הדבר הראשון שרואים אחרי הבקעת שער בליגת האלופות הוא את החולצה של המבקיע, בדרך כלל תראו עליה לוגו של חברת תעופה מובילה בעולם. גם אם במדינה שממנה מגיעה חברת התעופה אין בכלל כדורגל. חברות התעופה מהמפרץ הן המובילות, אך אינן היחידות. בשבוע שבו הנחת מן הכדורגל הישראלי הייתה בשיאה, בואו נדבר על שני הענפים הבינלאומיים המובילים בעולם: תעופה וכדורגל.

שחקנים שונים באותה הנבחרת, ממדינות שונות לעתים ומרקעים אחרים, בשפות אם שאינן זהות, מרכיבים יחד קבוצת כדורגל שיכולה להגיע להישגים משמעותיים. כך גם הצוותים הממלאים את הקוקפיט שמגיעים לפעמים מרקעים שונים, מתיישבים במטוס ומטיסים אותו יחד בבטחה.

הכדורגל מביא קהלים גדולים והתעופה פורסת עליו חסויות בעשרות מיליוני דולרים בשנה, לחלק מן החברות אף בעלות מלאה או חלקית על מועדוני כדורגל בעולם. התעופה איננה כאן על מנת לעודד את הספורט, אלא בכדי שעשרות אלפי הנוסעים אשר יקומו ויצהלו בהבקעת השער, יראו את סמל חברת התעופה על חולצתו של המבקיע, גם כאשר הוא אפילו לא יודע מהי בירת המדינה שממנה באה אותה חברת תעופה.

עתיד הכדורגל והתעופה נראים דומים לפרקים, שכן כמות הנוסעים והאוהדים רק עולה, אולם בזמן שבכדורגל מועדוני הבית מתחזקים באוהדים מסורים ואדוקים, התעופה מתחרה בכל יום מחדש על כל נוסע ונוסע, מנסה לחשק אותם באמצעות מועדוני לקוחות וצרכנות ומטיבה עמם בדרכים מגוונות.

הכדורגל הוא ספורט הישגי של מנצחים, כל קבוצה רוצה להיות בראש הטבלה. הכדורגל הוא ענף של חופש וחיבור בין אוכלוסיות ויבשות, אך גם בקרב חברות התעופה כל אחת רוצה להיות הכי טובה בתחומה, אלופה בשירות או במזון, בדיוק המבצעי ובשירותי המטען שלה. מכאן שקבוצת כדורגל אלופה, המזוהה עם חברת תעופה המעניקה לה חסות, מקרינה עליה ומזהה אותה כחברת תעופה מובילה ומצטיינת.

מקצועית לא תמיד כך הם פני הדברים, חברת תעופה מצטיינת איננה תמיד זו שנותנת חסות לאלופה, אלא זו המחזיקה בסטנדרט בטיחות גבוה ובלתי מתפשר, זו המעניקה שירות טוב לנוסע גם כאשר הדברים לא מסתדרים כמו במקרים של איחורים וביטולים, חברה הנוהגת היטב בעובדיה וכמובן בנוסעיה.

כך, שכאשר אתם באים לבחור חברת תעופה, אל תחפשו את קבוצת הכדורגל המתאימה, אלא את זו שתעניק לכם את התמורה הטובה ביותר, על פי הפרמטרים שנמנו. ובהזדמנות זו, כל שנותר לנו להביט בגאווה בשחקני הכדורגל בנבחרת ישראל הצעירה, מכל גווני הקשת, מתרבויות ומדתות שונות, חוברים יחד לקוקפיט אחד שממריא הכי גבוה שאפשר.

הכדורגל והתעופה הם בבחינת שגרירויות של המדינה שממנה באו והאנשים המרכיבים אותם הם השגרירים. יש בינינו הרבה אוהדים של קבוצת כדורגל, הרבה פחות אוהדים חברת תעופה מסוימת, אך הדמיון בין התעופה לכדורגל רב, רק שאת תוצאות המשחק רואים על המגרש, את תוצאות חברת התעופה כדאי לחפש.

אז בפעם הבאה שאתם צוהלים משער שהובקע או מתאכזבים מבעיטת עונשין שהוחמצה, תחשבו על נבחרת הנוער הישראלית ותשאלו את עצמכם מדוע אף חברת תעופה ישראלית עוד לא שמה עליהם קצת כסף...

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי