חמש שנים ושלושה חודשים אחרי שהפסיד לה את ראשות העיר חיפה, זומן יונה יהב בפעם הראשונה ללשכתה של עינת קליש, לשכה שהייתה ביתו השני במשך 15 שנות כהונתו בתפקיד. הם לא נפגשו מאז 30 באוקטובר 2018, מיד אחרי ההודעה על תבוסתו וזכייתה ב־55% מהקולות. הוא עזב את מטה הבחירות שלו והלך הביתה, היא סירבה להצעתו להעביר לה חפיפה.

סקר "מעריב" בחיפה: יהב מוביל, כמה מקבלת עינת קליש רותם?

קדנציה ומשהו אחרי שהיה בגלות, כשהוא מתכנן קאמבק מפואר שלא נופל מזה של צביקה פיק ז"ל בזמנו, והסקרים מנבאים לו ניצחון לא מוחץ בסיבוב הראשון, שיביא ככל הנראה לסיבוב שני, נפגשו ראש העירייה המכהנת וזה שלשעבר, ואולי לעתיד, כדי לחלוק תובנות על איך להכין את חיפה לתרחיש של פתיחת מלחמה מול חיזבאללה בצפון. יהב, שצבר ניסיון יקר מפז במלחמת לבנון השנייה, שמח לחלוק אותו עם הצ'ילבה, למען העיר שהוא כל כך אוהב, ובתזמון שמחמיא לקמפיין שלו.

"היא תמיד התעלמה ממני", הוא אומר לקראת הבחירות בעוד שבוע וחצי, שייראו הפעם אחרת לגמרי מבחינתו. "ואז היא קראה לי כדי שאסביר לה מה היה במלחמת לבנון השנייה. העוזר שלה ישב בחדר עם מחברת פתוחה ורשם כל מילה. את יודעת שפיקוד העורף האמריקאי שלח נציג שעבד איתי? אחר כך הם פרסמו ספרון בשם 'הגיבור מחיפה'.

"עוד לפני שפרצה המלחמה החלטתי שבחיפה תהיה רגיעה. כשהתחילו לירות עלינו טילים, פחדתי שהתושבים יברחו מהעיר. אנחנו עיר צפונית, והדרך היחידה לברוח היא דרומה כשהצבא עולה צפונה, דבר שהיה עלול ליצור בלגן נוראי בכבישים. קודם כל פיזרתי פסיכולוגים במוקדים של 106, כך שכשאזרח יתקשר הוא יקבל מענה כולל וטיפול ראוי. השתדלתי לשדר שהדברים בשליטה ושאין צורך לברוח. ואכן רובם המוחלט של התושבים נשארו. איך אני יודע? כי אני יושב על השיבר של המים והצריכה במלחמה נשארה אותו דבר כמו לפניה".

"שלחתי את גזבר העירייה למערכת הבנקאית ולוויתי 70 מיליון שקל. אם משהו נשבר, בניין נהרס, אני מתחיל מיד לבנות ולא מחכה למס רכוש. ראש הממשלה אז היה אהוד אולמרט, שלמד איתי בפקולטה למשפטים, ואחרי המלחמה הוא הסכים להחזיר לי את הכסף. פתחנו גני ילדים ובתי ספר בחניונים של המרכזים המסחריים. בקומה הכי תחתונה הכנסנו ציוד, משחקים ופינות ישיבה לילדים, ובקומה מעל מתחם להורים, עם סרטים והרצאות. ביקשו שאמשיך עם הפעילות הזו גם אחרי המלחמה".

גם המלחמה הבאה יכולה ליפול במשמרת שלך אם תיבחר.
"אני מאמין באמונה שלמה שבירת הצפון לא תיפול. אנחנו נוציא את המפעלים מהמפרץ, נרדד את החומרים שיש בהם למינימום, נפרוש ממ"דים ניידים ברחבי העיר, במקומות ציבוריים ובבתי ספר, ונלמד את הילדים בלימודים מרחוק או בפורמטים שיתאפשרו ונכניס עניין בתוכנית הלימודים. בלבנון השנייה לקחתי את עובדי העירייה לכמה ימי היערכות מרוכזים בירושלים ובאנו מוכנים".

שר הביטחון והרמטכ"ל מעלים הילוך לקראת כניסה למערכה בזמן הקרוב מאוד. יש סיכוי סביר שלא יהיה לך זמן להיערך לכל זה.
"אתחיל לטפל בזה דקה אחרי שאיבחר. אני רוצה להקים הפעם קרן של 300 מיליון שקל, במימון של המדינה ותרומות מחו"ל, כדי לשדר לתושבים שהעניינים נמצאים בשליטה. תעקבי אחרי האמירות של הנוצרים בלבנון. הם עושים הכל כדי שלא תהיה מלחמה כי אין להם עניין שהיא תיפתח ואני מאמין להם".

