“זה נכון שיש רפיון עסקי מסוים ברכבת בשנתיים האחרונות. זה לא רק הקו לירושלים. ההפסדים והירידה ברמת השירות יוצרים בעיה אמיתית. בקו לירושלים, הפוליטיקאים רצו לגזור סרט בשביל יחסי ציבור. בגלל ההתנהגות הפרועה שלהם, הציבור משלם את המחיר" כך אומר ל"מעריב" אורי יוגב, מנהל רשות החברות הממשלתיות לשעבר.
 
יוגב עומד כיום בראש המיזם פיוצ'ר מוביליטי, שהוקם בשיתוף אסף חרל"פ לפתרון בעיית הפקקים. דבריו נאמרים על רקע ישיבת דירקטוריון הרכבת שלשום, שבה נשקלה האפשרות להדחת המנכ"ל שחר איילון.

למרות הביקורת שלו על התנהלות הנהלת הרכבת, מפנה יוגב את עיקר חצי הביקורת אל משרד התחבורה. "עד לפני חצי שנה היה ברכבת דירקטוריון בהרכב חלקי וללא דן הראל כיו"ר. לא הביאו בחשבון את נבחרת הדירקטורים. כדי שחברה עסקית תצליח חייבים דירקטוריון חזק, שיעזור למנכ"ל. כאן האחריות היא של השרים משה כחלון ושר התחבורה ישראל כץ".


יוגב הוסיף: "לרכבת דירקטורים טובים ופחות טובים. חייבים לצרף מיידית שניים־שלושה חברי דירקטוריון ולהפסיק ללחוץ עליהם פוליטית. זה כבר קרה כמה פעמים, למשל כשהכריחו לפתוח מיידית את קו הרכבת לירושלים, ללא תקופת ההרצה.מה שמניע את הגורמים בממשלה זה לחץ לסדר למקורבים ג'ובים. מה שמנכ"ל הרכב שחר איילון אמר נכון: לרכבת חסרים קרונות וקטרים, ולא מספקים לה אותם".

אורי יוגב. צילום: קובי גדעון, פלאש 90

 
בתשובה לשאלה מדוע, השיב יוגב: “האשם נמצא בראש ובראשונה בממשלה, ולא בהנהלת הרכבת. לא נותנים לקנות ציוד בגלל סדרי העדיפויות. לדעתי, צריך לתת לרכבת לקנות אפילו 10%־20% יותר מהציוד שהיא צריכה. הרכבת מתנהלת בסך הכל בצורה סבירה ומכובדת ומסיעה 250 אלף נוסעים. היא הצליחה לקלוט יפה קווים חדשים. נכון שהרכבת לא מצוינת, אבל היא טובה. צריך מאמץ נוסף לשיפור המצב".

מנהל רשות החברות הממשלתיות לשעבר התייחס גם לסוגיית תפקוד המנכ"ל: “מנכ"ל הרכבת חייב להיות מנהל עסקי חזק. אם אתה שואל אם שחר איילון אשם במצב, התשובה היא לא. יש לו אחריות מסוימת למה שקורה, אבל הוא האחרון במדרג האשם. קודמים לו הן הגופים הפוליטיים, ובראשם שר התחבורה, והן הפקידים. איילון מונה בתקופתי, וגם בתהליך המינוי שלו היו לחצים. אז חשבתי שמדובר במינוי ראוי וגם היום אני חושב כך, למרות שהמועמד שלי לתפקיד היה גיל שרון, מנכ"ל פלאפון לשעבר".

בתשובה לשאלה מדוע הסכים למינוי איילון, השיב יוגב: “נכון שהוא לא היה העדיפות הראשונה שלי, אבל הופעלו לחצים פוליטיים כבדים מצד שר התחבורה. מנכ"ל רכבת חייב להיות מנכ"ל עסקי, והעדפתי את גיל שרון משום שהוא הגיע מהמגזר העסקי, אבל הפער בין השניים היה קטן".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: “מדובר באדם המנסה פעם אחר פעם לעשות הון מטענות מצוצות וממוחזרות. יוגב אחראי, יותר מכל גורם אחר, להידרדרות במצב הרכבת. אשר לטענות על מינויים פוליטיים, הרי שמדובר בשקר גס. לא היו שום מינויים פוליטיים ברכבת. כולם, ובהם אלוף במיל' דן הראל, יו"ר מוכשר ומנוסה, הם מינויים מקצועיים שעמלים על תיקון מחדלי יוגב ואנשיו".