חיפוי עבורם, התמודדות עם ירוט וכטב"מים וטילים שנורו מאיראן, תימן, סוריה ולבנון לעבר ישראל, הם תקפו מטרות בתימן, ויש עוד הרבה פעולות שהשתיקה יפה להם גם בעוד שנים רבות מאוד.

אח״י ניצחון
אח״י ניצחון | צילום: אבי אשכנזי

מערכות של כיפת ברזל ימית שהיא זהה לסוללות כיפת הברזל הקרקעי, תותח 76 מ״מ מערכות טילים לירוט מטרות אוויריות, מערכות טילי ים ים הנחשבים לטובים בעולם בין היתר בשל הדיוק ועל פי פרסומים בעבר טווח שלהם עולה על מאתיים ק״מ מה שמעניק יתרון רב בקרב ימי לסער 6. לצד זה יש עוד מגוון רחב של מערכות נשק שלא ניתן לחשוף כאן ועכשיו.  בספינה צוות של כשמונים לוחמים, קצינים ונגדים אבל היא יכולה במבצעים מורכבים וממושכים להוביל על סיפונה עד מאתיים לוחמים ומפקדים.

השבוע כשעגנה הספינה בנמל לוחמי הספינה היו עסוקים בשמירה על כשירות הספינה. אחד הצוותים גירד כיסי חלודה קטנים ממשטח המנחת ולאחר מכן הם צבעו את כיסי החלודה שעברו טיפול להסרת החלודה בצבע יסוד ולאחר מכן נצבעו בגוון האפור-כחלחל האופייני לספינה. אחרים עסקו בניקיון ומירוק הספינה. האמת שמדובר בכלי המלחמה הצבאי הנקי ביותר שיש היום בצה״ל. הדיוק והסדר הגרמני עשה עלייה לישראל ונחת בחיל הים הישראלי בצי ספינות הסער 6, הצליח, כך אומרים בחיל הים להדביק את יתר צוותי הלוחמה של ספינות הטילים.

סער 6
סער 6 | צילום: אבי אשכנזי

״במספנות בגרמניה עבדו עם התפיסה של תאוריית 'החלונות השבורים' - הם מאמינים שכשהכלי נראה חדש ומצוחצח, אנשים סומכים עליו בחרדת קודש ולא נותנים להידרדרות התחזוקה״, אומר מפקד הספינה סא״ל ש.  מרחב העבודה והפעילות הראשון בביקור היה המטבח של הספינה שנמצא בסיפון ליד המוסך. המטבח נראה יותר כמו בית מרקחת מאשר מטבח צבאי שאמור להאכיל כמעט מאה סועדים. השף של הספינה הוא גם אחד החובשים של כלי השייט. בכלל לכל לוחם על הספינה יש מקצוע ראשי אבל לצד זה יש לכל אחד תפקידי לחימה ואחזקה נוספים.

בספינה יש מרחבים מרכזים של פעילות: חדר האוכל שהוא גם חדר התדריכים, מי״ק ( מרכז ידיעות קרב א״א), גשר הפיקוד. לצד זאת יש את חדר הפיקוד שהוא יכול לפעול במנותק לגמרי ממערכות התקשורת והשליטה שבה משתמשים לוחמי ומפקדי הספינה ומחדר הפיקוד הקדמי יכולים מפקדי סירות הלחימה מגורמי מטכ״ל, מפקד חיל הים או מפקד השייטת לנהל את כלל הקרב הימי או זירות לחימה רחוק מגבולות המדינה.

