מי שיבקר בבסיס צבא אמריקאי ויראה בין הג'יפים גם מסוקים, לא יתבלבל: יש כלי טיס בשירות הצבא - ולא רק בחיל האוויר האמריקאי. כוחות היבשה בצבאות בעולם כוללים גם כלי טיס, וארצות הברית היא המובילה. נכון שיש גם חיל אוויר וים, אולם מטוסים ובייחוד מסוקים יש בכולם. מתברר ששיתוף הפעולה בקרב היבשה הוא יעיל יותר, כאשר מעל ובסמוך לכוחות הרגלים ולטנקים, עומדים שני מסוקי תקיפה ומסוקי סער להנחתה ופינוי הכוחות. קרב יבשה שבו מעורבים הלוחמים בשטח כולל כלי טיס מקנה עדיפות לכוחות, כמו שלמדנו בשבועות האחרונים.

ביידן מאוכזב מנתניהו: "לוקח לו יותר זמן משקיוויתי"
פרופ' באוניברסיטה הפתוחה פרסם תמונה של אדם עושה צרכים על הדגל - ונחקר

לטייסות ולטייסי המסוקים בחיל האוויר יש קורסים משותפים עם עמיתיהם בשריון, השתלמויות בקורסי ההכנה לפיקוד וכך נוצרת היכרות אישית הבאה לידי ביטוי בקרב היבשה, עד לרמה שבה אחד משתף את השני בתכנון ובדילמות המבצעיות ובתחקירים. בבוקר שבת ה־7 באוקטובר זה בא לידי ביטוי ביתר שאת: שיחות אישיות הובילו לקידום כוחות, טלפונים הקפיצו מסוקים לזירה. אין הדבר נאמר כביקורת, אולם במדינה קטנה במזרח התיכון יש לזה ערך מוסף רב. מסוקי הכוננות המריאו ראשונים ואחריהם כמעט מיד כל השאר, נכנסים לתמונת קרב בלתי ידועה ומודיעין לא ברור, אבל עם המון רצון לסייע. חלק מההקפצות הסתייעו בשיחות בין אנשים שמכירים אחד את השני.

שיתוף פעולה בין כוחות היבשה למסוקים בא לידי ביטוי עוד בשלב התכנון, כך שבמקרים רבים מתאמנים יחד לקראת ביצוע תרגיל או מבצע, עבודה על בסיס מפות דומות ומונחים זהים, אולם הדבר הבולט ביותר הוא הרצון המשותף לסייע אחד לשני, שכן סיוע טוב ככל שיהיה אינו חד־כיווני כפי שנוטים לחשוב, אלא שילוב של שתי משימות שונות שהופכות לאחת. מטרת הכוח הקרקעי בקרב היא גם מטרת המסוקים. החיפוי האווירי, הנחתת הכוחות, חילוץ והצלה ועוד, הם ממרכיבי הלחימה, כפי שאנו מבינים בימים האחרונים מהחזיתות השונות. שיתוף הפעולה הזה נועד להבטיח את שרידות הכוחות ולהגן על החיילים היוצאים לבסוף מהמשוריינים ומן הטנקים ונלחמים בשטח עירוני או אחר, אל מול אויב שבדרך כלל מכיר את הגזרה היטב. מערך משולב של כוחות אוויר וקרקע מייצר כוח אש מסיבי ומאפשר תמרון קרקעי משופר.

מסוקי חיל האוויר הישראלי אינם שונים ממקביליהם בעולם, כך גם שיתוף הפעולה. התקיפות בדרום ובצפון בשבועות האחרונים מתבצעות בדיוק כפי שאומנו הכוחות, אלו אנשים שלרוב מכירים אחד את השני בדרגי הפיקוד. היכולת לשנות מטרות בזמן אמיתי לפי דרישות הכוח, הראייה קדימה מן הגובה לאן כוחותינו אמורים להגיע וניקיון השטח, או התרעה על התקרבות מחבלים לעבר כוחותינו, משמשות כעין בוחנת ובמידת הצורך גם יד חזקה לכוח הלחימה. במקרים רבים עיני הלוחמים על הקרקע מסייעות גם לטייסות ולטייסים שגם הם נדרשים להתגונן מפני איומים מן הקרקע.

צילומי הכוונות המשוחררים מעת לעת לתקשורת מלווים בשפה שנדרשת שנייה להבין שהיא בכלל עברית. אבל זו בהחלט שפה מוכרת ומובנת למי שצריכים להבין. הלחימה היא משולבת ומצריכה שיתוף פעולה כמה שיותר טוב, שיתוף פעולה שקיים, ראוי להערכה אינסופית ומהווה נקודת אור בוהקת בימים האפורים והלא פשוטים שעוברים על מדינת ישראל.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי