ארגון העצמאים להב מצטרף לעתירת לשכת יועצי המס לבית המשפט העליון נגד החלטת הממשלה שלא לשלם דמי אבטלה לעצמאים, שלטענתם מקופחים לעומת כל הסקטורים האחרים במשק. לעתירה הצטרפו עשרות ארגונים נוספים. היום יכריע בית המשפט בעתירה.

יו"ר לשכת יועצי המס ירון גינדי פנה אתמול לבית המשפט בבקשה להדוף את טענות המדינה, שלפיהן היא פותרת את בעיות העצמאים שנוצרו בעקבות משבר הקורונה באמצעות התוכנית הכלכלית החדשה.

לדבריו, התוכנית אומנם רחבה ומקיפה לעומת התוכניות הקודמות, אך עדיין לא אושרה בכנסת, ולאור ההתפתחויות הפוליטיות האחרונות איש לא ערב לכך שתעבור. לטענת גינדי, גם התוכנית הזו עדיין מפלה בין עצמאים לשכירים, ותוכניות הסיוע הקודמות עדיין לא תוקנו.

"עד כה, ולמרות העתירה שהגשנו, המדינה טרם הסבירה מדוע לא להשתמש בסעיפים הקיימים בחוק הביטוח הלאומי למתן סיוע סוציאלי שווה לעצמאים כפי שניתן לשכירים", טוען גינדי. "הממשלה אינה עקבית במדיניותה וכלל לא בטוח שיש לה הרוב הדרוש להעברת התוכנית בכנסת. כל מה שמונח היום על כף המאזניים הוא פוטנציאל לתוכנית".

העתירה הוגשה לאחר שכל ההבטחות לתשלום דמי אבטלה לעצמאים לא קוימו, כולל הצעות חוק שהוגשו לכנסת. יועצי המס טוענים כי מדובר באפליה בלתי סבירה בצורה קיצונית לעומת השכירים, שנהנו משינוי חוקים ותקנות, בעוד שהעצמאים נותרו מאחור. "אנחנו נלחמים בציפורניים כדי לקבל פירורים", זועם יו"ר לשכת יועצי המס. "רק ב־15 במאי, חודשיים לאחר פרוץ המשבר, שליש מהעצמאים, שמספרם עומד על 200 אלף, קיבלו 3,960 שקל בלבד".

בשלושת החודשים האחרונים נעשו מספר ניסיונות לאשר תשלום דמי אבטלה לעצמאים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח בפגישה עם העצמאים שהתשלום יעוגן במסגרת חוק ההסדרים. שר הכלכלה עמיר פרץ ניסה אף הוא לקדם את המהלך. אולם כשיש עתיד העלתה בחודש שעבר בכנסת את הצעת החוק לתשלום דמי האבטלה, היא טורפדה על ידי הליכוד, כחול לבן והעבודה.

השבוע העלה מחדש שר העבודה והרווחה איציק שמולי את הצעת דמי האבטלה והבטיח שתהיה חלק מתקציב 2020. על פי המתווה החדש, תוקם בביטוח הלאומי קרן אבטלה לעצמאים בהיקף של 700 מיליון שקל. העצמאים ישלמו 0.25% משכרם (כ־120 מיליון שקל לשנה) והמדינה תקציב 500 מיליון שקל נוספים בכל שנה. דמי האבטלה המינימליים יעמדו על 70% מההכנסות, בתנאי שהעסק נסגר ולא ייפתח מחדש לתקופה של שנה.

אלא שהעצמאים אינם מסתפקים בהבטחות באוויר. בעתירה שהוגשה דורשת לשכת יועצי המס רשת ביטחון ל־16 חודשים, שבהם עצמאים יקבלו מהמדינה תנאים סוציאליים כדוגמת דמי האבטלה לשכירים. עוד נטען בעתירה כי במסגרת התוכנית המוצעת, העצמאים יקבלו את המענק הסוציאלי בכל חודשיים - לעומת העובדים השכירים שיקבלו בכל חודש. "אפליית העובדים העצמאים היא אפליה פסולה ובלתי חוקתית", נכתב שם.