ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום לקריאה ראשונה את ההצעה של היו"ר, ח"כ דוד ביטן, וקבוצת חברי וחברות כנסת, שנועדה להילחם בעליית מחירי מוצרים ושירותים חיוניים בשעת חירום. היו"ר ביטן אמר בדיון כי הממשלה היא זו שהייתה צריכה להתגייס לטפל במצב עוד לפני הוועדה, וציין כי הוא מקווה שלא יקרה שום דבר בלבנון שבשבילו נצטרך את החוק.

לפי ההצעה של היו"ר ביטן וחברי הוועדה, בעת הכרזה על מצב חירום וחשש לניצולו להעלאת מחירים יוכל שר הכלכלה והתעשייה להכריז על כך שמי שיעלה מחירים יראו אותו כמי שביצע השפעה בלתי הוגנת. ההכרזה תיכנס לתוקף מיד עם פרסומה ברשומות ל-30 ימים, והשר יוכל להאריך את התקופה ב-30 ימים נוספים בכל פעם. בנוסף, אם יעלה זמן ההכרזה על חודשיים יצטרך השר לקבל את אישור ועדת הכלכלה להארכות נוספות.

לאחר ההכרזה, הממונה על הרשות להגנת הצרכן וראש אגף התקציבים באוצר יהיו רשאים להורות על רשימת המוצרים והשירותים עליהם תחול ההכרזה. עוסקים שיעלו מחירים בתקופת ההכרזה יחשבו לכאלה שביצעו השפעה בלתי הוגנת לפי חוק הגנת הצרכן, במקרה כזה יוכל הממונה על הרשות להגנת הצרכן להוציא צו להפסקת ההפרה ולקנוס את המפר. באשר למנגנון לקביעת גובה הקנס, הוחלט כי הוא יקבע בעת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.

 נקבע כי ההצעה לא תחול במקרים בהם יש הסכם קודם בינן הצדדים, או במקרים בהם ההצעה נובעת מהתייקרות העלויות או תנודתיות עונתית של מחירי פירות וירקות. כמו כן, הוצע כי הממונה על הרשות להגנת הצרכן, בהתייעצות עם ועדת המחירים, יקבע אמות מידה לפיהן יראו עלייה במחיר כעלייה חריגה.

בתום הדיון אישרה הוועדה את ההצעה פה אחד, בקולותיהם של היו"ר ביטן, ח"כ שלום דנינו וח"כ עופר כסיף.