"לא יכול להיות שבמשבר הזה העצמאים הם החצר האחורית של מדינת ישראל", אומר ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני הביטוח. אנחנו תופסים אותו בדיוק כשיצא מוועדת הכספים של הכנסת, לאחר שכבר נכח בשבוע שעבר בוועדת העבודה והרווחה. בשורות אין לו. "ישב שם ראש רשות המסים ערן יעקב, שהוא ידיד אישי שלי, אבל הוא דיבר בססמאות ולא נתן שום פתרון - לא לעצמאים ולא לבעלי השליטה", הוא אומר.

"חצי מהעצמאים במדינת ישראל הם שכירים בעלי שליטה בחברות בע"מ קטנות, חברות בע"מ עם מחזור של 3־2 מיליון שקל. תורידי את ההוצאות שלהם, את המשכורות לעובדים, את כל התשלומים, ומה נשאר להם בסופו של יום בסוף החודש? פחות מלשכיר. הם עצמם נשארו ללא פתרון. המדינה, נכון להיום, לא נותנת פתרון לבעלי השליטה בחברות בע"מ במדינת ישראל, וזה עצוב מאוד".

מה הפתרון בעיניך?
"צריך להכריז פעם אחת שיינתן מתווה פיצוי כמו במלחמת לבנון השנייה. במקום זה מסתבכים בנוסחאות ובכל מיני אמירות. יושבים באולפנים שלושה עורכי דין ושני פרשנים, שמנסים להבין למי מגיע פיצוי ובאיזו צורה, בדיוק כמו ההוראות של משרד הבריאות. לא יכול להיות שברגע של משבר האנשים שמשלמים הכי הרבה מסים בזמן וצריכים לקבל יד שתמשוך אותם מתוך הטביעה והשקיעה - לא מקבלים אותה מאף אחד".

אין ספק שמשבר הקורונה הוא אירוע קטסטרופלי ברמה בינלאומית. אפשר לכנות אותו כיום הכיפורים של חברות הביטוח?
"זה תלוי מאיזה כיוון את מסתכלת. אם את מסתכלת על הירידות בבורסה, אז בהחלט היו פגיעות ברווחים בכל מה שקשור לחיסכון הפנסיוני, לקופות הגמל ולקרנות ההשתלמות. ואף שיש ימים של עליות קלות בבורסה, עדיין יש הפסדים. מצד שני זו גם שעתם היפה של סוכני הביטוח וחברות הביטוח. אנחנו עומדים ומפצים היום את הציבור על הרבה מאוד דברים שהוא אפילו לא חשב שהוא יכול להיעזר בשבילם בסוכני ביטוח במשבר כמו הקורונה".

כמו מה?
"כמו הפנסיות. הייעוץ שאנחנו נותנים הוא לא למהר ולפדות כספים בגלל מצוקה כלכלית. שינוי מסלולים, לקיחת הלוואות בתנאים הרבה יותר טובים מהבנקים, מאותם חסכונות פנסיונים וחסכונות פיננסיים. בלשכת סוכני הביטוח היינו הראשונים לצאת בקריאה לציבור, שהוא יכול להשתמש בסוכני הביטוח הן במסגרת אובדן כושר עבודה והן במסגרת תאונות אישיות אם יש לו כיסוי למחלה. באובדן כושר עבודה יש כיסוי אוטומטי למחלה, בתאונות אישיות יש כיסוי רק אם המבוטח קנה את ההרחבה לכך. מי שחלה בקורונה זכאי לפיצוי, אנשים שישבו בבידוד בגלל המחלה זכאים לקבל על כך ימי מחלה".

ומה בנוגע לבעלי העסקים?
"ברגע שהבידוד נחשב לפי תקנות הביטוח הלאומי כימי מחלה, המעסיק שקנה ביטוח נגד אובדן ימי מחלה של העובדים שלו  יכול בהחלט לקבל פיצוי מחברות הביטוח. זוהי בשורה להרבה בעלי עסקים. אני ממליץ מאוד להתייעץ עם סוכן ביטוח גם על עדכון פוליסות עסק בימים אלו. ישנם עסקים שנשארו סגורים עם מלאי, למשל. ישנה אפשרות להקטנה ולהוזלות של ביטוחי עסק לעובדים שלא עובדים כרגע. אגב, אחד הסעיפים הכבדים והעיקריים בביטוח עסק הוא ביטוח חבות מעבידים, עובדים שלא נמצאים כרגע בעבודה לא צריך לבטח בביטוח חבות מעבידים. אם הם יצאו לחל"ת, לא צריך להפריש תנאים סוציאליים, וגם בזה אנחנו עומדים מול הציבור ומייעצים לו".

ומה בנוגע לעדכון הפוליסה לזמני חירום?
"גם כאן יש הרבה מה להציע. קחי למשל את הברים והמסעדות שעבדו סביב השעון 24/7. היום הם סגורים ולא בטוח שהם מוגנים ביטוחית, מכיוון שבפוליסה שלהם כתוב שהם פתוחים סביב השעון, מה שאומר שהם לא נדרשו למערכות מיגון. גם כאן יש סעיף שצריך לעדכן. דבר נוסף שחשוב להזכיר: עסקים שעובדים במתכונת דלת מסתובבת, דהיינו מכניסים מלאי ומוכרים מלאי, ויום אחד הודיעו להם שצריך לסגור והם נשארו עם מלאי גדול מאוד, המלאי הנותר אינו מבוטח. וגם על הנושא הזה צריך לתת את הדעת. לא לכולם יש ביטוח אובדן ימי הכנסה, בין אם כתוצאה מהקורונה ובין אם קרה משהו אחר לעסק כמו שריפה או הצפה. אם העסק נטוש כרגע, חשוב שגם יהיה כיסוי ביטוחי מלבד לביטוח התכולה עצמה".

האם שמענו את שירת הברבור של ביטוחי הנסיעות?
"צריך להבדיל בין שני ביטוחים שונים: ביטוח נסיעות לחו"ל וביטוח ביטול נסיעה. בביטוח נסיעות אנחנו מעריכים שבטווח הקרוב חברות הביטוח לא ימהרו להחזיר את המוצר הזה למדף. אף על פי שעדיין יש אפשרות לבטח ביטוח נסיעות, זה ייעשה במקומות מסוימים, ולכן גם כאן הכי טוב להתייעץ עם בעל מקצוע. בנוגע לביטוח ביטול נסיעות, אני בהחלט מעריך שחברות הביטוח ישקלו את המגבלות ואת כל החריצים בפוליסה, והמוצר הזה יחזור  למדפים כי הוא פופולרי. ברגע שיחזרו הטיסות - יחזרו הביטוחים".

האם לדעתך יהיה תקדים עתידי של ביטוח קורונה? או משהו בנוסח ביטוח מגיפה?
"אני מניח שתהיה התייחסות לקורונה, אבל אני מסרב לקבל את כל רואי השחורות שכבר הודיעו שתהיה החרגה לקורונה והיא לא תיכלל במסגרת ביטוחי החיים והבריאות ואולי גם לא במסגרת ביטוחי הנסיעות. אף אחת מחברות הביטוח לא יצאה בהצהרה כזאת, ויותר מכך, ראשות שוק ההון מתנגדת לנושא הזה, ואנחנו מחזקים את ראשות שוק ההון וחושבים שלא צריך להכניס את הציבור לפאניקה ולזרוע בהלה עם דברים שהם לא נכונים".

עכשיו, כשלכולם יש זמן לראות אילו ביטוחים יש או אין להם, האם יש משהו שאתה ממליץ לוודא שקיים בתקופה הזאת?
"בהחלט. אני חושב שביטוח בריאות משפחתי, אובדן כושר עבודה ותאונות אישיות, שקיים יותר אצל עצמאים ודווקא פחות בקרב השכירים, הוא משהו שכדאי לבדוק שקיים. לא כולם דאגו לעצמם לביטוח הזה, והנה הוכח שצריך אותו. שוב, צריך לבדוק עם סוכן הביטוח שלכם את התיק, לבחור מה אפשר להשאיר ומה אפשר לשפר".

איך אתה רואה את משבר הקורונה ביחס למשבר הכלכלי הגדול של 2008? האם יש מקום לאופטימיות או שמוקדם מדי לומר?
"אני מניח שלמשק ייקח זמן לצאת מהמשבר הזה, אבל בסופו של דבר, אחרי היציאה מהמשבר, הבורסות שוב יתחילו לעלות, בדיוק כמו שקרה בשנת 2008. אגב, בכל מה שקשור בשוק ההון במשבר הכלכלי של 2008, יצאנו בסופו של דבר בצורה הטובה ביותר, והתשואות עלו מעל ומעבר למה שהיינו רגילים שנים לפני כן. אז כן, אני מאמין שנצא מזה".