"חדשנות היא המפתח לקידום עולם טוב יותר והיא חיונית להבטחת עתיד של שלום ושגשוג", כך טענו כמה מבכירי היי-טק הישראלי במהלך כנס "נקודת מבט משותפת - פסגה גרמנית-ישראלית", שנערך בברלין.

הכנס, שאורגן על ידי הג'רוזלם פוסט ו-WELT, החברה בקבוצת התקשורת אקסל שפרינגר, כלל פאנל מיוחד בנושא "חדשנות וכלכלה", בהשתתפות ירון אשכנזי, מייסד ושותף מנהל של Awz Ventures, ד"ר דן דבירי, מייסד שותף. ומנכ"ל CarbonBlue, עומר קילף, מייסד שותף ומנכ"ל Innoviz Technologies, והייקו תומס, בכיר במשרד האוצר הפדרלי הגרמני.

"בעולם שבו האוכלוסייה גדלה והמשאבים דלים ומוגבלים, חדשנות היא הדרך היחידה להבטיח שניתן יהיה למנוע קונפליקטים בטווח הארוך", אמר ד"ר דבירי. CarbonBlue הייתה אחת מהחברות שנבחרו להשתתף באירוע, על ידי מכון היצוא הישראלי, ארגון ללא מטרות רווח שהוקם בשנת 1958 כמיזם משותף של מדינת ישראל והמגזר הפרטי לעידוד וקידום היצוא הישראלי וסחר בינלאומי. "כדי ליצור חדשנות יש צורך בשיתוף פעולה עם מדינות וארגונים, כמו משרד הכלכלה או מכון היצוא הישראלי, לא רק עם עסקים פרטיים", הוסיף ד"ר דבירי.

אבי בלשניקוב, יו"ר מועצת המנהלים של מכון היצוא הישראלי, הדגיש כי חיפוש אחר שווקים חדשים למוצרים ושירותים ישראלים הוא המפתח להצלחה הכלכלית של התעשייה הישראלית, במיוחד בזמנים קשים אלו. הוא הוסיף כי על ישראל לעשות הכל, במיוחד בזירה העולמית, כדי למשוך השקעות חדשות למפעלים בנגב ובגליל, לחיזוק הפריפריה.

אשכנזי גילה כי מניסיונו האישי, גם לאחר אירועי ה-7 באוקטובר, רמת העניין בהשקעות בישראל לא ירד. "אנחנו רואים מאות משקיעים ששואפים להשקיע עכשיו בישראל, יותר מבעבר, דווקא כדי להבטיח שנמשיך להיות סטארט אפ ניישן",לדבריו, "עבורם, ישראל היא אי של יציבות במזרח התיכון".

אשכנזי הדגיש כי Awz Ventures - חברת הון סיכון קנדית-ישראלית עם תשע קרנות העוסקות בחדשנות - החליטה להגביר את התמיכה בישראל. "אנחנו אחת מחברות הסיכון הבודדות שהחליטו להקים מיד קרן פילנתרופית, בשיתוף פעולה אסטרטגי עם 'הג'רוזלם פוסט'. הקרן מקדמת מטרות כמו הבטחת טיפול נפשי לנפגעי 7 באוקטובר ומימון יוזמות לשיקום והגדלת כלכלת הדרום", הוא הסביר.

חברי הפאנל ציינו גם כיצד גרמניה מייצגת שוק חשוב עבור חברות ישראליות רבות. עומר קילף, מנכ"ל ומייסד Innoviz Technologies, חברה נוספת שנבחרה להיות חלק מהמשלחת הישראלית לברלין, הדגיש את הקשרים ההדוקים של המיזם שלו עם תעשיית הרכב הגרמנית.

"אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם חברות כמו ב.מ.וו ופולקסווגן לאורך כל השנה, עסוקים כל הזמן ביצירת הזדמנויות חדשות", אמר. "מצאנו שותפים לעסקים וכתוצאה מכך גם חברים". קילף ציין כי מאז 7 באוקטובר, הצוות של Innoviz חווה תמיכה ואמפתיה מהשותפים הגרמנים שלהם."אני כאן היום כדי להציג את היחסים ההדוקים בין האומות שלנו ודוגמה לשיתוף פעולה שתורם לשתי הכלכלות", אמר.

תומס הסביר כיצד תמיכה במדינה היהודית עבור גרמניה חיונית. "אנחנו עומדים בסולידריות מלאה עם ישראל וזה לא נתון למשא ומתן עבורנו", אמר. "אני שמח מאוד לדווח שחברות גרמניות הביעו את תמיכתן הבלתי מעורערת בישראל והמשיכו לעשות עסקים עם ישראל.

"הלקח היחיד שאנחנו רוצים ללמוד הוא שאנחנו צריכים לחזק עוד יותר את שיתוף הפעולה שלנו ולהמשיך להסתכל אל העתיד", סיכם.