אחרי תקופה ארוכה שבה נתניה נשאה את התואר המפוקפק "בירת הפשע של ישראל", בשנה האחרונה נרשמה בעיר ירידה משמעותית באירועי הפשיעה. גורמים במשטרה ובתחום הפלילי מייחסים זאת לפעילות ממוקדת של היחידה המרכזית במחוז מרכז ושל תחנת נתניה, שלדבריהם הצליחה לצמצם את מרחב הפעולה של דמויות דומיננטיות בעיר.
חלק מהעבריינים הבולטים נעצרו ונשלחו לרצות עונשי מאסר; אחרים, לפי גורמים פליליים, "ירדו למחתרת" או התרחקו מהעיר. יש מי שהמשטרה, כלשון גורמים המעורים בפרטים, "ישבה להם על הצוואר"; אחרים התרחקו בשל סכסוכים פתוחים עם עבריינים יריבים, בניסיון לזכות בתקופת שקט - בין אם כדי להתחמש ולהתחזק, ובין אם כדי לבנות קואליציות חדשות או להגיע לסולחות.