מה משותף ליועצי זום, יועצי חיטוי, מודד חום, בודקי קורונה, מנתחי דאטה ונתונים אפידמיולוגים, פיקוח קורונה, יצרני משטחי פלסטיק, יצרני מסיכות ומדפיסי מסיכות? לכולם יש מקצועות חדשים לחלוטין, או מקצועות ישנים שהותאמו למציאות החדשה בעקבות הקורונה. בארה"ב מודדי חום הם בעלי המקצוע המבוקשים ביותר כיום, כמו יצרני משטחי הפלסטיק, שעובדים במרץ שעות נוספות כדי למגן את האוניברסיטאות הגדולות ואת חללי העבודה המשותפים. גם אצלנו המצב דומה. אנשים שגילו לתדהמתם באמצע חודש מרץ שהמקצוע שלהם לא רלוונטי, החליטו לא להמתין לנס או לחיסון, אלא להמציא את עצמם מחדש.

קחו למשל את אביעד כהן, בעבר איש תוכן שעסק בתחום הווידיאו קונפרנס. בעשור הראשון של המילניום הוא עבד בעיקר עם חברות גדולות והיום הוא יועץ זום לא רק לחברות גדולות, אלא גם לעסקים קטנים ולאנשים פרטיים. "מה שאנחנו רואים היום הוא שפע דיגיטלי שלא היה קיים בשנת 2008, כשהתחלתי לעבוד בתחום. כמו כן, עד לא מזמן התפיסה בישראל הייתה שבמשרד עושים את העבודה ובבית מסיימים אותה. הסלוגן היה: תעבדו מהבית רק אם אין ברירה. והתוצאה הייתה שבגלל שמתחו הכל לקיצון, בסופו של דבר כשהגיע המשבר, כולם מצאו את עצמם עם המכנסיים למטה".

מה זה יועץ זום?
"זה שדרוג של המקצוע הקודם שלי. משנת 2016 אני מייעץ לחברות ולארגונים ומתאים להם את כלי הוועידות המדויק ביותר עבורם מבחינת ההתנהגות הארגונית. בימים כתיקונם הייתי צולל לדנ"א של הארגון, רואה כיצד הוא מתנהל ועורך את ההתאמות המדויקות ביותר. אבל בתקופת הקורונה הסיפור שונה קצת. המעבר לעבודה מהבית היה מהיר כל כך שלא היה זמן לבדוק לעומק ולהטמיע את השינויים, אלא לעבוד במהירות".

למעשה זה מקצוע חדש.
"בהחלט. אני מכיר מעט מאוד יועצים שמתמחים רק בתחום הזה. בדרך כלל היועצים בדיגיטל מתעסקים באודיו, בווידיאו ובמולטימדיה - שגם את זה אני עושה - אבל הנקודה העיקרית היא שכדי לייעץ היטב לעסק בנוגע לפלטפורמות דיגיטליות מהסוג הזה, צריך להכיר אותו לעומק ולדעת להתאים בצורה הטובה ביותר בין הארגון לכלי הדיגיטלי ובזמן הקצר ביותר. וזה לא רק זום. בחצי השעה הקרובה אני יכול למנות שמות של חברות שקיימות ומספקות שירותי ועידות או פלטפורמות וידיאו. יש חברות רבות וטובות, וחשוב לזכור שלא הכל מתאים לכולם, צריך לדייק את הכלי לחברה ואחר כך להתאים את 'החדרים', את הפונקציות הנלוות ואת אביזרי הקצה המתאימים לכל עסק ועסק".

מה קרה בזמן הקורונה?
"הטלפון התפוצץ מכל הכיוונים. קודם כל מלקוחות שהיו באמצע תהליך מעבר של להוציא עובדים מהמשרד. ליוויתי כמה לקוחות באופן אישי. זמן קצר אחרי שהכל התחיל, באזור מרץ, קיבלתי טלפון מחבר טוב שנושא תפקיד בכיר באחד מבתי החולים המובילים בארץ, בבקשה להטמיע פלטפורמה דיגיטלית שתאפשר ועידות בתוך בית החולים ותקשורת עם רופאים, ופשוט עזבתי את הכל והלכתי להתנדב בבית החולים. זנחתי בזמן אמת את יתר הלקוחות שלי, אבל התוצאה הייתה שרופאים, שבעל כורחם נכנסו לבידוד, נשארו יעילים ומועילים וערכו שיחות וידיאו ושיחות סטטוס יומיות ודו־יומיות שהתקיימו באודיטוריום שעזרנו לעצב. זה היה פרק זמן של שבועיים־שלושה מטורפים לחלוטין".

נתקלת בלקוחות שנותרו מאחור מהבחינה הזאת?
"הרבה אנשים שעבדו במקומות שלא האמינו בעבודה מהבית מצאו את עצמם רבים עם הילדים על הזום במחשב, ללא אביזרים מתאימים. המלאי של האוזניות והרמקולים אזל בשניות. היה תסכול עצום. ואני אפילו לא מדבר על הצורך של ההטמעה והיכולת לרכוש מיומנות בכלי מאפס למאה. חלק מהעבודה שלי נסמך על הטמעה וליווי בשימוש כדי לראות איך הכלי מתאים לעובדים ומה הם אוהבים יותר או פחות, ושם לא היה זמן לזה. חלק מהעובדים פשוט נסמכו על הטלפון".

איפה אנחנו עומדים ביחס לעולם?
"יש לי קולגות בחו"ל שמספרים שגם שם היה בלגן. אני שמח לבשר שאנחנו לא מדינה מפגרת בהיבט הזה. זאת רעה חולה שקיימת בכולנו. וגם בחו"ל יש את נביאי הזעם שאמרו שהעידן המשרדי כפי שאנחנו מכירים אותו תם. מצד אחר, הייתה מוכנות גדולה יותר בארה"ב, למשל. אוניברסיטאות בקליפורניה כבר הטמיעו את גוגל קלאס רום ואת פורמט הלימודים הדיגיטליים עוד לפני הקורונה, ושם ההסתגלות הייתה מהירה יותר בהשוואה למוסדות חינוך בארץ".

אילו עצות אתה יכול לתת לחברה שרוצה לשכלל את המערך?
"קודם כל עורכים מיפוי פערים כדי לראות מה מתאים ומה לא. יש הרבה אנשים שהמצלמה לא נוחה להם, ואני מבין את זה. יש משהו פולשני במצלמה שהיא בתוך המרחב הפרטי בבית, ויש לכך פתרונות וירטואליים שנותנים את תחושת ה'גידור'. יש אוזניות מבודדות רעש, שמחירן לא גבוה במיוחד, והן יכולות להפוך את החיבור לשיחת הוועידה לכמה שיותר קרוב למציאות, מבלי להתבייש בכך שהילדים שלך צועקים ברקע. כיום, יש פתרון, בין אם דיגיטלי ובין אם דרך מוצרי קצה, לכל דבר".

אביעד כהן, יועץ זום (צילום: צילום פרטי)
אביעד כהן, יועץ זום (צילום: צילום פרטי)

תום עידן האקונומיקה

כוכב עמר היא מה שמכונה כיום "יועצת חיטוי". עמר עובדת בקבוצת אשל, חברה שהתמחתה שנים ארוכות בניקיון, עד שהגיעה הקורונה. "הבנו עוד לפני שפרצה המגיפה שיש חיידקים מסוימים שניקיון רגיל לא יכול לחסל", מסבירה עמר, "לכן עוד לפני שידענו שנצטרך לענות לכל כך הרבה פניות, הבנו שכדי לבדל את עצמנו כחברה אנחנו חייבים למצוא את החומרים המתאימים והמדויקים ביותר. זה כבר לא הספיק לשפוך רק אקונומיקה".

ואז הגיעה הקורונה.
"והטלפון קרס. עד היום עבדנו בעיקר עם בתי חולים ומשרדים וחברות גדולות, אבל התחלנו לקבל טלפונים מלקוחות פרטיים. ב־70% מהמקרים לא קיבלתי על עצמי את העבודה ואמרתי להם שאין צורך בחיטוי. הייתה היסטריה גדולה מאוד סביב הנושא. והאמת היא שבגל הראשון הייתה פחות עבודה באופן יחסי, ובגל השני, בזמן שכולם כמעט חזרו למשרדים ולמעין שגרת חיים, הפניות עלו. אנחנו מטפלים רק בפניות רלוונטיות, שבהן התגלה חולה מאומת במקום".

ההגדרה של איש חיטוי לא הייתה קיימת למעשה עד היום.
"לא היה כזה מקצוע. היה איש ניקיון. לא הייתה הסמכה לאיש חיטוי, זה משהו שנולד ממש עכשיו. אפילו בהנחיות של משרד הבריאות בתחילת הגל הראשון, שבהן נכתב שרק איש חיטוי מוסמך לערוך את החיטוי במקומות ציבוריים, לא היה שום היגיון כי לא היה קיים מקצוע כזה. זה משהו שהתפתח ממש בחודשים האחרונים והוא מתמקד ספציפית בחיטוי מקומות ומשטחים".

יש לך טיפים לאנשים שחוששים מהימצאות הנגיף על משטחים?
"קודם כל, נגיף נמצא עד שבועיים על ציוד ומשטחים, כך שאם היה לכם בבית חולה מאומת ועברו שבועיים אין טעם לערוך חיטוי ומספיק ניקיון רגיל. יש יותר מדי היסטריה בעיניי. בסופו של דבר, הנגיף הזה קיים ואנחנו מתמודדים איתו בדרך הטובה ביותר. מובן שאני בודקת כל מקרה לגופו, אבל אני יודעת גם מתי זה בטוח לומר לאנשים: הכל בסדר, אתם לא זקוקים לזה".

מה קורה בתחום הזה מעבר לים?
"פנו אלינו מארה"ב במהלך החודשיים האחרונים כדי לקבל ייעוץ ולקנות את המכשירים המיוחדים שהם תוצרת הארץ (החומר עצמו מיובא מצרפת - ט"ל). גם שם הטכנולוגיה עדיין בחיתוליה. הבעיה העיקרית היא כרגע עם האישורים האמריקאיים המחמירים".

את צופה עלייה בפניות בחורף?
"אני מניחה שאם היום מתקשרים אליי פי שישה יותר מאשר בחודש אפריל, בחורף יהיה קשה הרבה יותר, בין אם במוסדות חינוך ובין אם בבנייני מגורים שירצו לשמור על סביבה נקייה עד כמה שאפשר. זה בהחלט הולך להיות מקצוע מבוקש, בעיקר בחורף".

כוכב עמר מקבוצת אשל  (צילום:  עדן אמרם)
כוכב עמר מקבוצת אשל (צילום: עדן אמרם)

יועצת הקניות שלכם

עד לפני הקורונה הייתה עסוקה מעיין פרילוק בקידום ההרצאה שלה "ארוחה מהעתיד", שעליה עבדה במשך שנתיים תמימות. ואז, בדיוק כשהכל התחיל ללכת חלק ולהצליח, הגיעה הקורונה. "כל ההרצאות שלי בוטלו, ולא רציתי לעשות את זה בזום, מכיוון שבמקרה שלי ידעתי שזה פוגע במוצר, אז ויתרתי". אומרת פרילוק. לאחר כמה שבועות ארוכים בבית וסיעור מוחות, פרילוק הבינה שעל אף המצב הכלכלי הקשה, אנשים עדיין קונים, והבינה שיש לה את הידע והכלים לסייע להם לרכוש מוצרים בהנחה גדולה ובלי לשבור את הראש.

"כך נולד המיזם הפייסבוקי 'ליידי חיסכון'", מספרת פרילוק, שהפכה ליועצת קניות - ולא רק למותרות אלא גם למוצרים הבסיסיים ביותר שכולנו משתמשים בהם בבית. "אני יושבת מהבוקר עד הערב מול המחשב ומחפשת מוצרים באתרים מכל העולם ובמחירים האטרקטיביים ביותר. הרעיון היה להקים קבוצת צרכנות שתמצא דילים לאנשים שמפחדים לצאת לחנויות ומזמינים הרבה מהבית. הצריכה באונליין עלתה בעשרות אחוזים".

זה לא דבר חדש, מה מבדל אותך מכל הקבוצות שמייעצות?
"קניות מאתרים בחו"ל זה לא רק עלי אקספרס, יש אתרים רבים שישראלים לא מכירים, שמוכרים מוצרים איכותיים - ואני מדברת על מוצרי בסיס כמו טבליות למדיח, קפסולות קפה, בריכות לילדים ודברי יצירה - במחירים מצחיקים. מה שחשוב לי הוא לתת טיפים עם ערך מוסף לחברים בקבוצה. לא כולם יודעים על משלוחים חינם לארץ, לא כולם יודעים איך להזמין, אם בשקלים או בדולרים, מה המחיר האמיתי של המוצר ועוד כהנה וכהנה דברים, שרק מי שבקיא בתחום לעומק יכול למצוא את הלינק האטרקטיבי ביותר".

האם זה רווחי?
"כרגע ממש לא. אני לא מרוויחה מזה כמעט כסף. אני מקבלת עמלה של 3% מכל מכירה, שאגב חשוב לי מאוד לציין שהיא לא פוגעת במחיר הסופי שהצרכן משלם. ואני יושבת שעות על גבי שעות כדי למצוא את הלינקים הטובים ביותר שיכולים לחסוך לאנשים הרבה מאוד כסף. בסופו של דבר, המטרה היא להגדיל את הקבוצה ולייצר ערך מוסף עבור כולם".

את עונה פרטנית לפניות?
"טכנית אין לי אפשרות לחפש, למשל,  שעון מסוים למישהו שמבקש ממני. יש כרגע 12 אלף איש בקבוצה, ואני משתדלת להגיב לכל מי שפונה אליי בפוסט או בשאלה. מובן שאני רואה מהן השאלות והבקשות שחוזרות על עצמן, וכך אני מנתבת את החיפושים שלי עבור המוצרים המבוקשים ביותר".

מה אנשים קונים הכי הרבה?
"בעיקר מוצרי צריכה בסיסיים, דיאודורנטים, טבליות למדיח, מוצרים לבית ובעיקר ציוד לילדים, שעולה כאן הרבה מאוד כסף. יש אלטרנטיבות טובות שמתאימות להורים, בייחוד בתקופה הנוכחית".

אנשים נעזרים בך הרבה?
"אני מקבלת הרבה פניות גם בפרטי, ומשתדלת לעזור עד כמה שאפשר. המטרה היא לצמצם את סל ההוצאות למינימום. וזה בהחלט אפשרי".

מעיין פרילוק, יועצת קניות (צילום: אור אורן)
מעיין פרילוק, יועצת קניות (צילום: אור אורן)