ביום שישי שעבר עלה שלט חוצות ענק שהשקיף על רחובות בני ברק והרעיד שם את האדמה: “חוזרים בתבונה – הקורס לחילון החברה החרדית ברוח תנועת ההשכלה”, עם צילום של חוברת הקורס משמאל, תמונה של שני חרדים והפניה למתן תרומות. צילום השלט גרם למהומה בקבוצות הוואטסאפ החרדיות וברשתות החברתיות.
השלט החזיק מעמד יומיים בדיוק לפני שהושחת, אבל הבשורה הופצה: החילונים יוצאים למלחמה על זהותם ומשתמשים באותם כלים שבהם משתמשת תנועת החזרה בתשובה: הפצת סרטוני הדרכה ל”חזרה בתבונה” ביוטיוב, דוכנים שמוצבים באזורים אסטרטגיים, וגם עיריית בני ברק קיבלה פנייה - והשיבה בשלילה - לחלוקה והפצה של חוברות ומדבקות על ידי מתנדבים.
כדי להגיע לקהל היעד, וככל הנראה גם כדי לקבל סיקור תקשורתי מסיבי, הוגשה לשידור בסוף אוגוסט פרסומת בערוץ 14, שנדחתה על הסף. בעקבותיה קיבלו בעלי הערוץ התראה לפני תביעה, שם נכתב, בין היתר: “סירובכם לשדר את הפרסומת עולה כדי אפליה אסורה באספקת מוצר או שירות ציבורי, מחמת השקפה. סירוב זה מנוגד בבירור לדין ומזכה את מרשי בפיצוי ללא הוכחת נזק. הערוץ המתלונן על חרם מטעם מפרסמים, נוקט כהרגלו בסטנדרט כפול, בהטילו חרם על מפרסם בשם השקפותיו”.
הקבוצה ההיא, שהתחילה כמחאה כלכלית נקודתית, מנתה בשיאה למעל מ־15 אלף חברים והפכה לשנויה במחלוקת, כשפורסם שכוונת מקימיה היא לעודד הגירה מהארץ ולקדם עסקי נדל”ן שבהם היה נרקיס מעורב (דבר אשר הוא מכחיש בתוקף גם היום). נרקיס התראיין באנונימיות ב”דר שפיגל”, והציג את עצמו כקצין ישראלי שמתכוון לחזור לארץ ולהמשיך בה את מחאת המחירים. הוא נחשף בראיון לחדשות 10 והפך לדמות מוכרת במדינה ששאריות המחאה החברתית עדיין נותרו בה.
לאחר מכן הוא נעלם לכמה שנים טובות, עד שצץ שוב, במהלך הבחירות המקומיות האחרונות לכמה שבועות, ועכשיו, בכל הכוח, עם המהלך השנוי במחלוקת האחרון, המלווה גם באוצר מילים חדש, שבא להחליף את מושגים בעלי קונוטציה דתית ידועה: במקום “בעזרת השם” הוא אומר “בעזרת המדע”, “חוזר בשאלה” הפך ל”חוזר בתבונה”, “חד־משמעית” הוא “חד־מדעית”, ו”להתחלן” שינה את שמו ל”הנאיר”. את התנועה שהוא עומד בראשה הוא מכנה “השכלה 2.0”.
“סיכון ממשי לכלכלה”
את עבודת השיווק של “חזרה בתבונה” עושה נאור מתוך אמונה עמוקה, שלא הייתה מביישת את מחלקי נרות השבת ומבשרי בואו של המשיח מהצד השני של המתרס. למענה הוא מגייס את יכולותיו כאיש מכירות ורבלי ומיומן, שמתפרנס משירות הקמת קהילות דיגיטליות לתאגידים הגדולים במשק באמצעות חברה בבעלותו בשם “תוכניסט” ויודע איך להעביר מסרים בבהירות ולהניע לפעולה.
“23% מהילדים הבנים בכיתה א’ לא לומדים לימודי ליבה והנשים מוסללות ללדת ולעבוד עבור אברך שלומד בישיבה. האישה החרדית היא אישה מנוצלת. מדינת ישראל שהוקמה על ידי הנאורות, ההשכלה, אחד העם והרצל, שאמר ש’את הכוהנים צריך לכלוא בבית האלוהים בל ימשלו בנו’. המדינה משתמשת במיליארדי שקלים מכיסנו כדי לבנות חומות. היא דואגת שמי שנולד למשפחה חרדית לא יוכל לצאת מהעולם הזה אף פעם. זו מערכת של בורות שמנציחה את הבורות של חבריה.
“עם הציונות הדתית אין לי בעיה, כי היא לא מטילה סנקציות על הילדים ומתגייסת לצבא. לעומת זאת, האוכלוסייה החרדית מהווה סיכון ממשי לכלכלה הישראלית. חשוב לזכור שהחילוניות היא זאת שהקימה את מדינת ישראל, הם רצו להכיר את המדע, את ההשכלה. אם נחלן 1.3 מיליון חרדים, הכלכלה שלנו תמריא”.
פסנתר וסקייטבורד
נרקיס הוא הבכור מבין ארבעה. נולד ברמת גן לאב נהג מונית שהסתבך בפלילים וישב במאסר, ולאם שמשמשת עוזרת למנכ”ל. הוריו התגרשו על רקע אלימות במשפחה, ואחותו חזרה בתשובה וגרה בבני ברק. הוא למד בתיכון בליך, התגייס לפרויקט “חבצלות” ושימש כקצין וחוקר בחטיבת המחקר של אמ”ן.
“בתיכון הייתי יו”ר מרצ ואני מנהל את קבוצת הוואטסאפ של השכונה בנווה צדק. בכל מקום אני מנסה להשפיע. יש לי דרכון צרפתי בזכות סבא ואני דובר צרפתית. אחרי השחרור עברתי לשם לכמה חודשים, למדתי את השפה והתרבות באופן אינטנסיבי ואז עברתי לברלין. עברתי לגור לבד בגיל 22 ושאלתי את עצמי, למה הנדל”ן אצלנו יקר פי שלושה והמזון בברלין כל כך זול. ב־50 יורו אתה ממלא עגלה בסופר. התחלתי להעלות תמונות של קבלות ועשיתי השוואה למחירים בארץ.
“אני חושב שהאיום האמיתי על מדינת ישראל הוא ששני מיליון בעלי אזרחות כפולה יעזבו בגלל שישראל מפסיקה להיות אטרקטיבית. בן גביר וסמוטריץ’ מדברים על הגירה מרצון של פלסטינים. הסיכוי שישראלים יהגרו מרצון הוא מיידי הרבה יותר”.
אחרי ההתקפות הקשות נגדו בעקבות “מחאת המילקי”, כשהואשם שקידם מיזמי נדל”ן בתשלום וקרא לירידה מהארץ, הוא היה מותש. “הגעתי למצב שנשארו לי 500 שקלים בחשבון הבנק, כשכל החברים שלי עבדו בגוגל, בפייסבוק, או הקימו סטארט־אפים מצליחים, הרגשתי כישלון מוחלט. פתחתי בלוג בשם ‘תוכניסט’, כתיבה ויצירת תוכן ובניית קהילות דיגיטליות. התחלתי לעבוד כפרילנס ואז פתחתי את החברה במנהלת קבוצות פייסבוק וקהילות לתאגידים.
“החברה צמחה, ולפני כשנתיים שכרתי מנכ”לית מוכשרת בשם שירי. העסק עובד מעצמו ואני בסוג של פנסיה. גר בנווה צדק, מנגן על פסנתר, גולש על סקייטבורד, טס לטיולי צלילה בעולם, קורא המון, מארח בלי סוף ונהנה מהחיים. אני גר בבית שכור, מהחלטה כלכלית קרה. הכסף שיש לי נמצא בהשקעות ואין לי ילדים שאני צריך לדאוג להם לירושה. לא עשיתי אקזיט, אבל החברה מייצרת הכנסות קבועות שמאפשרות לי להקדיש את עצמי גם לעשייה חברתית.
“הרגע שבו הבנתי שאני רוצה לעסוק בנושאים פוליטיים, היה בבחירות 2022, כשהבנתי שאנחנו בדרך למדינת הלכה בגלל שרוב חבריה בעלי השקפה אמונית. אם תשאלי אותם אם הם מאמינים באבולוציה תיעני בשלילה. הרי אין מומחה אחד לתחבורה שהיה ממליץ לסגור את הרכבת הקלה בשבת, או שימליץ לא ללמד ליב”ה. מדינה שיש לה כל כך הרבה אויבים, לא יכולה להרשות לעצמה לעודד השתמטות המונית”.
גמ”ח סמארטפונים
אחותו של נרקיס חזרה בתשובה בכיתה י”ב. מול בליך היה דוכן של מחזירים בתשובה, שהצליחו, לדבריו, להשפיע עליה ועל שתי חברות נוספות להתחרד. “ההורים שלי היו אז בתהליכי גירושים, והיא הייתה בדיוק הטרף שהם חיפשו, מישהי שנמצאת בנקודה שבירה בחיים. דרך הקשר איתה גיליתי שהחרדים לא רוצים את החשיפה למשפחה החילונית. כשאמא שלי באה לעזור לה עם שמונת ילדיה היא צריכה להתחפש לחרדית ולשים כפפות כדי שלא יראו שהיא מורחת לק. בעיניי זה גזלייטינג”.
הפעילות של “חזרה בתבונה” התחילה בהקמת “גמ”ח סמארטפונים”, שחילק 100 טלפונים חכמים משומשים שנרקיס אסף וחילק לחרדים - ואז הפיק את הסרטון הראשון וזכה לגל תגובות מהמגזר. הדבר הוכיח לו שלמרות כפיית הרבנים, החרדים הצעירים צורכים תכנים ביוטיוב. “התחלתי להיפגש עם חרדים שחזרו בתבונה והבנתי שיש צורך בתוכן דיגיטלי מסיבי שמסביר את העולם החילוני”, הוא מספר. “ישבנו יחד וניסחנו 50 שאלות, שהם הבסיס של הקורס, שאנחנו נותנים להם תשובות, סוג של טוני רובינס לעולם הנאור.
"אומרים לכם שאתם פוזלים, אבל אתם יכולים לחיות חיים טובים יותר. אנחנו מסבירים למה זרע לבטלה זה לא אסון אלא הנאה ומצליחים להגיע אליהם. החשיפות שלנו היסטריות. אנחנו רק שבועיים באוויר עם הקמפיין בכל הפלטפורמות וכבר כתבו עלינו בעיתונות החרדית. מזהירים מפנינו בכל מקום”.