"בזמן שלמעלה מ-100 אלף עובדים הוצאו לחל"ת בכל ענפי המשק וקרוב לשלושה שבועות מתחילת המלחמה – הממשלה טרם העבירה שקל אחד בודד כסיוע למגזר העסקי", טוענים היום (רביעי) בהתאגדות רשתות המסחר באיגוד לשכות המסחר.

בעקבות המלחמה: חברת דירוג האשראי S&P מורידה את תחזית הדירוג
לא רק מחדל ביטחוני: המחדל הכלכלי החמור של אוקטובר 2023

"במידה ולא יפורסם מתווה למנגנון העסקה גמיש וביאן ברירה, לא יהיו מסוגלים עסקים בישראל לשלם שכר, שכירות, ארנונה, חשמל, ותשלומים לספקים קטנים", טוענים עוד באיגוד, "אנו עומדים בפני מעגל הרס חסר תקדים לעסקים בישראל בכל ענפי המשק והמסחר, מסעדות, אירועים העסקים הקטנים, בינוניים וגדולים, שלא יוכלו לשאת את מחדלי הממשלה על כתפיהם. אם לא יגיע סיוע מיידי חלק מהם יקרסו מבעלי יכולת לחזור לפעילות בעתיד. בלון החמצן של העסקים אוזל. המדינה חייבת להזרים סיוע מיידי לעסקים, אחרת אנו עדים למחדל יום הכיפורים של המגזר העסקי".

בתוך כך, נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, התריע בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, כי המגזר העסקי מאבד אמון בממשלה, נוכח היעדר תוכנית מחייבת ומגובשת המבטיחה את המשך תפקודו הסדיר של המגזר העסקי ביחד עם שמירה על זכויות העובדים. "ישנו משבר אמון חריף בין המגזר העסקי ובין הממשלה" טען לין.

קניון במרכז הארץ, אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
קניון במרכז הארץ, אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

לדבריו, הדרך היחידה להשיב את האמון היא שינוי מיידי של סדרי העדיפויות התקציביים והסטת כספים לטיפול בנפגעים ובמפונים וחיזוק ושמירה על המגזר העסקי. "הממשלה מזגזגת ומקרטעת בכל הקשור לסדרי העדיפויות הכלכליים ובכל הקשור לתוכניות השונות לטיפול במגזר העסקי", טען עוד לין.

"כל תכנית כלכלית של הממשלה חייבת להיעשות במחשבה לטווח ארוך ולעמוד בשלושה מבחנים: הראשון, להבטיח שעסקים לא יסגרו. השני, להבטיח שעסקים לא ידרדרו למצב בו לא יוכלו לשלם משכורות לעבדים. השלישי, להבטיח כי עובדים ועצמאיים ימשיכו לקבל תשלום והכנסות בהתאם לאלו שהיו טרם המלחמה", הבהיר.