טוענים נגדך שבמשך 15 שנות כהונתך השקעת בפרויקטים של תרבות במקום במיגון, ולכן פערי המיגון בעיר גבוהים.
"הטענה שהסטתי תקציבי ביטחון לתרבות היא טיפשית כי אי אפשר להסיט תקציבים צבועים. גם מיגנתי את העיר וגם השקעתי בפרויקטים שעליהם זכינו בפרסים. הקמתי את מרכז ניהול המשברים הכי מפותח במדינה, שנמצא מתחת לאדמה באזור הטכניון הישן, עם הציוד האלקטרוני הכי חדיש ומחסנים לשעת חירום. חילקתי את העיר לחבלים, כשבכל אחד מהם יש מרכז קטן דומה, וייסדתי סיירת ביטחון ענפה, שחבל שנעלמה".

הוא לא ילד, יהב. בן 79, נשוי פלוס שלושה ילדים ונכדים, אבל מלא אנרגיות כמו בן 40. סוגיית הגיל ליוותה את הקמפיין שלו מאז הכריז שהוא מתמודד שוב לראשות העירייה ביוני שעבר. קראו לו "קשיש", פרסמו תמונה שלו בכיסא גלגלים, שלפו מהארכיון דברים שאמר בגנות גילו המופלג של ראש העירייה אריה גוראל בן ה־75 והפיצו דוח רפואי מפוברק, לטענתו, שכלל גם סעיף של "חוסר תיאבון".

יונה יהב, ראש עיריית חיפה לשעבר (צילום: אלעד מלכה)
יונה יהב, ראש עיריית חיפה לשעבר (צילום: אלעד מלכה)

"יונה נראה לך אחד שסובל מחוסר תיאבון"? שואל ליאור, הקמפיינר שלו. בסוגיה הזו אני חייבת להסכים איתו. אפשר להגיד עליו כל מיני דברים - חוץ מזה. יהב אוהב לאכול. בראיון הרדיופוני הראשון שעשינו הוא לעס לי באוזן משהו במרץ, עד שלא הייתה לי ברירה אלא לאחל לו "בתיאבון".
אחרי קדנציה בעייתית של קליש, שתפקדה בקושי מול מועצת עירייה לעומתית והביאה את המונח "חוסר נגישות" בואכה "התעלמות" לשיאים שלא נראו בישראל, נוצר ואקום שאליו נשאבו 12 מועמדים שחושקים בראשות העיר חיפה, ונלחמים ראש בראש. יהב מתמודד, בין היתר, מול דמויות אהודות כמו יעקב בורובסקי ודוד עציוני, שמזנב בו. לפי סקר "מעריב", יהב זוכה ל־27% מהקולות ועציוני ל־17%, לא מספיק בשביל נוקאאוט בסיבוב הראשון, אף שהוא בטוח שזה יקרה. קליש, שמתמודדת שוב, זוכה בקושי ב־5%.

ההפסד בבחירות הקודמות פגע בו. "כשהתעוררתי בבוקר למחרת אשתי אמרה לי: 'אני מתחילה לארגן לך תוכניות כדי למלא את הזמן'".

היית מדוכא?
"הייתי מופתע. בכל מקום בעולם קיבלנו פרסים על פרויקטים שעשינו. בכנס בספרד קיבלתי פרס על פרויקט העיר התחתית. לא הבנתי למה הפנו לי עורף. אחר כך הבנתי שלא דאגתי בשיא הסולידריות לסביבה. למדתי מהשגיאות והייתה לי מורה קשוחה. בתקופה שלה הייתה נסיגה גדולה של העיר בכל מיני פרמטרים, והחלטתי שאני מתחיל לעבוד ולתקן כדי להחזיר עטרה ליושנה, כי אני פטריוט חיפאי. בחמש השנים האלה יכולתי רק לקטר ולתת עצות, אבל המון תושבים פנו אליי כדי שאייעץ להם ואפתח דלתות, רק שסגרו אותן בפניי. הרציתי, עשיתי מנטורינג לראשי ערים, בין היתר לראש עיריית בת ים".

אחרי שנתיים וחצי מחוץ לבניין העירייה, ואחרי שניגש למכרזים של תפקידים ציבוריים ולא צלח אותם, הוא החליט לחזור לשם. "נסעתי לאירוע 'בתים פתוחים' בירושלים. התפשטה הידיעה שאני בקהל ומנכ"לים של משרדי ממשלה הגיעו כדי לדבר איתי על חיפה. הבנתי עד כמה קשה מצבה וכאב לי. נולדתי וגדלתי בעיר, היא המהות שלי, עיר אחת עם חמש דתות".

הישיבה בחוץ עשתה לו טוב, הורידה את רמת ההיבריס למינימום, האריכה את הפתיל שהתקצר דרמטית בסוף כהונתו האחרונה וניקתה את החומצות שהצטברו בוורידים והרחיקו ממנו אנשים.

