המלחמה בעזה והפגיעה הקשה בחקלאי העוטף העלתה לראש סדר היום את סוגיית הסיוע לחקלאים הנואשים לידיים עובדות ומתנדבות. חברות גדולות במשק שלחו את עובדיהן להתנדב בשדות כמחווה ציונית, וחלק מבתי ההשקעות בתוכם. המחזה המרגש הוליד את הטור הנוכחי.

לפרשן הבכיר בארה"ב יש בשורה טובה: "ישראל יוצאת מהמשבר חזקה מתמיד"
ישראל מתפארת ובצדק במערכת חץ 3, אבל יש מערכת חדשה שמשאירה אותה מאחור

מילותיו של דוד המלך "הזורעים בדמעה, ברינה יקצורו" מצוטטות באורח קבע במאמרים העוסקים בהשקעה הנדרשת מכל אחד ואחת על מנת להצליח ולקצור את פירות ההצלחה, אך אם יש תחום שהטקסט הזה פחות מוכר - זהו תחום ההשקעות.

צייד או חקלאי?

את ציבור המשקיעים אפשר לחלק לשני סוגי אנשים - ציידים וחקלאים. בעוד שהראשונים נראים כמו השחקנים המנצחים במגרש, דווקא האחרונים קוצרים את הפירות המשמעותיים ביותר.

הציידים לא מתמידים במדיניות ההשקעות שלהם. מטרתם אחת ויחידה, להביא מענה מהיר ככל הניתן לתחושת הרעב המנקרת בהם ברגע זה. הם יוצאים לצייד ומבקשים לשוב בהקדם כשהטרף בידם. הטרף במקרה הזה אינו פגר חיה, אלא תשואה משמעותית בפרק זמן קצר. 

לצורך השגת היעד, מוכנים הציידים לנקוט בכל אסטרטגיית השקעות אפשרית, כאשר לא פעם האחת מנוגדת לקודמתה וכל זה כשאין די זמן לשקול ברוגע את כדאיות ההשקעה.

החקלאים לעומת זאת, מוכנים לעמול קשה ולהזיע עד להשגת אותה תוצאה מבוקשת - תשואה מקסימלית ככל הניתן. אך אלה עושים זאת בחוכמה ובתבונה. קודם יחרשו כל פיסת מידע על מכשיר ההשקעה, החברה, הסקטור ואף הכלכלה בה הם מבקשים להשקיע. לאחר מכן יזרעו בהדרגה את כספי ההשקעה לצורך השגת יחידות ההשקעה במחיר לא יקר, ואז ימתינו בסבלנות עד לצמיחת הפירות.

משקיעים אלו לא ייבהלו אם חלילה תבוא סערה שתפגע בצמיחת הפירות, מתוך הבנה כי הסערה תחלוף תוך זמן קצר ואז תחל הפריחה הגדולה. בזמן שהציידים יעזבו את הזירה בשל הסערה, הם ימשיכו להשקיע בקרקע הפוריה ותקופה לאחר מכן אף יקצרו את הפירות.

פטירתו לאחרונה של מייסד ברקשייר האת'ווי צ'ארלי מנגר הזכירה לכולנו שוב עד כמה נכון להשקיע מתוך ראייה רחבה וארוכת טווח, ובעיקר עד כמה אפקט הריבית דריבית משחק לטובתנו כשאנו לא מייצרים אירועי מס מיותרים במהלך תקופת ההשקעה.

אז מה אתם, ציידים או חקלאים?

הכותב הוא מנכ"ל "הירשוביץ פיננסים"

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם