שר האוצר בצלאל סמוטריץ' העביר היום (שני) לוועדת הכספים של הכנסת את התקנות שגובשו ברשות המסים לאחר קבלת הערות הציבור, המסדירות את תשלום הפיצויים לעסקים בדרום, עד 40 ק"מ מהרצועה, שנפגעו כלכלית מההסלמה במצב הביטחוני במהלך מבצע "מגן וחץ".

לאחר מבצע "מגן וחץ": הקלות לתלמידים בעווטף עזה

על פי התקנות שהועברו תקופת הזכאות לפיצויים היא החל מה-9.5.2023 ועד ה-13.5.2023 לעסקים משבעה עד 40 ק"מ מהרצועה, ועד ה-15.5.2023 לעסקים עד שבעה ק"מ מהרצועה.

עוד לפי התקנות, הפיצויים ישולמו באמצעות שלושה מסלולים ירוקים חלופיים: מסלול שכר, מסלול מחזורים ומסלול חקלאים. כמובן, עסקים עד שבעה ק"מ יוכלו לבחור לתבוע פיצויים באמצעות המסלול האדום שבתקנות הקבועות, משמע ללא הגבלת סכום לפיצויים. תנאי הכרחי לתשלום פיצויים לעסקים הוא תשלום שכר עבודה לעובדים שלהם.

עיקרי המסלולים הירוקים:

* מסלול שכר עבודה – בגין אובדן שכר עבודה המשולם לעובדים המתגוררים עד 40 ק"מ מהרצועה מוצע לקבוע סכום קצוב של 500 שקלים ליום עבודה לכל עובד. מסלול זה רלוונטי בשל היעדרות עובדים המועסקים במוסדות חינוך שנסגרו לפי הנחיות פיקוד העורף, הורים שנעדרו מעבודתם כדי להשגיח על ילדיו וכן עובדים עם מוגבלות ועובדים המתגוררים עד שבעה ק"מ מהרצועה.

* מסלול מחזורים – בגין אובדן הרווחים של העסק לפי הירידה במחזור העסקות, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ועד תקרת פיצויים של 400,000 שקלים לעוסק. עסקים מענף המסחר והשירותים משבעה עד 40 ק"מ מהרצועה לא יוכלו להגיש תביעה במסלול זה, כי לא הייתה להם הפסקת פעילות של יותר משבעה ימים.

* מסלול חקלאים – פיצויים לפי מספר עובדים בשטח החקלאי וקרבתו לגדר המערכת.  

לאחר אישור התקנות בוועדת הכספים, פרסומן ברשומות תפתח הרשות את האפשרות להגשת תביעות.

השר סמוטריץ' אמר לאחר החתימה: "חתמתי עכשיו על תקנות פיצויים מיוחדות ליישובי עוטף ישראל בשל נזקים שנגרמו בתקופת מבצע 'מגן וחץ'. החוסן האזרחי של העורף מעניק לנו כממשלה יכולת לפעול בנחישות נגד הטרור וזה הזמן שלנו לעמוד מאחוריהם ולגבות אותם כלכלית וזה מה שאנחנו עושים. התקנות יאושרו בהקדם בוועדת הכספים ויכנסו לתוקף".