מכון המחקר והמדיניות SNPI פרסם הבוקר (ראשון) את סקירת הרבעון השלישי של שנת 2023 בהייטק הישראלי, בהמשך לשני הדוחות הרבעוניים שפורסמו בחודשים אפריל ויולי השנה. מהסקירה ניתן לראות על המשך המגמות השליליות בהייטק הישראלי, אשר מושפעות הן מההאטה הגלובלית והן מאי-היציבות המקומית.

מעבר לסכומי ההשקעה ומספר הסבבים, הסקירה הציגה שלושה מדדים נוספים: מספר המשקיעים הפעילים בישראל (ישראליים וזרים); מספר חדי הקרן ש"נולדו" בישראל ב-2023 בהשוואה לעולם; ומספר המגה-סבבים (סבבי השקעה של 100 מיליון דולר או יותר). גם ממדדים אלה עלתה תמונה מדאיגה.

לפי ממצאי הסקירה, זהו רבעון שביעי ברציפות של ירידה בהשקעות: סך ההשקעות ברבעון השלישי של 2023 עומד על כ-1.7 מיליארד דולר, ירידה של 40% ביחס לרבעון השלישי ב-2022. סך ההשקעות בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023 נמוך ב-63% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, סך הגיוסים של ארבע חברות היווה 38% מסך ההשקעות ברבעון זה. ללא חברות אלה, סך ההשקעות היה עומד על 1.0 מיליארד דולר בלבד.

בהמשך לכך, נרשמה ירידה של עשרות אחוזים במספר גופי ההשקעות הזרים הפעילים בישראל בין 2022 ל-2023.

לפי הסקירה, הירידות בישראל בין 2022 ו-2023 חדות יותר בהשוואה גלובלית - הן בבחינה של הרבעון השלישי של 2023 לעומת 2022, והן בבחינת שלושת הרבעונים השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, בין הרבעון השני והשלישי של השנה - ישראל מפגרת אחרי אירופה אך מקדימה את ארה"ב. 

באשר לחדקי הקרן הישראלים בתחום, נרשם חד קרן ישראלי חדש אחד בלבד מתוך כלל 59 חדי קרן חדשים שנולדו בעולם בשמונת החודשים הראשונים של 2023: שיעור חדי הקרן הישראליים החדשים ב-2023 הוא שליש בלבד משיעורם ב-2022. 

ירידה דרמטית בנרשמה גם במספר מגה-סבבים (מעל 100 מיליון דולר) בישראל: 11 סבבים בלבד ב-2023 לעומת 55 ו-36 בתקופה המקבילה בשנים 2021 ו-2022 בהתאמה. מתוך 11 חברות אלה, רק ל-3 יש מטה בישראל.

אורי גבאי, מנכ"ל SNPI: "זהו עוד רבעון חלש להייטק הישראלי, שממשיך לסבול מההאטה העולמית ומאי-היציבות המקומית. מסתמן ששנת 2023 כולה תסתיים עם כמחצית מההשקעות בסטארט-אפים ישראלים ביחס ל-2022. גם הירידה בכמות המשקיעים ובמספר חדי הקרן (היוניקורנים) החדשים שנוצרו - שני מדדים שישראל הצטיינה בהם בשנים האחרונות – מעוררים דאגה ומסמנים על החולשה המתמשכת. ההייטק הישראלי שגשג בשנים האחרונות והציג ביצועים טובים בהרבה מאקוסיסטמים אחרים, גם בתקופות קשות כמו משבר הקורונה. ככל שהמצב הנוכחי יימשך, וללא מדיניות ממשלתית שתחדש את השותפות רבת השנים עם התעשייה ותשיב את הוודאות לכלכלה - יש חשש גדול שההייטק הישראלי יאבד את עמדת ההובלה שהושגה בעמל רב וימצא את עצמו מדשדש מאחור".

ממחאת ההייטק נמסר בהמשך לדו"ח SNPI: "במקום לגנוז את החקיקה, להוביל ליציבות בשוק ולמשקיעים, נתניהו זורק ספינים על AI ומצטלם עם מאסק. במקום לסייע להייטק להשתקם, הממשלה בראשותו מעבירה כספים סקטוריאליים וזונחת את העתיד הכלכלי שלנו. ככל שהממשלה תאיים בחקיקה אנטי דמוקרטית, הנזק לסטרטאפ ניישן ולכלכלת ישראל יחמיר וישאר כאן לשנים קדימה. משקיעים שעוזבים ספק אם יחזרו, ויזמים מעדיפים להקים חברות ולהירשם בחו"ל. רק גניזת חוקי ההפיכה תציל את הדור האבוד של ההייטק הישראלי".