מילון המלחמה לא פסח על המילה "תמרון": תנועה מסודרת ומתוכננת של כוח צבאי בדרך אל היעד. מטרת התמרון היא ליצר תוכנית סדורה, כזו שתפחית בסיכונים ותייצר מקסימום הישגים, בשלל תחומים. בישראל של נובמבר 2023 התמרון המקביל לצבאי הוא כלכלי־אזרחי, שכן הטיפול בעורף ומחיר המלחמה אסור שיתגלו רק בסופה. למילה "ניצחון" אפשר לצקת תכנים רבים, אולם עשרות אלפי מפונים מגבול הצפון והדרום, לא יכולים להישאר מחוץ לתמונת הניצחון המיוחלת, כך גם מאות אלפי מובטלים שנאספים בחודש אחד לצד צמיחה שלילית והוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום. ללא הבטחת עתידם של כל אלה, לא נוכל להכריז על ניצחון אמיתי.

"הקיצוץ לא מספיק": בנק ישראל הולך על הראש של סמוטריץ'

כשבערוצי החדשות משדרים מהחזית, סוכנויות דירוג האשראי בוחנות את מצבה של ישראל. כאשר הטנקים מתניידים באבק הדרום יש פחות תנועה בכבישי ישראל - ומדובר בסממן מדאיג של האטה כלכלית. טבעית ומובנת, אבל אסור לנו לתת לה לצבור תאוצה: יש להתחיל בתמרון כלכלי מיידית. מהלך שיאגד את משרדי הממשלה הנוגעים בדבר יחד יאתר חסמי בירוקרטיה ויטפל בהם אחד־אחד.

תמרון כלכלי נדרש להיות מתוזמן ומתואם. מן הראוי שתקום מועצה כלכלית עליונה המורכבת ממיטב הכלכלנים והיועצים, שיידעו לתכלל ולתכנן מהלך כלכלי שבסופו ישראל תצמח. נכון שמהלך כזה דורש תיאום הדוק בין הרשויות, אבל אחרי שנתיים של קורונה היינו צריכים רק להוציא את הרשימות מהמגירה ולעשות התאמות למצב. רק כנראה שלא כך הדבר באומת הסטארט־אפ שלנו.

אין לדעת לאן יתפתחו הדברים בעתיד הקרוב, שכן הזירות שונות ומורכבות. דבר אחד בטוח: ההשפעה על הכלכלה. מי שלא מבין זאת יתקשה מאוד ביום שאחרי. הניצחון הצבאי, אם נהיה אמיצים מספיק כדי להשיגו, לא יהיה שלם ללא תיקון אזרחי עמוק, שיתבטא במסגרות ממשלתיות שעובדות ומגיבות מהר, ברשויות המתואמות אחת עם השנייה ובממשק מידע שווה לכל נפש, כזה היודע להסביר לאזרח מה מגיע לו, ולא דורש מאנשים מבוגרים להוריד אפליקציה...

מתוך מעל 140 חברות תעופה שנחתו בישראל לפני ה־7 באוקטובר נשארו בערך 12. מדובר באירוע כלכלי משמעותי בממדים היסטוריים, כזה שלא היה עובר לסדר היום באף מדינה מערבית מתוקנת. ניהול כלכלי בחירום מבטיח שגרה יציבה, לא צריך להיות כלכלן גדול כדי להבין את זה. "חרבות ברזל" (שם זמני?) היא מלחמה מוצדקת ומתומרנת היטב במישור הצבאי, אך חסרה את המישור הכלכלי־אזרחי המתנהל בעצלתיים אחרי שהוזנח - והוא כאמור, לא "רק" חשוב ליום שאחרי הניצחון, אלא חלק של ממש ממנו, ממש כמו המטרות הצבאיות.

תמרון הוא מהלך מסודר למען השגה מקסימלית של יעדים ברורים. במקרה הישראלי הבנקים צריכים להיות דומים לטנקים, משרדי הממשלה לחטיבות בפיקוד הדרום והמנהלים הבכירים ברשויות השונות - לסגל הפיקוד הבכיר שנכנס לאזורי הקרבות בעזה. מי שלא מבין את החיבור בין התמרון הצבאי למקבילו הכלכלי־אזרחי ייתכן ולא יזכה לראות ניצחון של ממש, הישג שיהלום את הרוח המרשימה שמגלים הישראלים בחזית ובעורף. במקום שבו אנו חיים אנו נידרש לנצח גם בזירה הכלכלית, כי אין לנו פשוט כל אופציה אחרת: תביטו לשמיים במרכז הארץ בלילה, כבר לא נראים בהם אורות נחיתה של מטוסים בדרכם לתל אביב, וזה מדאיג.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי