"אנחנו יודעות מנתונים שמדברים בעד עצמם, שחברות שמעורבות בהן נשים בעמדות מפתח שורדות יותר ומגייסות יותר כסף כך שבייחוד בכלכלה הנוכחית שוויון מגדרי הוא מזמן לא פריבילגיה. יחד עם זאת, ישנה בעיה עולמית, נשים פחות מעורבות בעולמות החדשנות. זה עדיין תחום מאוד גברי, ובהרבה מובנים עולם הפטנטים משקף את הבעיה הזו", מדגישה עו"ד תמר לוצאטו, שעומדת בראש הפיתוח העסקי והשיווק ב"קבוצת לוצאטו". קבוצת "לוצאטו" היא מממנת־שותפה של פרס "יזמיות נשים - הדור הבא", שיוענק ליזמית מבטיחה בפסגת "נשים פורצות דרך" של קבוצת ג'רוזלם פוסט, ב־27 במרץ, במלון "קרלטון" בתל אביב. 

"בשנים האחרונות הוציא ארגון הפטנטים העולמי WIPO דוחות על אי־השוויון המגדרי בעולמות החדשנות", מסבירה עו"ד לוצאטו, "הדוחות הראו מגמה די מעניינת, בשני העשורים האחרונים עלה אחוז ההשתתפות של נשים בבקשות פטנט בינלאומיות (PCT), עם עלייה תלולה בחמש השנים האחרונות. לכאורה מדובר בבשורה טובה ומשהו שאנחנו יכולות לסמוך עליו, אבל אם נעשה תחזית לפי הנתונים, הקצב כה אטי, שנגיע לשווין רק בשנת 2061. 

עו"ד לוצאטו מוסיפה כי נתון מעניין שגילו במחקר הוא שנשים משתתפות יותר בצוותים מעורבים, בניגוד לגברים שעובדים הרבה גם בצוותים של גברים בלבד. "אנחנו לומדות מזה שנשים פחות נוטות לתפוס מקום בשולחן, או להשתתף בצוותים נשיים. בקבוצת 'לוצאטו', שבה 80% מההנהלה הם נשים, אנחנו מבינות היטב את החשיבות בקידום נשים, כשהמנכ"לית, ד"ר אסתר לוצאטו, מכהנת בהתנדבות כיו"ר המועצה לקידום נשים במדע וטכנולוגיה. 

"זה חלק מהאג'נדה שלנו, ואנחנו בטוחות שאפשר לשנות את התמונה בישראל והיא יכולה להיות מובילה עולמית בשוויון מגדרי בעולמות החדשנות. הסיבה לכך היא שיש כאן הון אנושי יוצא דופן לצד הזדמנויות ספציפיות וייחודיות לנו, לדוגמה האפשרות לשילוב נשים כחלקן היחסי באוכלוסיה בתעשיות 'גבריות' כמו סייבר דרך הצבא, וצריך לתרגם את הפוטנציאל למציאות. אנחנו עסוקות בלעזור לעורר מודעות ליתרונות של הקניין הרוחני, ובעיקר להסביר שזה לא רק עניין של 'קרדיט', אלא שקניין רוחני הוא כלי עבודה, כלי לפיתוח העסק. זה נכס שמקדם נשים אישית ומקצועית, ואנחנו חייבות להשתתף במשחק הזה, לא ייתכן שאנחנו 50% מהאוכלוסייה אבל זה לא בא לידי ביטוי בנתונים".

תחרות "יזמיות נשים - הדור הבא", המתקיימת זו השנה השלישית, מכבדת ונותנת פוקוס לנשים יזמיות בתחילת דרכן, ומעודדת אותן להציג ולקדם את עצמן ואת הפרויקטים שלהן. עו"ד לוצאטו מסבירה כי אירוע כזה הוא בדיוק מה שהדור הצעיר של הנשים בישראל צריך לראות. "על פי הנתונים היבשים בנושא השתתפות נשים בעולמות החדשנות, יש מדינות, גם לא מתקדמות, שבפרמטרים מסוימים עוקפות אותנו, אפילו מצרים ומקסיקו", היא מדגישה.