"אתנהג בצניעות, אקשיב, אשמע ואלמד, גם אם לא אבצע את כל מה שמבקשים ממני. לא תמיד הייתי בהאזנה מלאה. אהיה המבוגר האחראי, שמביא איתו ניסיון. ראש העיר צעירה, אבל מה שחשוב זה הניסיון. עוצרים אותי ברחוב אנשים שאני לא מכיר, ומבקשים סליחה שלא הצביעו לי, מבקשים שאצליח. לכן אני מחויב שבקדנציה הזאת אעשה היסטוריה ואתן להם בחזרה את מה שנלקח מהם.

"אני רוצה להקים ממשלת אחדות חיפאית, להכניס את כולם לקואליציה, גם את אלה שמתנגחים בי היום. יהיו בה כל אלה שטובת חיפה עומדת לנגד עיניהם. בכל הקדנציות שלי אף פעם לא הייתה לי אופוזיציה. וכן, אציע גם לקליש להצטרף אם תיבחר".

הדיון בקואליציית אחדות בחיפה מחזיר אותנו ל־7 באוקטובר. הוא היה בבית, רגע לפני שיצא לבית הכנסת. "כשראיתי מה קורה קיבלתי כזה הלם. ראש הלשכה בעירייה הוא מבארי. צלצלתי אליו ושאלתי מה קורה, והוא אמר שהוא עם אשתו והילדים בממ"ד. בני המשפחה שלו נפגעו באירוע בחדר האוכל".

"בעשור האחרון אני כל הזמן מתריע על הדרום ועל הצפון שאנחנו לא מתעלים אליהם את ההשקעות שמגיעות להם, אלא מתרכזים רק במרכז הארץ. אין מדינה בעולם שמתרכזת במרכז כלכלי אחד. ואני אומר את זה פה - המטרופולין של חיפה יקבע את עתיד מדינת ישראל. אנחנו חפצי חיים, הקמנו מדינה לתפארת בכלום זמן ואנחנו מחויבים לדאוג לה. כשראיתי את הדור הצעיר מגויס למשימה, ומגיע לכאן מכל קצוות תבל, התפעלתי. תחושת הבית טמונה אצלנו עמוק בלב. אני מחכה לבדיקה איך הגענו למצב שטבחו בנו בצורה כל כך אכזרית ולמה היינו אטומים לכל מידע והתרחשות סביבנו. הטעות הגדולה שלנו היא שאנחנו לא דו־שפתיים. אנחנו לא מדברים ערבית ולא מבינים אותם ואת התרבות שלהם. הכנסתי לימודי ערבית מדוברת חובה מכיתה ב'".

אחרי 7 באוקטובר לאנשים אין רצון לדבר ערבית. לא נשבר אצלך האמון בערבים?
"בחיפה הדברים האלה לא קיימים והאמון שלי בערבים לא פחת. אנחנו הבעיה. אנחנו לא יודעים איך לדבר ולהתנהג איתם".

חמאס חטף והרג תושבים שוחרי שלום בעוטף, שהביאו ילדים מעזה לטיפול בישראל.
"אל תשווי בין חמאס לערבים בחיפה. אנחנו עיר של חמש דתות ואנחנו מצליחים לחיות כאן בדו־קיום. זה התחיל בראש העיר הראשון שהיה מוסלמי ובנו נישא ליהודייה. אני לא מוכן לאבד אמון בערבים ואנחנו חייבים ליצור שותפות. הייתה לי חברה בבארי שהקימה את 'נשים למען שלום', חצי עזה היו חברים שלה, ושרפו אותה. בחיפה זה סיפור אחר לגמרי. כמו שאמרתי, נקים כאן ממשלת אחדות בעיר, כי אין ברירה".

ובגלל שהמדינה לא ממש מתפקדת. אין ברירה.
"האזרח לא מכיר את השרים ורה"מ. הפוליטיקאי היחיד שהוא מכיר זה את ראש העיר. השלטון המקומי צריך להיות בנוי ככה שיוכל לעזור לאזרח הפשוט. אני אהיה הנציג מול הממשלה. עבדתי היטב מול כל הממשלות ואעבוד גם מול הממשלה הנוכחית".

השתתפת בהפגנות נגדה.
"היינו בהפגנות נגד הרפורמה המשפטית כי אני עו"ד ואני מבין לעומק מה הם רצו לעשות. למה שכל הצדדים לא יישבו יחד וימצאו את המלכד? אני לא מאמין שמישהו ינקום בי בגלל זה. מעולם לא יצאתי נגד נתניהו, מצאתי תמיד את הדרך לדבר עם כולם".

תנצח בסיבוב הראשון?
"כן. ואם ניאלץ לעשות סיבוב שני, אנחנו ננצח בו. בכל מקרה אני בא לקדנציה אחת בלבד. קדנציית תיקון".