למרות הלחץ הבינלאומי נגד השת"פ עם ישראל, אזרבייג'ן ממשיכה את ייצוא הנפט לישראל שכעת מובילה ברשימת המדינות שאליהם היא מייצאת נפט.

 על רקע פגישת נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נשיא הרפובליקה של אזרבייג'ן אילהם אלייב, בשולי ועידת הביטחון במינכן, פרסמה אזרבייג'ן את נתוני ייצוא הנפט שלה לחודש ינואר השנה. מהנתונים עולה כי ישראל מככבת במקום הראשון בטבלת המדינות המייצאות נפט מהמדינה השיעית הידידותית, והייצוא לישראל עמד על 523.5 אלף טון בשווי של כ297 מיליון דולר, ובכך עקפה בצורה משמעותית מדינות כמו תאילנד, איטליה ועוד.

בלשכת הנשיא בבאקו אומרים כי בפגישתו עם הנשיא הרצוג, השניים שוחחו על השיתוף פעולה בין אזרבייג'ן לישראל בתחומים שונים, ביו היתר צוינה פעילות הוועדה הבין-ממשלתית והקשרים המסחריים, הכלכליים, התרבותיים וההומניטריים. עוד הודגש כי תחילת פעילותה של שגרירות אזרבייג'ן בישראל נתנה תנופה לפיתוח היחסים המשותפים.

אילהם אלייב, יצחק הרצוג (צילום:  לשכת נשיא אזרבייג'ן)
אילהם אלייב, יצחק הרצוג (צילום: לשכת נשיא אזרבייג'ן)

הדיווחים האלו מעידים כי למרות הלחץ הבינלאומי שמופעל כנגד אזרבייג'ן בשל יחסיה הקרובים עם ישראל ובצל המלחמה בעזה, הנשיא אילהם ממשיך במדיניותו לטפח את היחסים בין המדינות וממשיך לעמוד לצד הקהילה היהודית המקומית.

גורמים ישראלים ומנהיגים יהודים שהשתתפו בוועידה הביעו דאגה מהדברים שפורסמו בדו"ח האחרון של משרד התפוצות על מצב האנטישמיות בעולם, שהצביע על עליה מדאיגה מאוד בשיעורי ההתקפות וגלויי האנטישמיות גם במדינות הנחשבות לידידותיות. שלראשונה בין הבולטות שבהן היא ארמניה, על פי הדו"ח; "השיח האנטישמי בארמניה מושפע ברובו מהיחסים בין ישראל לאזרבייג'ן ומהייצוא הביטחוני הישראלי אליה. יחסים אלו מעוררים כעס רב בחברה הארמנית על רקע התעצמותה של מלחמת נגורנו-קרבאך בין שתי המדינות. אולם העובדה שהארמנים בחרו להתמקד דווקא בישראל ולאו דווקא במדינות אחרות התומכות גם הן באזרבייג'ן מלמדת, כי הלכי הרוח האנטישמיים בארמניה עמוקים הרבה יותר וייתכן שאף מושפעים מבחוץ".

המנהיגים היהודים מהקהילות השונות ביקשו מראשי המדינות, השרים והדיפלומטים לסייע בכל דרך להגן על הקהילה הקטנה