סיומה של שנה אחת, ותחילתה של אחרת, גורמים לי להרהר על הדרך שעשיתי בשנה שחלפה, ולחשוב מה אני יכולה לשנות, לשפר ואיך להתחדש לקראת השנה החדשה שבפתח. כבעלת עסק, עולות בי מחשבות לגבי ניהול העסק שלי: האם טעיתי? כיצד אני יכולה להימנע מטעויות בעתיד? ומה הדרך הכי טובה עבורי להתפתח ולגדול?

המכבדים, המתחמקים והמאיימים: אילו ח"כים לא מתכוונים לקבל את פסיקת בג"ץ?
הפגנות וביטחון? החגים מוכיחים - זה הכישלון הכי גדול של הממשלה | ניר קיפניס

לקראת השנה החדשה, אני רוצה לשתף אתכם בכמה אפשרויות להתחלות חדשות בעסק:

1. זהו את גורמי ההצלחה הקריטיים של העסק שלכם - תזרים מזומנים הוא נשמת אפו של כל עסק, אבל מדהים לגלות כמה מעט עסקים עוקבים אחר התוצאות הכספיות שלהם על בסיס יומי, שבועי או אפילו חודשי. לא פחות מדהים הוא מספר בעלי העסקים שחושבים שההצלחה שלהם מתחילה ונגמרת בכסף, ושוכחים את כל הגורמים האחרים, כמו: פרודוקטיביות, שביעות רצון העובדים ושביעות רצון הלקוחות. 

2. בנו תכנית עסקית - לא הייתם בונים בית בלי תכנית, אז למה שתנהלו עסק בלי תכנית?

3. הקפידו על השיווק - לעתים קרובות, בעלי עסקים חושבים שהם לא יכולים לעסוק בשיווק, אלא רק במכירות. הם כל כך עסוקים בפעילות השוטפת, עד שנוצר מצב שאין להם זמן לחשוב כיצד לשווק את מה שהם מוכרים. הנה תובנה חשובה ומשמעותית - כל עסק חייב לעסוק בשיווק! עסקים הוקמו כדי למכור, ושיווק עוזר למכירות. עיסוק בשיווק משמעותו ייצור הכנסות עתידיות. אל תשכחו את זה.

4. ניהול תקציב - אולי ההתחדשות לה אתם והעסק שלכם זקוקים קשורה לניהול התקציב. תזכרו שהבסיס לשליטה בהתנהלות הכלכלית של העסק שלכם, הוא ניהול מושכל של התקציב, אשר יכול לייעל את ההתנהלות העסקית ולשחרר אתכם מדאגות. לכן, חשוב להכין תכנית פיננסית הכוללת קביעת תקציב לעסק, ועמידה בו, כולל יעדים מפורטים, עד כמה שאפשר, וניהול תזרים מזומנים ברור ומוגדר.

5. כוח אדם - לפעמים מה שהעסק שלכם זקוק לו, הוא האדם הנכון בתפקיד הנכון. לפעמים יש טעויות בתהליך קבלת עובדים, שגורמות לכך ששוכרים את העובד הלא נכון, וזה בזבוז אדיר של משאבים ואנרגיה. אם זה מצבכם, חשוב שתמצאו את האדם המדויק עבור העסק שלכם.

6. ניהול - אולי מה שאתם צריכים הוא פשוט ללמוד לנהל את העסק בצורה יותר טובה. הנה חלק מהשאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם:
- האם יש לכם תחזית עסקית, ואתם פועלים לפיה?
- האם אתם מנהלים נכון את התקציב?
- האם כדאי לכם לרכז את התשלומים וההוצאות לתאריכים קבועים בחודש?
- האם תמחרתם את המוצרים או השירותים שלכם בצורה נכונה?

אלה רק חלק משאלות חשובות שכל בעל עסק צריך לשאול את עצמו.

7. משמעת עצמית - הרבה אנשים רוצים להפוך משכירים לעצמאיים, כדי שיוכלו להיות הבוס של עצמם. האמת היא, שאם אתם רוצים שהעסק שלכם יצליח, חשוב שתהיו הבוס הקשוח ביותר של עצמכם. תזכרו שניהול עסק דורש הרבה מאוד משמעת עצמית, ושעות עבודה מרובות. האם אתם כאלה?

8. מיינדסט של בעל עסק מצליח - זה מבחינתי הטיפ החשוב ביותר. מיינדסט של בעל עסק מצליח אומר, שאתם לא נותנים לקשיים ולמכשולים לעכב אתכם, ותמיד תחפשו דרכים להצליח. כלומר, אתם מודעים לכך שייתכן ותהיינה בעיות, אבל החשיבה שלכם היא, שאתם יכולים להתגבר על כל בעיה ומכשול. זה חייב להיות הלך הרוח שלכם. בעלי עסקים מצליחים מבינים שהם יכולים להיות יצירתיים ותחרותיים, ולעמוד בגבורה מול כל מכשול או אתגר שיהיו בדרך. מבחינתם, יש רק תוצאה אחת - הצלחה.
 
לסיכום, השנה החדשה נושאת על כנפיה הרבה חוסר ודאות ובלבול, אבל גם הבטחה להתפתחות וצמיחה. זה הזמן לעשות חשבון נפש, לברר עם עצמכם מה הייתם רוצים לשנות, ואיך הייתם רוצים לפתח את העסק שלכם. אני מציעה לכם לבחור נושא או שניים שבהם אתם רוצים להתמקד בתקופה הקרובה, ולהתחייב על הפעולות שאתם מתכוונים לעשות.

חג שמח ושנה של צמיחה ושגשוג

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)