שישה עשר בני אדם ממקומות שונים בעולם עולים על טיסה לטנזניה. במשך שבוע הם מתצפתים ביחד על זברות, משקיפים על ג'ירפות ומטיילים בשמורות המרהיבות של המדינה האפריקאית. לא מדובר בתוכנית ריאליטי חדשה, אלא בשבעה עובדים מצטיינים של חברת האדטק Perion Network, שיחד עם בני הזוג ומנכ"ל החברה זכו בטיול חוויתי ומיוחד. הרעיון מאחורי הטיול הוא הגישה החדשה של חברות ההייטק לרעיון המתנות - פחות מסיבות נוצצות, יותר אירועים נקודתיים שיעצימו את החוויה לעובד.

המשבר הכלכלי שפקד את תעשיית ההייטק בחודשים האחרונים גורם ליותר ויותר חברות הייטק 'לחשב מסלול מחדש', בכל מה שקשור למתנות לעובדים. אם בעבר שלטו מסיבות הענק והופעות של הכוכבים הגדולים ביותר, היום מדברים בעיקר על מתנות בעלות ערך אישי לכל עובד. 

ובחזרה לטנזניה: חברת האדטק הציבורית והמצליחה Perion, כמו בכל שנה, בחרה את נבחרת מצטייני המנכ"ל שלה עבור התרומה יוצאת הדופן שלהם בשנת 2022, אך הפעם בחרה לשלוח את המצטיינים לחוויה חד פעמית - ספארי בטנזניה. לעובדים, שמייצגים את מכלול הפעילות העסקית בחברה בשלוחות הגלובליות, גם ניתנה האפשרות לצרף שותפ/ה שיחלקו איתם את החוויה.

הטיול לטנזניה של חברת Perion (צילום: ECLIPSE MEDIA)
הטיול לטנזניה של חברת Perion (צילום: ECLIPSE MEDIA)

מטרת הנסיעה, כך מסרה מנהלת ה-HR של Perion, עדי זכאי מאטס, הייתה "להביע הערכה ולציין באופן ייחודי את תרומתם של העובדים הללו ואף לאפשר יצירת חוויות משותפות כחלק מה-DNA שלנו ומהתרבות הארגונית שאנחנו מקדמים". 

"היכולת לחבר בין עובדים שונים בתפקידים שונים ומלוקיישנים שונים ולייצר יחד חוויות משמעותיות משותפות, ממחיש את המרקם החברתי שלנו בארגון. חוויה ייחודית כמו זו בעיננו עולה בערכה על בונוס כספי", הוסיפה זכאי מאטס.

הטיול לטנזניה של חברת Perion (צילום: ECLIPSE MEDIA)
הטיול לטנזניה של חברת Perion (צילום: ECLIPSE MEDIA)

לא לשם הנראות בלבד

מי שעוד שמה לב לשינוי המגמה בעולם ההייטק היא חברת Snappy, שפיתחה פלטפורמה להענקת מתנות אישית, ועד לאחרונה התמקדה רק בארגונים שרוצים להעניק מתנות לעובדיהם. "גם בתקופת המשבר חברות דואגות לחיזוק הקשר עם העובדים שלהם, הן פשוט עושות את זה אחרת", ציינה חני גולדשטיין, מייסדת משותפת ומנכ"לית Snappy.

משרדי חברת Snappy (צילום: רועי שור)
משרדי חברת Snappy (צילום: רועי שור)

"אם בעבר חברות היו בתחרות מי מפנקת את העובדים בצורה יותר נראית לעין, אז היום החברות עושות את זה פשוט בצורה יותר דיסקרטית, אישית, ופחות מנקרת עיניים, בדגש על חוויות ומתנות אישיות שמציגות מחשבה ומשדרות אמפתיה ותחושה של יחס אישי".

"בנוסף, לאחרונה חל שינוי מאחורי הכוונה שלשמה מעניקים מתנה. אם בעבר עיקר המתנות היו לשם הנראות, היום הן מתמקדות במיילסטונים, למשל: חגיגות של שנים בחברה או השלמת פרויקטים חשובים. זאת אומרת - הסיבה שלשמה מעניקים את המתנה נעשתה לאחר ציון דרך מסוים או הגעה ליעד ולא סתם לשם הנתינה", סיכמה.

המסר החדש: "אנחנו מכירים אותך"

דוגמה נוספת לחיבור האישי בין העובד למעביד אפשר למצוא בחברת vcita, שפיתחה פלטפורמה שמסייעת לעסקים קטנים ובינוניים להתנהל בצורה חכמה ויעילה בשוק תחרותי, שם בוחרים להעניק לעובדים ערך מוסף על עבודתם הקשה ולתת להם מתנות ערכיות ברמה הפרסונלית שתעשיר את העובד. כך למשל לעובד שעמל רבות על פרויקט, העניקה החברה סדנת נגרות על חשבונה. בחירה זאת נבעה בשל העובדה כי העובד מאוד מתחבר לבנייה ויצירה של דברים מאפס. 

טל סטרלינג, Head of HR ב-vcita, סיפרה על המתנה הייחודית: "אצלנו בחברה אנחנו דוגלים במתן מוטיבציה חיובית לעובדים, בין אם זה לדאוג לרווחת העובד/ת מבחינת מודל העבודה אצלנו, התחשבות בחיים הפרסונליים וכן במתן הערכה לעובדים על עבודתם הקשה. הטאץ' הפרסונלי מאד חשוב לנו, וכל פעם שעולה רצון לצ'פר את העובד/ת אנחנו חושבים מה יתאים ויהיה בעל ערך מקצועי ואישי עבורו/ה. כמו כן, אנחנו תמיד נקפיד להוסיף מילות תודה כתובות באופן אישי על ידי המנהל/ת הישיר/ה, אנחנו רואים שזה מייצר אפקט מאד משמעותי עבור העובד/ת שרואה שמנהל/ת הקדיש/ה זמן ומחשבה מה לכתוב ולהביע הערכה אישית".

טל סטרלינג (צילום: באדיבות vcita)
טל סטרלינג (צילום: באדיבות vcita)

ד"ר אירן דיאמנט, ראש המגמה לפסיכולוגיה תעסוקתית במכללה האקדמית תל אביב יפו ויו"ר הועדה לנושא לחץ ושחיקה במועצה הלאומית לבריאות העובד, הסבירה מה עומד מאחורי המסלול החדש של חברות הייטק בנושא המתנות: "קבלה של מתנות יקרות ואירועים נוצצים עם תקציב גבוה קשורים בחוויית העובד, בתחושה זמנית וחולפת של שמחה. הם לא קשורים בתחושת ערך ומשמעות ובטווח הארוך הם גם לא מייצרים בהכרח תחושת חיבור והזדהות כלפי הארגון. בפירמידת הצרכים של מאסלו, כיום, רוב הצרכים שלנו מסופקים ברמה סבירה. הצורך העומד בראש הפירמידה, של מימוש והגשמה, הוא חור שחור שקשור היום במידה רבה לחוסר סיפוק בעבודה, לשחיקה גבוהה ולעזיבות".

ד''ר אירן דיאמנט (צילום: האקדמית תל אביב-יפו)
ד''ר אירן דיאמנט (צילום: האקדמית תל אביב-יפו)

עוד היא אמרה, כי "בסקרים ארגוניים שאנחנו עורכים, גם בהייטק, אנחנו שואלים את העובדים 'באיזו מידה אתה מרגיש שהארגון בו אתה עובד פועל לקידום איכות חיים נפשית בעבודה'? אחוז גבוה מאוד של עובדים עונה – 'במידה נמוכה או נמוכה מאוד'. אנחנו מוצאים את הדפוס הזה גם בארגונים בהם יש השקעה מאוד מסיבית, לכאורה, באיכות החיים התעסוקתית. אז איפה הבעיה? שבתחום המשאבים המסופקים לעובדים יש יותר מדי משחק של ניסוי וטעיה. מחקרים רבים מראים כי תכניות התערבות לקידום איכות חיים בעבודה נכשלות בגלל ניסוי וטעיה כזה – שימוש באמצעים שאולי טובים בארגון אחד אך לא מתאימים לארגון האחר, שיטות תגמול והוקרה לא מותאמות לצרכים הייחודיים של העובדים בארגון וכו'".

תקן ISO 45003 שיצא לאחרונה מדגיש אחריות ארגונית לזיהוי ולניהול סיכונים פסיכוסוציאליים בארגון. סיכונים כאלו יכולים לכלול חוויות קיצוניות של עומס ולחץ זמן, של העדר גבולות בית-עבודה, של חוסר בהתפתחות אישית. מתנות יקרות לא פותרות סיכונים כאלו ולא מהוות תחליף לעיצוב בסיסי של תנאי עבודה מיטיבים. לכן: לצד פיתוח אותנטי עמוק של תרבות ארגונית מקיימת איכות חיים ורווחת הפרט בתוכה, מתנות שעשויות להיות בעלות ערך הן כאלה שמותאמות לצרכי פיתוח עצמי וערך אישי. מתנות כאלה משקפות: 'אנחנו מכירים אותך'!".