"במקום בו אני גר הליקופטר עובר, לפעמים פעמיים ביום״, שר שלום חנוך בשנות ה־90, אבל במציאות בשנים האחרונות היא הרבה יותר מזה. העתיד של התעופה המקומית הוא במסוקים.

לראות מכונה השוקלת כמה טונות עומדת באוויר בצורה רגועה וטבעית זה כמעט בלתי נתפס. הרוטור מסתובב במהירות קבועה ומייצר עילוי הנשלט על ידי הגה נוסף שאין באף כלי תעופתי ונקרא קולקטיב, שגורם למסוק להגביר את הדחף בדיוק כמו פתיחת המנוע במטוס עם כנף קבועה, אבל זה לא הסיפור של המסוקים... היכולת לנחות בכל מקום בהחלט כן.

שעת הטיסה במסוק הייתה מאז ומעולם יקרה יותר ממטוס קל וזאת מכמה סיבות, ראשית היו פחות מסוקים וההיצע נמוך, שנית, המכונה הייחודית הזו הצריכה אנשי מקצוע טכניים מסוימים, כך שלא בכל מקום ניתן להחזיק מסוק, ובנוסף המסוק קשה יותר ללימוד ולהטסה.

תחשבו על טייס מטוס נוסעים הממריא ונוחת משדה תעופה מוכר יותר או פחות, מאחוריו מאות אנשים או מטען והוא משייט בגובה רב בין קצוות העולם. מתחתיו, בלי שבכלל יראו, טסים אלפי מסוקים ביום. הם ממריאים מגגות בניינים ונוחתים לצדי הכבישים, הם מפנים פצועים למנחתי בתי החולים או מטיסים בכירים לאירועים. הם מגיעים בלילה ובגובה נמוך למקומות מאוד רחוקים והכל בלי הצורך בשדה תעופה כלל. לנחות משדה מאובק או להמריא משול לצד הכביש, זה הבסיס של טייס המסוקים. זו גם הסיבה שבישראל הבינו את הפוטנציאל, בעיקר נוכח בעיית הפקקים והיכולת של המסוקים לנייד אנשי עסקים בכירים או תיירים מעל לכל אלו.

אבל התעופה במסוקים איננה רק לקיצור זמנים. טייסי מסוקים בעולם שומרים על גבולות המדינה ורודפים אחרי מבריחי סמים, מרססים תוצרת חקלאית במקומות שאליהם קשה למטוס ריסוס להגיע, מכבים שריפות יער ופועלים בשירות המשטרה במלחמה בפשיעה ובמאבק העיקש כנגד תאונות הדרכים ועברות התנועה - אנשים מיוחדים במכונות מאוד מיוחדות.

שוק המסוקים בעולם מתפתח ללא הכר, כמויות המסוקים שאנו רואים, בייחוד לאורך קו החוף, גדלה משנה לשנה ולא רק בגלל מסוקים צבאיים. בתי ספר ללימוד הטיסה במסוקים נפתחו ואנשים רבים החלו להתנייד באמצעותם, חברות תעופה למנהלים נפתחו והמשטרה מגדילה ומשפרת את היחידה האווירית באופן עקבי לטובת כלל האזרחים.

שעת הטיסה הופכת זולה יותר וכך גם עלויות האחזקה, משום שאת המסוקים ניתן להחזיק ולתחזק בשטח ולא נדרשים לרוב שדות תעופה, מכליות הדלק מגיעות לכל מקום והמסוק נוחת על גבן ומתדלק בבטחה. הדבר פותח שוק ופורץ דרך בעולם בכלל ובישראל בפרט.
מהו העתיד של המסוקים בעידן המטוסים הבלתי מאוישים למיניהם? המסוקים מתפתחים באטיות לתחום הזה יותר משאר כלי הטיס, זאת בין היתר בגלל מורכבות הכלי ותפעול החירומים האוויריים המתרחשים מדי פעם.

עתיד התעופה בישראל חשוב לחוסנה ולעצמאותה של המדינה. על כך הרחבנו בעבר ונמשיך גם בעתיד. המסוקים הם אחד הענפים המובילים לצד תעופת המנהלים והתעופה הפרטית והספורטיבית, כלומר יותר ויותר גברים ונשים בישראל מוכנים להשקיע ממיטב כספם ומרצם ללמוד להטיס את המכונות הללו, להשתמש בהן ולרכוש עוד ועוד מהן. זוהי המציאות שבה אנו חיים, את העתיד קשה לנבא, אבל הוא בוודאי איננו עומד באוויר כמו המסוק.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי