כשאתם קונים מניה אתם קונים למעשה חלק בחברה. אותו דבר גם כשאתם קונים חלקי מנייה. בהתאמה כמובן. ואם יש לכם חלק בחברה, אכפת לכם ממנה ואתם רוצים שהיא תצליח. אחרת לשם מה קניתם חלק ממנה? וכדי שחברה תצליח היא צריכה הרבה דברים. נניח מוצרים, שוק, תמחור, תמחיר ומכירות. אבל עזבו את כל אלה. חברה צריכה מנכ"ל, מנהיג שיוביל אותה קדימה. מנכ"ל שיביא אותה להצלחה ויעלה את שווי המנייה שלה...

במסגרת מחקר בן עשר שנים בדקה גוגל ומצאה את עשר התכונות הנדרשות למנכ"ל טוב. לא אלאה אתכם יותר מדי, מדובר בתכונות של מנהיג. הנה הרשימה בקצרה: יודע להחליט; מוביל ולא נגרר; אכפתי לעובדים; מאמן ומנחה; יועץ ומלווה; משתף ומקשיב; מעשי ומכוון לתוצאות; דוחף להצלחה ומפרגן; משתף פעולה; בעל חזון ואסטרטגיה. עשר שנים – עשר תכונות.

אבל ישנה עוד תכונה אחת שנראה כי נשמטה מתוצאות המחקר של גוגל אך הוכחה כמשמעותית ביותר למנכ"ל המצליח. תכונה שמסבירה איך זה שמנכ"לים מוכשרים בחברות ציבוריות, כאלה שהיו מצוידים בכל עשר התכונות דלעיל, לא הצליחו להשיא ערך למשקיעים במניותיהן. מה היה חסר להם?

בואו נחזור מעט אחורה לשלב בו החלטנו לרכוש את המניה. קראנו את הדוחות, שרדנו את התשקיף, עשינו שיעורי בית ועמדנו לרכוש את המניה. מה עוד נותר לנו לעשות רגע לפני שיגור פקודת הקנייה. נכון. בדיוק. לבדוק מי מנהל את החברה, מה אנחנו יודעים עליו והאם יש בו לפחות את אותן תכונות בסיס שנדרשות ממנכ"ל.

ואחרי כל זה, ישנה עוד תכונה שעשויה להיות קריטית להשקעה שלנו. מה היא אותה תכונה שהופכת מנכ"ל מוכשר ומקצועי לכזה שבזכותו יגדל פוטנציאל התשואה שלנו?

מחקר חדש שהתפרסם ב'סיינס דיירקט' מגלה ש"צניעות" עשויה להגן על ההשקעה שלנו גם במקרים שחברות מאכזבות בדוחותיהן. ניתוח מילולי שנערך לשיחות שערכו מנכ"לים עם משקיעים, חשף משהו מעניין ומרתק: ככל שמנכ"ל החברה לקח אחריות על הכישלון ודיבר בצניעות, כך הצטמצמה ירידת שווי מניית החברה "שלו" אצל האנליסטים. ככל שהמנכ"ל האשים גורמים אחרים ודיבר ביוהרה, כך טיפסה ירידת הערך של המנייה "שלו" אצל האנליסטים.

מדוע? משום שכלכלה אינה שוכנת במגדל השן. היא חלק מהחיים שלנו. מנכ"לים שנהגו בצניעות שידרו אמון כלפי המשקיעים דווקא משום שלא ניסו להאדיר את ביצועיהם ואף נטלו אחריות. מהמחקר עולה שלצניעות יש ערך כספי אמיתי.

דניאל שבקס הוא מנכ"ל ’הירשוביץ פיננסים'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.