כשהמטוס צלל לאטו לעבר נהר ההדסון, מצא הקברניט ״סאלי״ שנייה פנויה ושאל את ג׳ף הקצין הראשון האם יש לו עוד רעיון או מה להוסיף ברגע הכי משמעותי בחיים של שניהם. הקצין הראשון חשב לחלקיק שנייה ואמר "לא", שניהם אחזו בפאנל המכשירים והמטוס החדיש פגע במים, נשאר בחתיכה אחת ומיד התחיל פינוי נוסעים יעיל ובטוח לעבר מימיו הקרים של הנהר. כל הנוסעים בריאים ושלמים, ואפילו המטוס, לאחר למעלה משנה, חזר לטיסה פעילה.

עבודת צוות היא אבן יסוד בטיסה. התפקידים מוגדרים בספרות ההפעלה באופן מפורט, קרי מה עושה בכל רגע נתון הטייס היושב בכיסא הימני ומה עושה עמיתו בכיסא השמאלי. חלוקה נוספת היא חלוקת האחריות, שבמסגרתה מוגדר מתי הקברניט מטיס את המטוס בסיטואציות שונות ומתי יכולים שניהם, לדוגמה: את הנחיתה על המים, אם תידרש, יבצע הקברניט.

לכל אחד בתפקידו ובמושבו בתא הטייס יש תפקיד וסדר פעולות מוגדר. יתרה מכך, פעולות מסוימות, לדוגמה אלו שמשנות את נתיב הטיסה, דורשות אישור של הטייס השני על מנת לבקר וכאן נכנס נדבך חשוב נוסף לעבודת הצוות והוא הבקרה הצולבת.

מי מאיתנו לא שמע על המונח "צ'ק ליסט", אותה רשימת תיוג שמקריאים בסוף סדר פעולות על מנת לוודא כי עשינו אותן כמו שצריך. הרשימה פשוטה וקבועה לכלל התהליכים בשגרה ולעתים מקריאים אותה פעמים רבות ביום, אולם היא מתחדדת בחירום - ושם אתה עשוי להקריא אותה בפעם הראשונה. העבודה עם רשימות תיוג הופכת נחלתם גם של מקצועות אחרים וטוב מאוד שכך, אולם מקורה בתעופה.

רבים מאיתנו חושבים כי עבודת צוות היא פשוט לשבת יחד ולעבוד, ייצא מה שייצא. לא בתעופה, שכן טייסת ישראלית וטייס יפני יכולים לשבת באותו סימולטור או תא טייס ולהפעיל את אותו מטוס, שלשניהם יש עליו רישיון, בצורה מקצועית - רק משום שהם יודעים מה לעשות, ב"אנגלית תעופתית" שבה חייבים הטייסים והטייסות לשלוט באופן מלא. הם בטוח לא יוכלו לדבר על ענייני דיומא, וכנראה לא יטוסו באותה החברה או יגורו באותו המקום בעולם, אולם בעבודת צוות תעופתית נכונה, שבה שניהם מורגלים, אפשר להטיס מטוס בצורה בטוחה, להמריא ולנחות בכל מקום בעולם מבלי לדעת לשאול אחד את השנייה לשלומה. זוהי עבודת צוות ולא פגישת עבודה, מתודה תעופתית ותיקה ולא סיעור מוחות מצוין.

עבודת הצוות היא מונח מתפתח בתעופה ובכלל, אנחנו משתפרים בזה, ויכולת הטייס והטייסת לתפקד בצוות היא קריטית. מדריכים בעבודת צוות מלמדים כיצד לקיימה גם עם גופים שאינם מצויים בתא הטייס, למשל עם צוות הדיילים והדיילות, עם גורמי הבקרה והפיקוח, עם הטכנאים ואנשי צוות נוספים, כי עבודת הצוות היא אירוע מתפתח.

אבל למה צריך אותה, אם כל אחד יודע בסוף להפעיל את המטוס לבד אם יידרש? השלם הגדול מסך חלקיו הוא המונח המוביל, היכולת לבצע משימה בצורה בטוחה יותר היא המונח המנחה, כפי שתמיד נאמר טובים השניים מן האחד, וטוב שצוות טיסה המורכב משני אנשים יידע להפעיל מטוס בצורה מיטבית ובטוחה ויטיסו את מאות הנוסעים כאשר אחד מגבה את השנייה. כך, אפילו כשנראה לך שכבר אין מה לעשות, הטייס שלידך יהיה לך לעזר הטוב ביותר לכל מה שעליו טרם חשבת - שאלו את קפטן סאלי והקצין הראשון סקיילס, הנוסעים שלהם בוודאי יסכימו עם כל מילה ומילה.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי