ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דנה אתמול בעתיד בתי הזיקוק בחיפה ויצאה בקריאה לסגירתם לפי לוחות זמנים שייקבעו מראש. יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה ויועצו הכלכלי של ראש הממשלה פרופ' אבי שמחון הודיע כי ימליץ לנתניהו לסגור את בתי הזיקוק שבמפרץ חיפה כבר ב־2025.

"אף שלא הגענו להסכמה בקרב אנשי הצוות על המלצות דוח מקינזי, הגעתי למסקנה שאפשר וצריך לסגור את בתי הזיקוק עד סוף 2025", אמר שמחון בוועדה. "בזן לא צריכה להיות במפרץ חיפה. בלי סגירת התשלובת לא ניתן יהיה לקדם את מטרופולין חיפה. כבר היום אנחנו מייבאים תזקיקים".

המלצת פרופ' שמחון נסמכת על דוח שהוכן על ידי חברת הייעוץ מקינזי, שבו לא נקבעו לוחות זמנים ליישום ההמלצה. יותר מכך: הצוותים המקצועיים שדנו בדוח לא הגיעו לדעה מוסכמת בדבר הדרכים ליישומו, שאחת מהן היא העתקת בתי הזיקוק לנגב.

בתי הזיקוק במפרץ חיפה נשלטו בעבר על ידי המדינה, ובתשקיף ההנפקה של מניות החברה לציבור ב־2007 (שאותן מכרה המדינה) לא הוזכרה אפילו במילה האפשרות לסגירתם.

לנוכח הביקורת הציבורית על הזיהום במפרץ חיפה השקיעה קבוצת בזן (בתי זיקוק לנפט בע"מ) כמיליארד שקל במתקנים להקטנת היקף הזיהום. זאת ועוד, בזן השקיעה בהמלצת חברת מקינזי עצמה 500 מיליון דולר בפצחן קטליטי שנועד להעשיר את הדלק הקיים ולייצר תוצרי לוואי נוספים.

בימים האחרונים הועלתה האפשרות לפצות את עידן עופר, בעל השליטה בבתי הזיקוק, בשטחי מקרקעין גדולים באזור מפרץ חיפה, שישמשו כעתודת קרקע לבנייה. בסביבת עופר דוחים אפשרות זאת על הסף.

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל חשפה בפני יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ' כי בכוונתה להביא לממשלה הצעת החלטה שתקבע לוח זמנים לסגירת מפעלי הזיקוק. לדבריה, "מדובר בתהליך הדרגתי שיסתיים לא יאוחר מ־2030. לא ניתן להמשיך במצב שעלול להביא לקטסטרופה סביבתית וכלכלית. השימוש בתזקיקי נפט יצטמצם משמעותית בשנים הקרובות, ולא יהיה צורך ביכולת הזיקוק. תם עידן הדלק הפוסילי. אנחנו לא צריכים בית זיקוק בחיפה".

עוד הוסיפה השרה: "אני מודעת למורכבות. יש לתת מענה לסוגיות לאומיות כדוגמת העסקת עובדים, תשתית חליפית לאחסון דלק, ניפוק, אחסון בנמלים ועוד. אוביל שיח פתוח עם הרשויות המקומיות ועם ועדי העובדים. יש לקדם מקומות עבודה חלופיים ולבסס את משק האנרגיה על אנרגיות מתחדשות".

יו"ר בזן לשעבר יוסי רוזן (כיום יו"ר המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה) מסר כי "העברת בתי הזיקוק לנגב נשמעת כמו בדיחה. זה לא מעשי. לצערי, חלק מהפוליטיקאים מתחרים ביניהם על כותרות פופוליסטיות. אני מקווה שראש הממשלה יתגבר על הפופוליזם ויידע להבדיל בין מה באמת עושה טוב למדינה ומה עושה כותרות".

בהכנת הידיעה השתתף יובל בגנו

המשחק הכפול של חברת הביטוח: הראל מתגאה בוויתור על המענק, אך פיטרה 200 מעובדיה

קבוצת הביטוח הראל פרסמה אתמול הודעה לתקשורת, שלפיה "בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים הוחלט מראש, לפני מספר שבועות, לוותר על המענק מהמדינה בהיקף של כ־4 מיליון שקל, ולכן לא בוצעה פנייה למדינה בעניין זה". הוויתור על המענק נעשה לאחר שהחברה החזירה לפני כחודשיים 700 מתוך 900 עובדים שהוצאו לחל"ת. ולאן נעלמו 200 העובדים הנוספים? למרבה הצער, מתברר שהם פוטרו.

קבוצת הראל היא היחידה בענף הביטוח שבה אין התארגנות עובדים. בעל השליטה יאיר המבורגר והמנכ"ל מישל סיבוני הצליחו, בתום מאבק ארוך, למנוע את כינוס האסיפה המחייבת רוב מינימלי לצורך התארגנות.

