"unqualified", "החלטנו להתקדם עם מועמדים אחרים ואם תהיה משרה שמתאימה לכישוריך בעתיד ניצור קשר", אלו רק חלק מהתשובות שמחפשי עבודה מקבלים בימים אלו במייל, בהמשך למשרות שפנו לגביהן.

אחיה של ירדן רומן שהייתה בשבי חמאס: מה היו עושים לשבויים שאמורים להשתחרר
ההודעה שקיבלו המילואימניקים בצפון חושפת את תוכנית צה"ל? | בן כספית

זו אינה קלישאה, בזמן מלחמה קשה יותר לחפש עבודה! ומדוע?

בזמן מלחמה, נגרמים נזקים כלכליים למשק: עלויות ישירות של המלחמה ונזקים כלכליים לבעלי עסקים, ארגונים וחברות שאינם פועלים במתכונתם הרגילה, אם הם פועלים בכלל. 

בעוד מילואימניקים רבים מגויסים כדי לתרום למאמץ המלחמתי, החברות או העסקים הקטנים שבהם הם עובדים נשארים עם משבצת ריקה בתפקיד שלהם, דבר שמוביל לעומס על שאר חברי הצוות מצד אחד, ומצד שני יש לא מעט חברות וארגונים שמפרסמים פחות או מעלים פרסומים שמביעים סולידריות ברוח המצב, שאינם בהכרח פרסומים ישירים לגיוס לקוחות חדשים.

לדוגמא, רשת הלינקדאין כבר שינתה את פניה. מחד רואים מעט מאד פרסומים עסקיים ומאידך שיתופים רבים של סרטים ופוסטים ברוח ההסברה העולמית. כמו כן, חברות וארגונים מעלים תמונות ופוסטים שמציגים את התרומה שלהם ברוח התקופה, שמביעים סולידריות ברוח המצב.

כמו כן, בזמן שגני הילדים לא פעלו ובתי הספר פעלו במסגרת למידה מרחוק, כמובן שהעבודה של עובדים שהם הורים לילדים שנשארו בבית לא הייתה פרודוקטיבית באותה מידה כמו בשגרה. בעלי תפקידים רבים בחברות נעדרו מהעבודה וכמובן שהדבר השפיע גם על העובדים הנשארים. כתוצאה מכך עובדים רבים הוצאו לחופשה ללא תשלום (חל"ת), וחלקם ממשיכים אותה עד היום. ההאטה במשק גם מושפעת ממצב הרוח הלאומי. בענפים מסוימים קונים פחות או צורכים פחות שירותים.

כל זה הוביל לפחות הצעות עבודה שמפורסמות על ידי מחלקות HR ומעסיקים. 

יש מנהלות HR בחברות וארגונים שמעידות שחוזים שנשלחו לעובדים חדשים במסגרת תהליכי גיוס הוקפאו ברוח המצב. מנהלים אחרים מעידים שהיו רוצים מאד לגייס אך דוחים את התהליך לאחרי שהמצב יחזור לשגרה.

עם זאת, חברות עסקיות שמפרנסות בתי אב ומניעות את המשק לא יכולות פשוט להעלם, ולכן יש עדיין משרות פתוחות, ראיונות עבודה שמתקיימים וכן מנהלים ומגייסים שמחפשים גם הזדמנויות.

פנינה קרן שכיהנה כסמנכ"לית משאבי אנוש באוניברסיטת בן גוריון ובבנק ישראל, מרצה במיזם הדיגיטלי ללימוד פרקטיקות ניהוליות, ארגוניות ומיומנויות ניהול, ויועצת לתהליכי גיוס להנהלה בכירה, אומרת: "תמיד יש הזדמנויות! יש גם לא מעט משרות פתוחות שמפורסמות בימים אלה באתרי הדרושים, באתרי האינטרנט של החברות, וברשת הלינקדאין. אמנם יש חברות שהקפיאו תהליכי גיוס, אבל לא כולן. יש כאלה שיודעים להפוך משבר להזדמנות, וכמו תמיד מחפשים את הטאלנטים. ויש חברות שיודעות שהמשבר זמני, ולכן לא רוצות לפגוע בהון האנושי הקיים, לעת שתגיע ההתאוששות, ולא יצטרכו להתעסק בגיוס ולימוד מחדש של ההון האנושי. 

לכן, חשוב מאד להקפיד במסגרת חיפוש העבודה בתקופה הזו על שלושה דברים חשובים:

1. ניסוח ועיצוב נכון של קורות החיים: הרבה קורות חיים לא עוברים את הסינון הראשוני, וכיום יש יותר פניות על כל משרה. מגייס עובר כמה שניות על כל קורות חיים. כדי שקורות החיים יעברו את הסינון הראשוני, יש להיעזר בתכנות ייעודיות וחינמיות לעיצוב וכתיבת קורות חיים. יש להגיש את הפורמט הסופי בתצורת קובץ PDF, להשתמש במילות מפתח רלוונטיות, שכן היום יש רובוטים שמסננים את קורות החיים, לכתוב באופן קצר ותמציתי, ולהפריד בין עיקר לטפל, שכן "תפסת מרובה לא תפסת".

2. קשרים: תמיד טוב להיעזר בנוסף בקשרים רלוונטיים. זו דרך יעילה לצלוח את הסינון הראשוני של קורות החיים שמסייעת לשים את הפוקוס על המועמד, אם הקשר הראשוני מגיע עם המלצה טובה זה בהחלט יכול לעזור. אם ברצונכם להגיש מועמדות למשרה מסוימת, רצוי מאד לבדוק במעגל החברים הקרוב שלכם, ו/או באמצעות בדיקה במעגלי החברים ברשת הלינקדאין עם עובד חברה שיכול לקשר, לקדם ולמסור לכם מידע על החברה.

3. הכנה מוקדמת: יש להתכונן לשאלות שיכולות להישאל בראיון העבודה, ועל תשובות שעליכם לענות, לדוגמא אם יש "חור" בקורות החיים, לגבי תקופה מסוימת שלא עבדתם, או מדוע עזבתם או פוטרתם ממקום העבודה הנוכחי ועוד, ללמוד על הארגון שאליו מגישים מועמדות ולהגיע מוכנים. למשל באתר glassdor מומלץ לחפש מידע מעובדים שעבדו בחברה שאליה אתם מגישים מועמדות.

כל אלו יכולים להגדיל את הסיכויים להתקבל לעבודה.

שנדע ימים טובים מאלה, ונתפלל להשבת כל החטופים בהקדם ובבריאות טובה, ולשמירה ולחזרתם בשלום של כל חיילי צה"ל.

הכותבת היא מפתחת ספריית תכנים דיגיטלית בתחום התעסוקה והעסקים ללימוד פרקטיקה ניהולית, פרקטיקה ארגונית ומיומנויות בעולם העבודה לפיתוח עובדים ומנהלים. התכנים מועברים על ידי מנהלים ובעלי תפקידים בכירים במשק הישראלי מקבוצת אל הנכס

עו''ד שרון הר זהב (צילום: פרטי)
עו''ד שרון הר זהב (צילום: פרטי)