נעמה אייל (צילום: אורן ברקאי)
נעמה אייל (צילום: אורן ברקאי)

"צריך לדבר על פתרונות, והמשפט הנכון ביותר בהקשר הזה הוא: 'את לא יכולה להיות מה שאת לא רואה'. נשים צעירות, במיוחד נערות, צריכות לראות מודל לחיקוי שהן יכולות להזדהות איתו. חייבים להעלות את המודעות, וזה אומר פשוט לשים את הנשים על הבמה, בין אם זה בתחרות 'נשים יזמיות - הדור הבא', שבאה לתת לנשים את הפלטפורמה להיות מודל עבור אחרות ולשים את עצמן במרכז, ובין אם בדרכים אחרות. אני לא יכולה לחכות לראות אילו נשים מוכשרות נפגוש השנה בתחרות. אנחנו כמובן עוקבות אחר הזוכות שלנו, במה הן ממשיכות לעסוק בהמשך, ותומכות בהן במידת הצורך. כולי תקווה שנוכל לתת פלטפורמה לנשים מובילות נוספות לתפוס את מקומן הטבעי בקדמת הבמה. יש לנו לא מעט לקוחות שהן נשים מובילות, עם שתיים מהן תזכה לדבר היום - והן מוכיחות לנו שהשמיים הם הגבול".

“אפקט גלובלי"

אחת מאותן לקוחות קבוצת "לוצאטו" המובילות בעולם החדשנות, שסיפורה מעורר השראה עבור הדור הצעיר, היא מורן פרייס, מנכ"לית ומייסדת שותפה של חברת irpsystems. מדובר בחברה גלובלית, שפרוסה כבר בשלוש יבשות, והיא מספקת בקרים חשמליים לשוק הרכב, שהם למעשה “המוח" של הרכב החשמלי. פרייס, בעלת תואר ראשון בהנדסת אלקטרוניקה ו־MBA, הקימה את החברה יחד עם בן זוגה פול, ה־CTO של החברה, מהנדס מכונות ותוכנה. “אנחנו ממש משלימים אחד את השני. אנחנו הורים לשני ילדים ושותפים מלאים בחיים ובעבודה", היא אומרת.

לפני הקמת החברה היה לפרייס עבר עשיר בתעשיית הסמיקונדקטורס באינטל ובתפקידים שונים שעסקו בניהול, פיתוח עסקי ואסטרטגיה. “ה־MBA מאוד דחף אותי לעולם היזמות, ונתן לי את הדחף לעשות משהו שהוא שלי", היא מדגישה, “כשעברתי מעולם התאגידים להקמת סטארט–אפ, האמנתי ששם אני יכולה להשפיע יותר. מה שאנחנו עושים היום הוא בעל אפקט גלובלי, השוק המוני, אבל המוצר שלנו עוזר לנקות ערים מזיהום". אף שתעשיית הרכב נתפסת כתעשייה גברית, פרייס מדגישה כי זה לא משהו שבא לידי ביטוי אצלה בקריירה. “כמה מהדמויות הכי חזקות ומובילות בתעשיית הרכב העולמית, שנתנו לי השראה, במקרה היו נשים", מציינת פרייס, “אני חיפשתי מקום שבו אני יכולה להשפיע בו על החברה שבה אני חיה או על הסביבה, חיפשתי משמעות. אלו הדברים שהנחו אותי בקריירה. מעולם לא חיפשתי להוכיח את עצמי דווקא בגלל שאני אישה. חינכו אותי לעבוד קשה ולהאמין שאני אצליח במה שני עושה".

פרייס אומרת שהאתגר העיקרי שחוותה הוא להגיע לשוק הרכב העולמי כחברה ישראלית, הישג שהיא גאה בו במיוחד. “תקרת הזכוכית היחידה שנתקלנו בה הייתה להיכנס לשוק הרכב הגלובלי כחברה ישראלית", היא אומרת, “העובדה שהצלחנו להגיע לזה בשנתיים האחרונות מאוד מרגשת ומשמחת אותי. הצלחנו לבנות צוות גלובלי, מבוסס על חזון ודנ"א משותף, ואנחנו מצליחים לשרת שווקים צומחים במספרים הולכים וגדלים. זה משהו מאוד מיוחד".

פרייס מדגישה כי ליזמיות או ליזמים מתחילים אחד הדברים הכי חשובים, מעבר ליכולות, הוא שיהיה לך מיינדסט מאוד מסוים: “אתם חייבים להאמין במה שאתם עושים, להאמין שהעולם צריך את זה ולהיות מוכנים להילחם על זה. התעשייה הזו היא רכבת הרים, יש הרבה 'לא', המון דלתות נסגרות. אבל אם הפתרון שלכם טוב יותר, ופותר צורך אמיתי של השוק, אתם תצליחו".

“לרדוף אחרי החלומות"

יזמית חזקה נוספת המלווה על ידי קבוצת "לוצאטו", ומובילה בתחומה, היא נעמה אייל, CEO ו־co־founder בחברת Occipo Ltd, העוסקת במכשור רפואי. אייל גדלה בחיפה ומתגוררת כיום במושב שדה אילן. היא שירתה ביחידה 8200 עוד לפני שהציבור הרחב ידע על סגולות יחידה זו. היא בעלת תואר ראשון ושני בפיזיותרפיה, עם ניסיון של 20 שנות עיסוק - רוב השנים בתחום התפתחות הילד ותינוקות במיוחד. בלימודי התואר השני הלך והתגבר העיסוק הדומיננטי שלה בנושא עיוותי גולגולת בתינוקות ("השטחת ראש"), ולמטרה זו הוקמה Occipo Ltd.
"זה היה תחום העניין והעיסוק העיקרי שלי בעשור האחרון. כתבתי את עבודת התזה שלי על אבחון עיוותי גולגולת בתינוקות. ניהלתי מחקר קליני בתחום העיוותים הגולגולתיים במסגרת התפתחות הילד במחוז צפון בכללית, ולפני כמה שנים הקמתי את הקליניקה הראשונה בישראל שעסקה אך ורק בתחום עיוותי גולגולת בתינוקות.

מורן פרייס (צילום: יובל חן)
מורן פרייס (צילום: יובל חן)

"הצורך עלה אצלי בעקבות שנים של טיפולים יומיומיים בתינוקות שסובלים מעיוותי גולגולת ועם הורים מתוסכלים", היא מסבירה, "חשוב להבין שהמפגש הטיפולי בעולם הפיזיותרפיה ההתפתחותית הוא מפגש אישי וקרוב וממושך, ומתוך המפגשים האינטנסיביים האלו עם אלפי תינוקות עם עיוותי גולגולת הרגשתי שאני חייבת לקחת את האנרגיות האלו של ההורים, אנרגיות של דאגה ותסכול וחשש מהעתיד וכאב, ולהפוך אותן לפתרון חדש ומצוין, שמעבר לטיפול במבנה עצמות הגולגולת גם ייקח בחשבון שיש כאן תינוק צעיר מאוד שצריך להתפתח היטב במכלול של תחומים, ומגיעה לו ולהוריו איכות חיים מצוינת.

"חשוב להבין שזו בעיה מאוד שכיחה, אם כי בארץ המודעות אליה נמוכה באופן יחסי בהשוואה למקומות אחרים בעולם. יש צורך במודעות מסוימת כדי להבחין בבעיה וכדי להכיר בעובדה שהמראה הלא אסתטי של פנים או גולגולת שאנחנו מזהים בילד או במתבגר מעיד פעמים רבות על עיוות גולגולת ש'התפספס' בינקות, שלא טיפלו בו בחלון הזמן הקצר שבו ניתן היה לטפל בו. אם לא היינו מפספסים את זה בינקות, הילד היה מרוויח מאוד", היא מדגישה. "ישנם חוקרים בארה"ב שמדברים על מגיפה של ממש. מחקרים רבים מהשנים האחרונות מראים שכמעט כל תינוק שני סובל בחודשים הראשונים לחייו מדרגה כלשהי של עיוות גולגולת. לרוב זה מקרה קל, שיעבור ככל הנראה מעצמו, אבל הרבה פעמים זה ידרוש התערבות. בנוסף, חשוב לציין שעיוותי גולגולת נמצאו קשורים לבעיות התפתחותיות שונות, ולכן חשוב לא להתייחס אליהם כאל איזשהו עניין 'קוסמטי' בלבד, אלא להבין שעיוות כזה מספר לנו משהו חשוב על היכולות ההתפתחותיות של התינוק".

אייל מציינת שרק בשנים האחרונות החלו בישראל לייבא קסדות לתיקון מבנה הראש. היא מדגישה כי הקסדות האלו אומנם יעילות קלינית, אך יש להן לא מעט בעיות, ופעמים רבות הן מסיבות אי־נוחות לתינוק בגלל גודלן הדרמטי, עם מחיר גבוה מבחינת איכות החיים של התינוק והוריו - כמו לדוגמה, הזעת יתר וריח רע וצורך בנסיעות רבות לקליניקה לשם תיקונים חוזרים של הקסדה - מחיר לא פשוט למשפחה".

בדיוק מסיבות אלו אייל ובעלה שי, מהנדס פיתוח ברפא"ל, הקימו את Occipo Ltd, העוסקת בפיתוח של פתרון שייתן את המענה הקליני הנדרש לעיוותי גולגולת, אבל לא יגרום לכל כך הרבה אי־נוחות ומעמסה על ההורים. "אנחנו עובדים עם תמיכה משמעותית של רשות החדשנות, הקמנו צוות עובדים ויועצים בינלאומי חזק מאוד, עברנו סבב גיוס ראשון מוצלח עם משקיעים ישראלים ואמריקאים, ואנחנו נערכים עכשיו לניסוי קליני ראשון בישראל. אנחנו בשלבי פיתוח אינטנסיביים, לאחר הגשת פטנט במדינות שונות. המטרה שלנו היא לתת לתינוקות בכל רחבי העולם פתרון חדשני, דינמי וחכם, שיחסוך בצורה דרמטית במשאבי זמן וכסף שמקדישים כיום ההורים והקליניקות לטיפול. אנחנו שואפים לא רק לטפל היטב בעיוותים קיימים אלא גם לנטר ולמנוע מראש התפתחות עיוותים שכאלו.

"אני חושבת שדרישה מקדימה עבור מי שרוצים להצליח בתחום היזמות זה שיהיה משהו שבוער בך. עוד לפני הקמת הסטארט־אפ, הנושא של עיוותי ראש בתינוקות והקשרים שלו להתפתחות הכללית של הילד מילא אותי במשך כמה שנים טובות. המסר שלי ליזם מתחיל הוא לבנות את היכולות שלו ולוודא שהוא מקצוען במה שהוא עושה. והכי חשוב - תחלמו, ואז רוצו להגשים את החלום".

בתחרות “יזמיות נשים - הדור הבא", שתתקיים בסוף החודש בכנס “נשים פורצות דרך" של הג'רוזלם פוסט, אנחנו נציג על הבמה עוד נשים מובילות ומעוררות השראה, כמו אייל ופרייס, פורצות דרך בתחומן. כדי להירשם לתחרות ולקבל אפשרות לזכות במעמד המכובד, יש להיכנס לכאן.