הפוד־טראק של השף חיים כהן עוצר לפנק את חיילי צה”ל, מפוני הצפון והדרום וכוחות הסיוע במגוון מטעמים מעשה ידיו. מאחורי היוזמה עומד ארגון CAM שהקים בימים אלו קרן חירום לסיוע לארגונים. לתרומות: דרך אתר הארגון: combatantisemitism.org.

סיכת דש מאוירת עם כיתוב “להחזיר הביתה” וכלוב ציפורים שממנו עפות הציפורים נמכרת במחיר סמלי של עשרה שקלים – יוזמה של ד”ר יהורם אור ואילן סוויט. להזמנות: 054-2662266.

טיפולי רכיבה וכלבנות טיפולית ללא עלות עבור תושבי עוטף עזה ומשפחות מפונים מהצפון מתבצעים בידי עמותת משעולים אשר ממוקמת בקיבוץ מגל. ליצירת קשר: [email protected].

מאות נשים מפונות זוכות לטיפולי רוגע על ידי אסתטיקאיות של חברת Woman Cosmetics המגיעות לבתי המלון ברחבי הארץ עם המכשור החדשני. להזמנתן: 051-2523695.

ביום שישי הקרוב יתקיים שוק חקלאים מתוצרת הארץ במתחם “מול כנרת” בצומת צמח: הפירות והירקות יגיעו מדרום הארץ ומצפונה, ואתם כמובן תעדיפו לעודד את החקלאות המקומית.

ד”ר אסף רבין, מנהל היחידה לכירורגיית כלי דם בבית חולים העמק עפולה (גם סא”ל במיל’ בחיל האוויר), הקים מיזם תרומות לרכישת ציוד רפואי ובניית ערכות לרופאים צבאיים, הכוללות ציוד מציל חיים. עמותת פרקינסון בישראל התגייסה אף היא ליוזמה ונרתמה למאמץ גיוס הכספים, ועד כה נרכשו 150 תיקים. לתרומות ולפניות: 052-4020154.

יוזמה ברוכה: “קונים דרום צפון” הוא אתר שנועד לסייע למאות עסקים שחדלו או מתקשים לפעול בעקבות המלחמה והפינוי. חברת Wix הקימה את האתר לתמיכה בעסקים בקו העימות, המאפשר לבעלי עסקים בדרום ובצפון למכור גיפט קארד ולקבל את התשלום עליו כבר עכשיו ולספק את השירותים או המוצרים שלהם בעתיד, כאשר רוחות המלחמה יירגעו. לפרטים: buysouthnorth.co.il.

ממשיכים לעודד את המסעדות הישראליות: אפליקציית “משלוחה” משיקה את קמפיין המסעדות ללא דמי שילוח, שבמסגרתו ניתן יהיה להזמין עד הבית מנות מאותן מסעדות, במחיר זהה למחיר המנה בישיבה במסעדה. פרטים באפליקציה.

אפליקציית הכושר, התזונה והבריאות פיטמאמא, שהושקה במטרה להנגיש את תחום הבריאות לנשים ישראליות ולאפשר להן להתאמן בבית, מעניקה שלושה חודשי מנוי לתושבות העוטף ללא תשלום. לפרטים: [email protected].

אתר המורשת הלאומי גבעת התחמושת מקיים בימים אלה פעילויות עבור ילדים, בני נוער וגמלאים שפונו מבתיהם בדרום ובצפון בשל המלחמה. הפעילות ללא תשלום, כוללת הסעות ומיועדת לקבוצות בלבד. לפרטים: 2967*.

למען הילדים המיוחדים: עמותת קשר, הפועלת למען משפחות מיוחדות, מציעה מערך תמיכה למשפחות מיוחדות גם בזמן מלחמה, בבעיות כמו שילוב של חונך מיוחד למשפחה עם כמה ילדים על הספקטרום כשאב המשפחה מגויס, מפגשי זום לתמיכה רגשית, הדרכות הורים ועוד, וכן דאגה לציוד הכרחי עבור ילדים עם צרכים מיוחדים כמו טאבלט לתקשורת, שנשכח מאחור כשעזבו את העוטף. פרטים באתר.

הסיכה להחזרת החטופים (צילום: יח''צ)
הסיכה להחזרת החטופים (צילום: יח''צ)

חרדה כפול שניים
כיצד לעבור את ההריון בשלום בזמן המלחמה המתוחה, גם עבורך וגם עבור העובר?

הטרגדיה שפקדה את מדינת ישראל, המראות הקשים, הנרצחים, הפצועים, החטופים והנעדרים מעוררים הרבה מאוד חרדות שמשפיעות על כולנו, גופנית ונפשית. נשים בהריון החוות חרדות ונמצאות במצב ייחודי, שבו הן אחראיות לא רק על עצמן, אלא גם על העובר הנמצא ברחמן, חוששות בתקופה הזו להיסחף אחר תחושותיהן ורגשותיהן, מחשש כי הדבר יפגע בהריונן. 

הנה כמה עצות של מירי לב, דולה ואחות מוסמכת, מלווה נשים בהריון ואחרי לידה, שיעזרו להן לעבור את התקופה הזו בשלום:

1. מותר לכאוב, גם אם את בהריון. לכל אישה בהריון הייתי ממליצה להגביל את כמות החדשות שהיא צופה בה, משום שהצפייה רק מעצימה את תחושת הכאב וחוסר האונים. במקום זה אני ממליצה לנסות להעסיק את הגוף והראש בדברים אחרים, כגון פעילות ספורטיבית, תרומה לקהילה, התנדבות או כל דבר אחר שירים את המורל. העיקר למצוא משהו שיסיח קצת את הדעת.

2. במקרה של אזעקה חשוב להימנע מריצה פזיזה לממ”ד כדי למנוע נפילה. מעבר לכך כדאי להכין ולסדר את הדרך לממ”ד מבעוד מועד, כך שתהיה פנויה ממכשולים. כדאי שהאור תמיד יהיה דלוק בדרך ושלא יהיו דברים על הרצפה. בתוך הממ”ד עצמו כדאי שיהיו דברים שעוזרים להירגע, כמו אוזניות עם מוזיקה.

3. התקפי חרדה הם דבר שכיח אצל כל אחד מאיתנו. חרדה היא מצב שמשפיע על כל הגוף וגם על העובר הנמצא ברחם. אבל חרדה מהתקפי חרדה זה דבר שיכול להיות מלחיץ עוד יותר. לכן, כדאי לאתר את האפשרות להתקף חרדה לפני שהוא מתרחש. אם את מרגישה שאת עומדת לעבור התקף חרדה, נסי להרגיע את הגוף: לקחת נשימות, לחשוב מחשבות טובות ולקחת תוסף טבעי להרגעה.

4. אני גם שומעת על לא מעט נשים החוששות לצאת מהבית לבדיקות ומעדיפות לדחות אותן עד שהמצב יתייצב. אם אפשר לדחות את הבדיקה בשבוע או שבועיים, מה טוב. אבל אני ממליצה מאוד לא לדחות ולא לבטל בדיקות שהן הכרחיות וחייבות להתבצע בשבוע מסוים, משום שיש חובה להיות כל העת במעקב סביב ההריון ולוודא את תקינותו. 

לאחר השבוע ה־29, דחיית בדיקה שהייתה חייבת להיערך לכל המאוחר בשבוע ה־28 היא סיכון שאסור לקחת. הילד הבריא שכל אחת מאיתנו רוצה ללדת חשוב מדי מכדי שניקח לגביו סיכונים.

התרומות שריגשו אותי
חלונות הראווה של פארק שרונה הפכו למיצבי אמנות הקוראים להחזרת החטופים. המיזם המרגש, המתמקד בילדים החטופים, כולל 14 חלונות ראווה ושילוט הפרוש ברחבי פארק שרונה ועל רחוב קפלן, שבו יושבות מדי יום משפחות החטופים. מחווה מרגשת של פארק שרונה, חמ"ל משפחות החטופים ו־Studio Ha! - עיצוב גרפי.

עצרת גדולה של תמיכה בישראל התקיימה לאחרונה בכיכר ויקטוריה במונטריאול, קנדה. בין הנואמים: פול הרשהורן, קונסול ישראל, ויו"ר העמותה לקידום החייל הדרוזי קופטאן חלבי הנמצא במסע הסברה בקנדה, למען ישראל.

משלוח ענק של 150 זוגות אופניים נתרם לילדי העוטף השוהים בערבה התיכונה על ידי המועצה האזורית. 2,200 בני המשפחות המפונות מתארחים במועצה וזוכים באירוח ובפינוקים כיד המלך, כולל ארוחות חמות, טיפול רפואי ופעילויות לילדים.