700 עובדים הוחזרו. יאיר המבורגר (צילום: מיה כרמי דרור)
700 עובדים הוחזרו. יאיר המבורגר (צילום: מיה כרמי דרור)

בכל חברות הביטוח האחרות, כולל מנורה מבטחים, הפניקס, כלל ומגדל (שבבעלות שלמה אליהו, שנלחם אף הוא נגד התארגנות, ולבסוף ויתר), לא פוטר אף עובד והעובדים הוצאו לחופשה ללא תשלום. במרבית המקרים הופעלו תוכניות התייעלות מקיפות שכללו תוכנית פרישה מרצון, אבל באף מקרה לא דובר על פיטורים חד־צדדיים.

נושא תשלומי מענקי ההחזרה לעבודה למעסיקים גדולים בהיקף של 6 מיליארד שקל קודם על ידי הנגיד, למרות הסתייגות שר האוצר. כעת כל אחד מהגופים במשק, כמו קבוצת האופנה פוקס, מתעל אותו לצרכיו העסקיים.

הפניקס תממן פרויקט יוקרה של הכשרת הישוב 
חברת הביטוח הפניקס תממן ב־117 מיליון שקל את פרויקט פינוי־בינוי ברחוב ליסין בתל אביב. מדובר בבניין בן שבע קומות הכולל 17 יחידות דיור מרווחות, כחלק מתחום ההתחדשות העירונית. העסקה נסגרה בשם הכשרה באמצעות עו"ד ארז תיק ממשרד ליפא מאיר. הפניקס יוצגה על ידי עורכי הדין רונן מאור ודין ארבוב ממשרד פירון. מנכ"ל הכשרת הישוב עופר נמרודי מסר: "מדובר בפרויקט בוטיק הנמצא במיקום אטרקטיבי ומבוקש בצפון תל אביב. הקבוצה ממשיכה לקדם כאחד ממנועי הצמיחה החשובים מתחמים נוספים ומשמעותיים של התחדשות עירונית. עוד השנה נתחיל בבניית פרויקט התחדשות עירונית גדול נוסף בחולון".

ישראכרט גייסה מסגרות אשראי בנקאי ב־1.55 מיליארד שקל
במאמץ לשפר את הנזילות בעקבות הפרידה מהשליטה בבנק הפועלים, חתמה הנהלת ישראכרט על הסכמים לקבלת מסגרות אשראי מבנקים אחרים בהיקף של 1.55 מיליארד שקל. יחד עם ההסכמים שנחתמו בעבר וחודשו, המסגרת הכוללת מסתכמת ב־2.6 מיליארד שקל. התשלובת מנוהלת על ידי רון וקסלר. סמנכ"ל הכספים ערן וקנין: "ההסכמים כוללים גם הלוואה בנקאית בהיקף של 150 מיליון שקל. האשראי שניתן בריבית אטרקטיבית הצמודה לפריים (תוספת של 0.35%־1.2% לריבית) יסייע לשיפור הנזילות הפיננסית וליצירת מקורות מימון ללקוחות".

עמינח מרחיבה את פעילותה לשיווק מוצרי נוחות רפואיים
חברת עמינח מדיק, הנמנית עם קבוצת הריהוט עמינח, מרחיבה את פעילותה לשיווק מוצרי נוחות רפואיים. החברה מציעה מאות מוצרים חדשים לבעלי מוגבלויות רפואיות ומטופלים בשיקום. שוק מוצרים זה מגלגל 250 מיליון שקל בשנה. מרכז הפעילות של עמינח מדיק נמצא בקיבוץ ניר צבי, בחנות בשטח 400 מ"ר. מאות המוצרים שמשווקת החברה כוללים מיטות מתכווננות חשמליות עם מזרנים אורתופדיים, כורסאות חשמליות, כיסאות רחצה לאמבטיה ואביזרי עזר בתחום הרחצה וההלבשה. 

קניון רמת אביב יחלק שוברים של עד 600 שקל 
בעקבות הצלחת המבצע של קניוני עופר, הוחלט השבוע בהנהלת הרשת שקניון עופר רמת אביב יעניק שוברי קנייה בשווי 600 שקל לקניות החל מהיום ועד סוף השבוע, במגוון מותגים. כל לקוח יהיה זכאי לקבל שלושה שוברים בסך 200 שקל לשובר. את ההטבה ניתן לממש דרך אפליקציית My Ofer. שוברי ההנחה יהיו תקפים למימוש בשבוע המבצע בלבד, וניתן להשתמש בהם ברשתות ובחנויות ייחודיות לקניון, בהן עמנואל, ג'ק קובה, קרולינה הררה, סמסונייט ועוד.