אחרי מאבק ממושך, סוכני הביטוח זכו השבוע לבשורה משמחת: על פי החלטת הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון ד"ר משה ברקת, החל מהשבוע סוכני נסיעות לא יוכלו עוד למכור ביטוחי נסיעות לחו"ל ללקוחות. את ביטוחי הנסיעות אפשר מעתה לבצע רק דרך חברות הביטוח וסוכני ביטוח מורשים.



על פי הערכות, ענף ביטוחי הנסיעות לחו"ל מגלגל כ־600 מיליון שקל בשנה, וסוכני הנסיעות מהווים כ־30% מהענף. במדובר בהישג מהותי של סוכני הביטוח. בפנייה של לשכת סוכני הביטוח לממונה, נכתב בין היתר: "יש חשש שהלקוח יטעה לחשוב שסוכן הנסיעות בקיא בתחום הביטוח ומודע לצורכי הביטוח הייחודיים שלו; מאחר שלרכישת פוליסת ביטוח ישנן השלכות הרות גורל על היקף הפיצויים שהמבוטח יהיה זכאי לו בעת קרות אירוע ביטוחי, על הביטוח להיות משווק על ידי איש מקצוע המתמחה בתחום בלבד".



בלשכת סוכני הביטוח מסבירים כי בביטוח נסיעות מתייחסים לנזק אפשרי לרכוש ולגוף, ובעוד ביטוח הרכוש הוא פשוט למדי, הנושא הבריאותי מורכב מאוד. צריך לדעת איך לאפיין כל מבוטח לגופו ואת צרכיו השונים לפי פרמטרים כמו גיל, אופי הטיול (טראק, צלילה, ספורט אתגרי ברמות סיכון שונות או טיול תיירותי בלונדון). סוכן ביטוח הינו מיומן ומנוסה בביצוע תחקור המבוטח והתאמת הכיסוי הנדרש, והחוק אינו מתיר תיווך בביטוח. היחידים שמסוגלים למכור ביטוחים לחו"ל הם אנשי מקצוע המחזיקים ברישיון סוכני ביטוח, עברו הכשרה, עמדו בבחינות ומפוקחים על ידי הרגולטור.



ברכישת הביטוח נדרשים לענות על שאלון רפואי, והשאלון משתנה מחברה לחברה. עם זאת, בסיס השאלות זהה: האם אתם סובלים ממחלות כרוניות, האם אתם נוטלים תרופות באופן קבוע והאם חל שינוי במצבכם הרפואי בחצי השנה האחרונה. גם תשובות לא מדויקות על שאלות אלו עלולות לאפשר לחברת הביטוח להתחמק מתשלום הפוליסה, ולכן, אם סוכן נסיעות לא יודע לאפיין נכונה את הצרכים של הלקוח ולהסביר לו בפירוט שהוא יכול להיקלע למצב רפואי מורכב כתוצאה מתאונה או מכל תסבוכת רפואית אחרת, הוא מצוי בבעיה חמורה, היות שעלויות האשפוז יכולות להגיע בחו"ל ל־5,000 דולר ליום.



בלשכת סוכני הביטוח אומרים שניסיונותיהם של נוסעים רבים לחסוך במחיר הביטוח, עלולות לגרור השלכות כבדות משקל. ״כשמתחילים לבחון את הפוליסות השונות המוצעות בשוק, רואים אוקיינוס כחול של חברות", אומר ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני הביטוח. "חלק מתייחסים למחיר הפוליסות, האחרים לכיסויים השונים שהן מציעות וחלק בכלל חינמיים. חברות האשראי מחלקות ביטוחים בחינם או בעלויות נמוכות, ובכך מפתות את הקהל הישראלי לחסוך גם בביטוח. הבעיה מתחילה כאשר אתם זקוקים לחברת הביטוח והכיסוי שלכם אינו מספיק. הרי רובנו אינם מודעים למחירי האשפוז, הניתוחים ושאר הטיפולים הרפואיים בחו"ל. הכיסויים הכספיים שמציעים הביטוחים ה'חינמיים' הם נמוכים מאוד, כך שבמרבית מהמקרים המבוטח ייאלץ להוציא כספים מכיסו, וזאת ללא כל החזר".



"קטגוריה חשובה נוספת היא כיסוי הכבודה והציוד האישי, בפרט בעידן הלואו־קוסט וטיסות הקונקשן הרבות, אשר מגדילות את הסיכוי לאובדן או לאי הגעת המזוודה", הוא מוסיף. "במקרה זה המבוטח מצפה לסיוע כספי בו במקום, ואילו חברות הביטוח ישפו את המבוטח רק בדיעבד, עם הגעתו ארצה, ובמרבית המקרים רק על מה שהוגדר כציוד חיוני. נוסף על המזוודות, אנו יוצאים לחו"ל גם עם סמארטרפון ולעתים לפטופ ואף מצלמה יקרת ערך. חשוב לוודא שהביטוח מכסה את הפריטים האלה באופן ספציפי. אפשר לחסוך בעלויות השונות לקראת הנסיעה לחו"ל, אבל בביטוח נסיעות לחו"ל חשוב לשים לב שברגע האמת, כשתצטרכו את הביטוח, הוא אכן יעמוד לרשותכם".



רוזנפלד מסכם: ״ביטוח הנסיעות לחו"ל איננו מוצר מדף שאפשר למכור כמו סלולרי. זהו ענף שדורש מיומנות, ניסיון וידע. מדובר בניצחון גדול למבוטחים, שהיו מטופלים עד כה על ידי גורם לא מפוקח וללא רישיון ביטוח. ביטוח הנסיעות מורכב מהיבטים מקצועיים קריטיים שצריכים להיות בידיהם של אנשים המתמחים בענף - סוכני הביטוח, שיודעים להתאים את הפוליסה לצרכיו של הנוסע ולסיכונים האפשריים הכרוכים בנסיעתו ולהגן עליו מפניהם".



[email protected]