הסעודים רואים בנורמליזציה כיוון אסטרטגי חשוב, הובלה ערבית משותפת יחד עם העולם המערבי, שאיננה תלויה בנפט - לאור מגמות האנרגיה בעולם. אבל זה לא יהיה שלם בלי הכנסה ומעבר של מאות מיליוני נוסעים, תיירים ואנשי עסקים בשטח הממלכה. דבר שלא קרה עד כה.

אלו יגיעו ברובם במטוסים ולשם כך כבר נחתמה עסקת מטוסים אשר תבסס שתי חברות תעופה סעודיות חדשות לגמרי בנות מעל 200 מטוסים חדישים, שייתנו לסעודים את היתרון היחסי בהטסת אותם מיליוני מבקרים.

שוק התעופה הסובל ממחסור בטייסים עשוי להפוך את סעודיה למרכז פיתוח והכשרת צוותי אוויר למזרח התיכון ולעולם כולו. אין לפסול הקמת מפעלים לייצור מטוסים על אדמת סעודיה, לפני שדומים להם מוקמים בסין או בגוש המזרח אירופי. עבורנו זה אומר בתי ספר לטיסה במרחק נגיעה מישראל, בממלכה ענקית שנהנית ממחירי נפט נמוכים ביותר (המרכיב העיקרי בתמחור שעות הטיסה שלהן זקוקים החניכים).

ישראל היא חלק מהתהליך משום שאנחנו חלק מהאזור, אנחנו חלק מהתהליך משום הברית המיוחדת עם ארה"ב ומשום שהמזרח התיכון משתנה - וזה לא תלוי בנו. אנחנו משתנים איתו וטוב שאנחנו שחקן משמעותי, בעל משקל סגולי גבוה בתוך המזרח התיכון. התעופה, לשמחתנו, תהיה אחד הענפים הראשונים להיות חלק מהתהליך החשוב הזה ואנחנו רואים ומרגישים את זה כבר היום. נתיבי הטיסה הישירים והתקשורת המקצועית ומסבירת הפנים של הבקרה בריאד מספקים הוכחה חיה ובלתי אמצעית כי זה בהחלט עובד.

סעודיה היא ממלכה ואיננה דמוקרטיה, כמו אזור המפרץ כולו, אולם הסכמי נורמליזציה עושים בדרך כלל בין צורות משטר שונות, אשר כפופות מקצועית לאותם סטנדרטים תעופתיים בינלאומיים מחמירים. הטייסים הישראלים יוכלו בעתיד להגיש מועמדות לעבודה בחברות תעופה במפרץ הפרסי ובסעודיה, הרישוי דומה וההתאמות הנדרשות אינן רבות, המרחקים קצרים והטיסה לריאד או ליעד סעודי אחר אורכת בערך כמו הטיסה לרודוס או לכרתים. המשמעות היא שהתעופה הקרובה, מה שפעם כונה התעופה הפנימית, תשגשג לצד הטיסות הארוכות שכולנו רוצים לצד השני של העולם.

לכל נורמליזציה יש מחירים לשני הצדדים החתומים על ההסכם, נושא העשרת הגרעין על אדמת סעודיה הוא משמעותי לעתידה של מדינת ישראל ועתידו של העולם כולו. במשך 75 שנים היה חלק מעוצמתה של ישראל טמון ביתרון יחסי בתחומים ביטחוניים ואסטרטגיים, אבל אפשר שבעתיד הוא יוחלף, לפחות בחלקו, בהיותנו חלק מברית אזורית כוללת.

הייחודיות שהייתה נכונה מקום המדינה מוקפת האויבים זקוקה אולי לחישוב מסלול מחדש כאשר מדובר במדינה מצליחה שמוקפת כמעט לגמרי בהסכמי שלום ונורמליזציה. כאן חשובה המנהיגות, הקואליציה הבינלאומית שאליה אנו משתייכים והחוסן הלאומי הפנימי אשר כדאי מאוד כי הסכמים כאלו יפגשו אותו בנקודת שיא חיובית.

הראשון שמרגיש את הנורמליזציה הוא הנוסע בחברות התעופה שטס מעל הממלכה הסעודית, אולם הטייסים שלנו שומעים את זה קורה בזמן אמת: פקחיות סעודיות במגדלי הפיקוח ויחידות הבקרה מתקשרות עם מטוסי החברות הישראליות בשפה נעימה ומקצועית.

יש לזכור שאותה פקחית בעלת השכלה תעופתית בינלאומית, שמנהלת עשרות מטוסים במרחב האווירי, לא יכלה להגיע עצמאית לעבודה עד לפני שנתיים כי פשוט לא היה לה רישיון נהיגה. אז אל תאמרו ששינוי אינו אפשרי... המטוס הסעודי הראשון ינחת פה במהרה!

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי