בית המשפט המחוזי בירושלים נעתר אתמול לבקשת חברת הארגז והחליט לעכב את המכרזים להפעלת קווי תחבורה ציבורית, כך נודע ל"מעריב". המכרז היה אמור לצאת אל הדרך היום. חברת הארגז שבבעלות חגי שלום טענה בעתירה כי משרד התחבורה ביטל את חובת רכש הגומלין ולא נתן העדפה למפעלי ההרכבה המקומיים.
 
מדובר בשבעה מכרזים שונים, שלפי ההערכות היו אמורים לזכות בהם יצרני אוטובוסים מסין. לפני כמה ימים ביטלה ועדת המכרזים של משרד התחבורה את חובות רכש הגומלין והעדפת תוצרת הארץ, המעניקה ליצרנים מקומיים עדיפות של 15% במחיר.
 
מפעל הארגז נמצא באזור התעשייה תימורים שליד קריית מלאכי. הוא הגיע לשם לאחר שהמפעל הקודם (ברחוב יגאל אלון בתל אביב) נסגר, ועל שטחו הוקמו שני מגדלי משרדים: אלון 1 ואלון 2. שניהם כבר אוכלסו במרביתם במקום נפתח סניף גדול של טיב טעם, הנמצא אף הוא בבעלות חגי שלום.
 

חובת רכש הגומלין מחייבת ספקי אוטובוסים מתוצרת זרה הזוכים במכרזי תחבורה ציבורית בישראל, להשקיע כשליש מסכום הזכייה בתעשייה המקומית ולרכוש חלק מהאוטובוסים המוצעים מהיצרנים הישראלים.
 
חברת הרכבת האוטובוסים הארגז, המנוהלת בידי אסף גרוס, הגישה את העתירה נגד החלטת משרד התחבורה באמצעות עו"ד תמיר כהנוב, ממשרד כהנוב, כרמי ושות'. בעתירה נטען שהחלטת משרד התחבורה אינה חוקית כיוון שהיא נוגדת את החובות הקבועות בדיני המכרזים. “לחברת הארגז לא ניתנה זכות הטיעון, וההחלטה התקבלה בהליך לא תקין; היא התקבלה בזמן של ממשלת מעבר שאינה רשאית לקבל החלטות הרות גורל מבחינת התעשייה הישראלית", נכתב בעתירה.
 
כאמור, השופט אברהם רובין קיבל את בקשת החברה ונתן צו האוסר על משרד התחבורה לקדם את המכרזים עד לדיון שנקבע לאמצע יולי. בהחלטתו קבע השופט: “אם לא יינתן צו כמבוקש, אזי יוגשו במכרזים השונים הצעות שאינן כוללות התחייבות לרכש גומלין, ומשמעות הדבר היא פגיעה ניכרת בעותרת".
 
תגובת משרד התחבורה לעתירה עדין לא הוגשה, אבל שר התחבורה ישראל כץ צפוי להתנגד לדחייה. ההליך המשפטי נמשך יותר משנה, והוא כלל עתירות של חברות אוטובוסים ובהן חברת נתיב אקספרס של משפחת עפיפי. עמדת ועדת המכרזים גובתה באופן משפטי בידי עו"ד דינה זילבר, המשנה לפרקליט המדינה. אם יוחלט לקבל את עמדת משרד התחבורה, גורל מפעל הארגז יהיה בסכנה והוא עלול להיסגר.
 
במפעל - המעסיק 650 עובדים - הושקעו 232 מיליון שקל, לא כולל עלות הקרקע (100 מיליון שקל). לא מן הנמנע כי קרקע המפעל תימכר בסופו של דבר לאחד מיזמי התעשייה, ובהם שמואל דונרשטיין מרב־בריח, שפתח במגמה מואצת של הרחבת מפעליו בדרום.
 
גורל דומה צפוי גם לחברת מרכבים מאזור התעשייה קיסריה, שבשלב זה לא הצטרפה להליכים המשפטיים. חגי שלום הביע את שביעות רצונו מההחלטה והביע את תקוותו ששינוי תנאי המכרז יסייע למפעל להבטיח את עתידם של 2,000 עובדי הענף. נראה כי ההחלטה הסופית בעניין המכרז עשויה להתקבל בידי שר התחבורה הבא. לפי ההערכות מדובר בגלעד ארדן, השר לביטחון הפנים.