חיל הים הצליח להפוך את יכולות הכלי לוורסטילי כך שהגמישות שלו לפעול בזירות ותרחישי מלחמה בים ומול ממדים נוספים כמו קרבות קרקע ואיומים אווירים הוא ייחודי ומשמש כח עצום לכלל צה״ל.  ״תדמיין רגע את החודשיים האחרונים שלי, לקחתי חלק במשטים, הגנתי על אסדות, הייתי מול חופי אויב אחרים, תדמיין רגע את הוורסטיליות שנדרש גם ממני כמפקד, על הסגל שלי ומהלוחמים שלי לדעת להחזיק כמה משימות בראש. אם שבוע הבא אני עושה אסדה ושבוע אחרי זה אני הולך לעצור עוד משט, למשט הזה אני מתכונן יותר משבוע ימים כלומר צריך לדעת להחזיק כמה משימות במקביל בראש, ולהיערך אליהם וזה בסוף אותו גוף שעושה את זה, דבר שמצחיק אותי בכל פעם מחדש, כי אתה יכול להכנס לחדר לתדריך על משהו אחד, דקה אחרי זה להיכנס עוד פעם לאותו חדר לתדריך אחר. זה אותם אנשים, אותו גוף, יכולות אחרות״ ,אומר סא״ל ש׳.

רב נגד א׳ הוא האיש שמטמיע היום את מערכות הנשק והאש בספינות חיל הים ״רשף״ שנבנות במספנות ישראל ואמורות להחליף בעתיד את ספינות הטילים סער 4.5 של חיל הים. "מערכות הנשק והאמצעים שיש כאן על הספינה הם ייחודיות. אין היום עוד כלי ימי שיש לו יכולות אש כמו בספינה כאן״, אומר ומוסיף כי כאשר צה״ל פנה לגרמנים לבנות את הספינה הם קיבלו שרטוטים, הם בנו את הגוף של הספינה ואת החללים על פי התוכניות והצרכים שראינו בחיל הים.

"זה כלי המלחמה שנבנה מהתחלה על פי צרכי האיום והבנת זירת הלחימה הייחודית שישראל נדרשת אליה. הגרמנים לא ידעו איזה אמצעי גילוי ואילו מערכות נשק אנחנו מכניסים לספינה. כלום. הם מסרו לנו את הספינה הערומה לגמרי. כאן בנינו את כל התכולה שלה. כאשר נגיע לפני חודשים טכנאי של המספנה לתקן חלק באזור מסוים הוא נדהם ממה שראה באזור הגלוי של הספינה, הוא לא נחשף לכלל האמצעים שהוכנסו בה והוא היה המום לא האמין מה היכולות של הכלי הזה״, אומר רב נגד א׳.

לוחמי סער 6
לוחמי סער 6 | צילום: אבי אשכנזי

כאשר מפקד הספינה נשאל על כך שהטייסים יודעים שיש להם  תשתית תמיכה חזקה מאחור בדמות הספינות סער 6  ועד כמה הם סומכים עליכם שתוכלו לעזור להם? הוא ממהר לחייך במבוכה ומשיב ״אני חושב שחיל האוויר היום סומך בצורה אבסולוטית על חיל הים. יש לי המון חברים טייסים ואנשי צוות אוויר ואני מופתע כל פעם מחדש מכמות הידע שיש להם על היכולות שלנו״ אומר ומשיב לשאלה  אם הם משתמשים ביכולות של הספינה לגילוי ולצרכים נוספי: ״חד משמעית כן".

במהלך המלחמה נדרש חיל הים לפעול בקצב פעילות גבוהה ולעיתים הספינות נדרשו לפעול ברציפות בזירות השונות. "הצלחנו לפתח פה תפיסה בבסיס שקראו לה ׳פורמולה אחד׳ הכלי היה נקשר והכל היה מחכה לו ברציף, אתה מעביר מהים מברק דרישות, וכל מה שהתבקש הוכן לו על הרציף. תוך מספר שעות בודדות אתה כבר מוכן לצאת לים שוב. וההחלטה אם להוציא אותך לים שוב זה החלטת פיקוד על בסיס הצרכים המבצעיים"

חיל הים אמור בשנים הקרובות להצטייד בספינות החדשות ״רשף״ הן היו קטנות יותר, מהירות יותר מהסער 6 והן מיועדות התפיסה להיות ספינות התקפיות יותר. אולם בחיל הים אומרים בפה מלא כי גם אחרי כניסת ספינות הרשף המתקדמות, הסער 6 ימשיכו להיות ספינות הדגל של הצי הימי של ישראל ובצה״ל מאמינים כי בעתיד הקרוב יתכן וחיל הים ידרש לעוד כמה ספינות כאלה לצי.

תגיות:
חיל הים
/
סער 6
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף