ככל שהמלחמה בגזרות השונות ממשיכה, ההשלכות חורגות הרבה מעבר לשטחי הקרב, בין היתר גם אל מגזר הטכנולוגיה, שידוע זה מכבר ככוח המניע של הכלכלה הישראלית. כדי לשפוך אור על האתגרים איתם מתמודדים ארגוני הטכנולוגיה בישראל על רקע המלחמה, שוחחנו עם בן פסטרנק, מנכ"ל ובעלים בקבוצת Aman.

"אי אפשר לזלזל בהשפעה של המלחמה על המשקיעים, הלקוחות ובכלל משתפי הפעולה עם ארגונים בישראל, גם אם לא מדובר באנטישמיות. משקיעים נזהרים יותר ויותר מהקצאת כספים אל ארגונים בישראל עקב חשש לשיבושים תפעוליים שיגרמו כתוצאה של יציאת כמות מאסיבית של עובדים לשירות מילואים או איום של התקפות טילים על מרכזי הפיתוח בארץ".

ואכן, החשש מהשקעה באזור מוכה אי-יציבות גיאופוליטית מורגש בקרב ארגונים ומשקיעים גלובליים. זאת ועוד אנו נחשפים לאחרונה לעצירת הזמנות חדשות ועיכובים בהחלטות הקשורות בישראל. לפי פסטרנק זהו לא עניין של תמיכה או התנגדות לנרטיב הישראלי ,אלא מדובר בהחלטה פרגמטית של משקיעים לחפש חלופות השקעה בטוחות יותר בסביבות יציבות יותר.

בניגוד למתואר לעיתים קרובות בתקשורת, קיימות לא מעט מדינות בהן תמיכה בלתי מעורערת בישראל. לקבוצת Aman שותפים אסטרטגיים ב14 מוקדים ברחבי העולם. "טיפחנו קשרים חזקים עם מדינות כמו פורטוגל, סרביה ופולין", פסטרנק מאשר. "המדינות הללו רואות בנו לא רק בני ברית, אלא כשותפים עסקיים יקרי ערך. השיח ברחובות המדינות הללו ברובו מציג תמיכה בישראל".

ככל שהסכסוך נמשך ואי הוודאות מתגברת לגבי עתידה של ישראל, חברות ישראליות נאלצות יותר ויותר לחפש יציבות בחו"ל. ההכרח לשמור על המשכיות עסקית דוחף חברות ישראליות רבות להעביר את פעילותן אל מעבר לים. גורמים כמו שירות מילואים והאופי הבלתי צפוי של המצב מחייבים אותן לאמץ מודל מיקור חוץ. קבוצת Aman שמחזיקה למעלה מ-1000 עובדים במרכזי Offshure בפולין, סרביה ופורטוגל שהוקמו עוד בתקופת הקורונה, מעידה על הביקוש המתרחב מאז תחילת המלחמה.