ענקית התרופות הגרמנית באייר בודקת אפשרות להשקעה במחקר ופיתוח בישראל. משלחת של 15 מבכירי המחקר והפיתוח של באייר העולמית הגיעו למרתון פגישות בישראל עם 32 חברות סטארט־אפ, ביוטק ומחקר. הפגישות התמקדו בסטארט־אפים ובחברות בשלבי פיתוח שונים, במטרה לבחון אפשרויות השקעה ושיתופי פעולה עתידיים.



בראש המשלחת עמד ראש המו"פ העולמי של חטיבת התרופות של באייר, יורג מולר. בין הבכירים הנוספים במשלחת היו ברטולד הינזן, העומד בראש חטיבת המסחור של החברה ומי שמלווה סטארט־אפים וחברות משלב הרעיון עד למוצר, וז'אן קרן, העומדת בראש חטיבת מו"פ בתחום הבריאות הדיגיטלית.



תקציב המחקר והפיתוח השנתי של חטיבת התרופות של באייר עומד על כשלושה מיליארד יורו, וחברי המשלחת הם בין מקבלי ההחלטות בנוגע לתחומים, אופי ומטרות ההשקעות של באייר במו"פ.



זו הייתה פעם הראשונה שמשלחת בסדר גודל כזה מגיעה לישראל. ביקורים קודמים של בכירים בחברה הגרמנית התקיימו רק בשוודיה ובבוסטון, הנחשבות למובילות חדשנות עולמיות בתחומי הביוטק, הפארמה והבריאות הדיגיטלית. בבאייר ציינו כי המהלך מעיד על הרצינות שבה מתייחסים בחברה לשוק הישראלי ולפוטנציאל האדיר שטמון בו.



המנכ"ל הנכנס של באייר ישראל, הוגו האגן, אמר לרגל הביקור: "אני מגיע מבאייר נורבגיה, שם חדשנות והשקעה במחקר ובטכנולוגיה היא אחד מעמודי התווך הכלכליים. למרות זאת, העומק והרוחב של האקוסיסטם החדשני בישראל הרשים אותי מאוד - במיוחד כפי שבא לידי ביטוי בזירה העסקית הפרטית ובסקטור הציבורי הממשלתי, התומכים בהשקעות בחדשנות".



לדבריו, "זו אינה הפעם הראשונה שבאייר משקיעה בחברות ישראליות, אבל זו הפעם הראשונה שביקור בהיקף כזה יוצא לפועל. הסיבה היא שאנחנו שואפים להפוך לשחקן מקומי בתחומי המחקר ברפואה, בביוטק, ברפואה דיגיטלית, ולהשתלב בתעשייה כשותפים".



באייר השקיעה בישראל בעבר בחברות קומיוג'ן ואבוג'ן ובחממת הטכנולוגיה טרנדליינס. בחברה הבהירו כי מטרת המשלחת הפעם היא לא השקעה בחברה קיימת, כי אם שותפות ארוכת טווח עם סביבת המחקר והפיתוח בישראל.



ברטהולד הינזן, העומד בראש חטיבת המסחור של החברה ומי שמלווה סטארט־אפים וחברות משלב הרעיון עד למוצר, אמר: "אנחנו מחפשים שותפות שבה לנו, כחברת פארמה גדולה ומנוסה, יש איכויות, ידע, ניסיון ותהליכים מסודרים שיתנו ערך רב לחברות בראשית הדרך - כאשר לחברות שאנחנו פוגשים יש רעיון, פיתוח או התחלה של תוצר ייחודי בעל ערך עבורנו. אנחנו בוחנים רעיונות וחדשנות בתחומי האונקולוגיה, מחלות לב וכלי דם, מחלות רשתית, וגם בתחומי הרפואה הדיגיטלית והביוטכנולוגיה - לאו דווקא בתחומים שבהם יש לנו כבר תשתית מפותחת, ולאו דווקא כדי לענות על צורך או חוסר בתהליך פיתוח קיים".


בכירים במשלחת גם נפגשו עם שגרירת גרמניה בישראל, סוזנה ואזום־ריינר.



באייר היא אחת מחברות התרופות הבינלאומיות הגדולות והמובילות בעולם. החברה, שבסיסה בעיר לברקוזן בגרמניה, מייצרת תרופות וכימיקלים, תכשירים רפואיים, תרופות לבני אדם ווטרינריה, תכשירי טיפוח, הגיינה אישית, דשנים וציוד ביו רפואי.



היקף המכירות של חטיבת הפארמה ב־2018 הסתכם בכ־16.7 מיליארד יורו. ההשקעה במחקר ופיתוח הסתכמה אשתקד בכ־5.2 מיליארד יורו במחקר ופיתוח, מתוכם שלושה מיליארד בחטיבת הפארמה.



החברה מעסיקה כ־116 אלף עובדים ברחבי העולם, מתוכם כ־7,000 במחקר ופיתוח. החברה מפתחת ומוכרת תרופות מרשם למגוון התוויות, ובהן תרופות קרדיולוגיות, אונקולוגיות, תרופות למחלות רשתית, טרשת נפוצה והמופיליה. אחת התרופות הידועות שבאייר פיתחה במרוצת השנים הייתה האספירין.