בשנים האחרונות חלה עלייה בולטת במגמת האשפוז הפסיכיאטרי בבית. גישה חדשנית זו לטיפול במתמודדי הנפש מציעה אלטרנטיבה לאשפוז מוסדי. צבר רפואה, מערך אשפוז הבית הגדול בישראל, מציעה אשפוז פסיכיאטרי בבית כחלופה לאשפוז מוסדי למבוטחי מאוחדת ולאומית ומאפשרת טיפול פסיכיאטרי מקיף בנוחות ביתו של המטופל, לצד בני משפחתו. גישה זו משפרת את שיתוף הפעולה של המטופל עם הטיפול, וכן את רווחתו הכללית.

יתרה מכך, לאשפוז פסיכיאטרי בבית, ישנם יתרונות רבים לא רק למטופל ולמשפחתו, אלא גם למערכת האשפוזית. ההקלה על העומסים והצפיפות במוסדות האשפוז, הפחתת שחיקה של הצוותים, והחיסכון בעלויות ובאשפוזים חוזרים נוספים גם הם לרשימת היתרונות הארוכה של השירות. גישה זו גם מקדמת עלות־תועלת על ידי מזעור ההוצאות הכרוכות באשפוז ממושך ומאפשרת שימוש יעיל יותר במשאבי הבריאות.

"צורכי בריאות הנפש של אוכלוסיית ישראל עולים בקצב גבוה ביותר", מסביר ד"ר איתמר עופר, נשיא ויו"ר צבר רפואה, "הצרכים הללו כוללים דרישה למענה בכל המישורים, החל מטיפול מרפאתי ועד טיפול באשפוז. בכל התחומים קיים בארץ חסר קריטי במענה. באמצעות אשפוז פסיכיאטרי בבית המטופלים יכולים לקבל טיפול חיוני בסביבה מוכרת תוך צמצום אשפוזים חוזרים, הפחתת הלחץ המוטל על המשפחה, ומניעת מצבים של המתנה למיטת אשפוז מוסדית פנויה".

שירות אשפוז פסיכיאטרי בבית הוקם על ידי צבר רפואה לפני מספר שנים כנדבך נוסף במסגרת המגוון הרחב של מחלקות אשפוז בבית, כגון מחלקת אשפוז פנימית בבית, הוספיס בית, שיקום אינטנסיבי בבית ועוד. האשפוז בבית מתבצע במימון קופות החולים, כאשר שירות אשפוז פסיכיאטרי בבית ניתן כיום למבוטחי מאוחדת ולאומית במימון מלא של קופת החולים, במטרה לצרף את שאר הקופות לשירות זה בעתיד הקרוב. השירות ניתן על ידי הפניה של הגורם המטפל בקהילה או במוסד האשפוזי, באישור קופת החולים.

דואגים לרווחת המטופל ולמשפחתו

"אשפוז פסיכיאטרי בבית מהווה חלופה מלאה לאשפוז בבית חולים פסיכיאטרי עבור המטופלים המתאימים", מדגיש ד"ר עופר, העומד בראש צבר רפואה זה כחמש שנים. "הוא מאפשר לבתי החולים לטפל במטופלים שלהם סיכון גבוה מחד, למרפאות לטפל ולנהל את הטיפול והמעקב הכרוני מאידך, כאשר אשפוז בבית הוא גשר המאפשר גם טיפול וגם מעבר תקין וראוי, עם אחריות רציפה על המטופלים בין גורמי הטיפול השונים. זאת ועוד, ניסיוננו מראה שביעות רצון גבוהה ביותר גם של המטופלות והמטופלים וגם של המשפחות מאשפוז פסיכיאטרי בבית".

"אשפוז פסיכיאטרי בבית מבטיח תמיכה מקיפה ברווחתו הרפואית והנפשית של המטופל, עם זמינות מסביב לשעון", מסבירה ד"ר מרינה ארביטמן, פסיכיאטרית מומחית ומנהלת מחלקת אשפוז פסיכיאטרי בבית בצבר רפואה. "שירות האשפוז הפסיכיאטרי בבית מוענק למטופלים בכל הארץ, ונותן מענה לאנשים המתמודדים עם מצבים נפשיים כרוניים כגון דיכאון קליני חמור, הפרעות חרדה, סכיזופרניה, הפרעה דו־קוטבית (מאניה־דפרסיה), דיכאון אחרי לידה, ועוד. השירות זמין לכל בגיר מגיל 18 שנמצא מתאים על ידי פסיכיאטר לאשפוז בבית".

"עד לפני חצי שנה הייתי כל הזמן מתאשפז ויוצא מבית חולים פסיכיאטרי," משתף ש', בשנות השלושים לחייו, שהיה מטופל במסגרת השירות של צבר רפואה בשל הפרעת דחק פוסט־טראומטית (PTSD) שעמה הוא מתמודד זה כשש שנים. "הייתי מגיע למצב של חוסר תפקוד, ואז היו מאשפזים אותי, הייתי קצת מסתדר ונרגע, ואז כשהשתחררתי, הרגשתי שאני לבד. המשפחה שלי לא הצליחה לעזור לי ועוד פעם הייתי מתדרדר וחוזר למוסד. פשוט הרגשתי שאני לא יכול לחיות ככה יותר. ואז הציעו לי בקופת חולים את השירות הזה, וזה שינה לי לגמרי את החיים. הרגשתי שלצוות של צבר רפואה ממש אכפת ממני והם רוצים לעזור לי. האח שטיפל בי היה שם בשבילי והיה זמין לי כל פעם שהרגשתי לא טוב, והוא פשוט החזיק אותי וליווה אותי. היום אני בבית, עובד קצת אפילו, הרגשה אחרת לגמרי".

שירותי רפואה (צילום:  צבר שירותי רפואה)
שירותי רפואה (צילום: צבר שירותי רפואה)

"בישראל יש עשרות אלפי מתמודדי נפש שרבים מהם נזקקים לאשפוזים חוזרים מדי שנה", אומרת ד"ר ארביטמן, "השירות שלנו מיועד למנוע אשפוזים חוזרים ובמקרים מסוימים גם את האשפוז הראשון, ולסייע באיזון המטופל והחזרתו לשגרת חיים יציבה ככל הניתן לאורך זמן. האשפוז בבית, בסביבתו הטבעית והרגועה של המטופל, מאפשר לו לשמור על שגרת חיים מאוזנת. הצוותים שלנו גם מסייעים למטופל ולמשפחתו בהגשת תביעות לביטוח לאומי ולוועדות סל השיקום".

אשפוזים חוזרים או "הדלת המסתובבת" היא תופעה מוכרת בקרב מתמודדי הנפש, שנוטים לחזור לאשפוז לאחר שלא הצליחו להתאקלם חזרה בשגרת חיים סדורה בביתם עם השחרור ממוסד האשפוז. האשפוז הפסיכיאטרי בבית מסייע בהפחתה ומניעה של תופעה זו. יתרה מכך, אשפוז פסיכיאטרי בבית כולל תמיכה סוציאלית ורגשית משופרת ומותאמת לא רק למטופלים עצמם, אלא גם לבני משפחותיהם. המטרה היא להעניק סיוע הנותן מענה הן לצרכים של המטופלים והן של יקיריהם.

הקריטריונים לאשפוז פסיכיאטרי בבית

מי מתאים לאשפוז פסיכיאטרי בבית? על המטופל לעמוד בקריטריונים שנקבעו במשותף על ידי משרד הבריאות, קופות החולים וצוות אנשי המקצוע של צבר רפואה. קודם כל, המטופלים עוברים הערכה יסודית על ידי הצוות על מנת לקבוע את התאמתם לקבלת טיפול במסגרת הביתית, בפיקוח הרפואי של מחלקת האשפוז הפסיכיאטרי של צבר רפואה. הקריטריון השני הוא שהמטופלים אינם זקוקים לניטור מתמיד מסביב לשעון ואינם מהווים סיכון לעצמם או לסביבתם. בנוסף לכך, על המטופלים להפגין נכונות לעמוד בתוכנית הטיפול, ולהקפיד על לקיחת התרופות. לבסוף, חייבת להיות נוכחות של אפוטרופוס או בן משפחה המוכנים לקבל את תפקיד המטפל העיקרי כדי להבטיח תמיכה מקיפה בתוך הסביבה הביתית.

לאחר שנמצא כי המטופל מתאים לאשפוז פסיכיאטרי בבית, צבר רפואה משייכת לכל מטופל צוות קבוע הכולל רופא/ה פסיכיאטר/ית, אח/ות, ועובד/ת סוציאלי/ת מתחום בריאות הנפש, וכן צוותי מקצועות הבריאות על פי צורך. צוות זה עובד יחדיו על מנת ליצור תוכנית טיפול פרטנית המותאמת לנסיבות הייחודיות של המטופל הספציפי. תוכנית הטיפול כוללת ביקורי בית קבועים של כל אחד מאנשי הצוות, וזמינות טלפונית של הצוות סביב השעון. הצוות מעניק מעטפת טיפולית מלאה ואינטנסיבית למטופלים כאשר התוכנית הטיפולית משתנה בהתאם לשינוי במצב המטופל. עם תום האשפוז בבית, התיק הרפואי מועבר במלואו לגורם המטפל בקהילה, והצוות מוודא המשך טיפול וקביעת תורים עתידיים על מנת לשמור על רצף טיפולי ואיזון המטופל.

בצבר רפואה מדגישים את החשיבות של שיתוף בני המשפחה ומטפלים אחרים בתהליך הטיפול. הצוות המטפל מעניק למשפחה הדרכה ותמיכה כדי לעזור להבין את מצבו של המטופל, להתמודד עם אתגרים פוטנציאליים ולתרום לרווחתו הכללית של המטופל.

"באמצעות הבאת שירותי האשפוז הפסיכיאטרי ישירות לבית המטופל, צבר רפואה יוצרת סביבה טיפולית המקדמת יציבות ונוחות", מדגישה ד"ר ארביטמן, "גישה זו לא רק מסייעת לחולים להימנע מהיציאה מהסביבה המוכרת ומהלחץ הקשורים לאשפוז במוסד לבריאות נפש, אלא גם מאפשרת להעניק למשפחה כלים להתמודד ולסייע למטופל גם לאחר סיום האשפוז בבית".