אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה, התראיין היום (רביעי) לענת דוידוב ב-103FM, והסביר איך הוא רואה את המשבר שמתרחש באל על, ונשאל אם ההסתדרות מגבה את הטייסים: "לא יודע מה יש לגבות, כל ההתנהלות האחרונה היא שולית. את יודעת זה כמו טיפה בים".

אמרו לי שזה תלוי את מי שואלים.
"לפעמים בתוך עולם של משבר כל כך גדול אם הם יטוסו או לא זה לא העניין, כי החברה מפסידה גם כשהם טסים".

זה תמיד.
"תאמיני לי אם הטיסות האלה היו מוציאות את החברה מהבוץ העמוק שהיא נמצאת בה, אז אנחנו היינו שוברים את הידיים והרגליים לכל מי שלא טס, אני אפילו משתמש באלימות. אבל זה לא האירוע, האירוע יותר מדי קשה. יש לנו חברה שחייבת מאות מילוני דולרים בחוץ, רק לציבור 300 מיליון דולר, למעלה ממיליארד שקל היא חייבת לציבור בגין ביטולי כרטיסי טיסה או בגין ביטולי חופשות. לכן, החברה הזאת אם היא חפצה חיים היא חייבת לקבל הלוואה מידית  בסכום של 400 מיליון דולר על מנת שתמשיך לשרוד, להיות מעל המים . לכן אם הם טסים או לא טסים, משבר כזה או אחר - זה הכול שטויות".

יש מי שנפגע למרות שזה טיפין טיפין, בכ"ז היו אנשים שהיו צריכים לטוס ולא טסו.
"אני לא מכיר טיסות שלא יצאו, אני מכיר טיסות מטען. מה שאני יודע כרגע שהחברה עושה זה רק טיסות מטען אין כמעט טיסות נוסעים".

המעט שיש בכל זאת נפגע.
"אז אני אומר עוד פעם, המעט שיש – זה אין. זה לא תורם לחברה, היא נמצאת בהפסדים גם כשהיא מטיסה את מטוסיה. יש דבר שנקרא בעולם העסקים חובת הקטנת הנזק, לפעמים עדיף לעצור, לא לטוס ולשבת ימים לילות לעשות משא ומתן עם העובדים, להגיע להסכמות על מנת שסוף סוף יוזרם כסף לחברה הזאת והיא תצליח לשרוד את המשבר המטורף הזה".

כלומר, אתם לא מקבלים את השרירים שעושים לכם הטייסים.
"אני לא מכיר שרירים אני יודע חדרי משא ומתן, אין בהם שרירים כרגע. אני יודע שאתמול בלילה עשו הוועדים שלי בתחזוקה כדי לגמור את ההסכם, אני יודע על הסכם חתום שעשינו עם דיילי החברה, אני יודע על הסקטור המנהלי שעושה משא ומתן. אז יש את הטייסים, טייסים זה ציבור דעתני, לא קל. בסופו של דבר אין לי ספק ואני לוקח את ההיסטוריה שלהם מהצבא, שהם יכנסו מתחת לאלונקה. אין ברירה כי אם לא אין אל על".

הפגנת עובדי אל על  (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
הפגנת עובדי אל על (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)

מה עם הבעלים? היו כל מיני רוכשים שרצו לרכוש לכאורה את החברה אבל הבעלים בשלהם.
"אני לא מכיר מישהו שיכול להוציא בכוח בעלים, יש להם זכויות בעלות בחברה הזאת, וזה גם שולי להתעסק בזה, שיבוא קונה וירכוש".

הם לא מוכנים לשלם.
"מה זאת אומרת, האוצר ביקש מהם 100 מיליון שקלים. משפחת בורוביץ' הסכימה לתת את חלקם שזה 38%, היה ויכוח בין האוצר והבעלים ואני מאמין שזה יסתדר בסוף. אנחנו את חלקנו צריכים לתת, החלק שלנו זה 4 הסכמי התייעלות מ-4 סקטורים כדי שיבואו מול הבנק ויגידו - 'הנה ההתייעלות תנו את הכסף'. זה מה שאנחנו יודעים. אגיד את האמת, כרגע מי שמנהל את האירוע עם כל הכבוד לכולם זה הבנקים, הבנקים מנהלים את האירוע. הם אומרים – 'אתם רוצים כסף? אנחנו רוצים שבתזרים, כלומר בהוצאות הקבועות של החברה תהיה הפחתה של 400 מיליון דולר כל שנה'. החלק שלנו כעובדים זה 275 מיליון דולרים ועל זה אנחנו עובדים מבוקר עד לילה".

החברה תשרוד?
"אני מאמין שהחברה תשרוד בטח שהיא תשרוד אין לוקסוס למדינת ישראל שלא תהיה חברת תעופה ישראלית, אין דבר כזה. אין דבר כזה לא ברמה הלאומית, אל ברמה העסקית - חייבים חברת תעופה בישראל".

היום יש פגישה של שר האוצר עם יו"ר ההסתדרות מדברים על קיצוצים, עד איפה תתגמשו?
"ממה שאני יודע כי דיברתי הבוקר עם יו"ר ההסתדרות, הוא לא מקבל מתווים בסגנון הזה ובטח לא מקבל הכתבות מראש ובטח מעל דפי העיתונות או בצורה כזו או אחרת. רוצים לשבת עם יו"ר ההסתדרות? יושבים איתו ומדברים איתו כשגילה אחריות בתקופת הקורונה בצורה מטורפת וגילה אחריות למשק בצורה מטורפת, אבל תכתיבים לקיצוצים חד צדדיים – לא בבית ספרנו".

פתוח למשא ומתן.
"קודם כל, יושבים כשמדברים ובלי הכתבות מלמעלה תאמיני לי אפשר לעשות הרבה דברים במשק".